Top fem; basister

Prata om olika basister, kända som okända
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Samuel V skrev:Det låter som en skrivmaskin :shock:

Visst är han en tekniskt kompetent basist, men vad är det för mening med att ha bas i sådan "musik"? Det tillför ingenting... :x
Det tillför tyngd! Jag tycker att hans ljud är bra..

Att du sätter ordet musik inom citationstecken tyder ju på att du inte gillar den här typen av musik öht.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hjelm skrev:
Samuel V skrev:Det låter som en skrivmaskin :shock:

Visst är han en tekniskt kompetent basist, men vad är det för mening med att ha bas i sådan "musik"? Det tillför ingenting... :x
Det tillför tyngd! Jag tycker att hans ljud är bra..

Att du sätter ordet musik inom citationstecken tyder ju på att du inte gillar den här typen av musik öht.
Jag har varit i den svängen själv, sen växte jag upp :P Finns inget som slår Entombed när det gäller tung metal med sväng, kanske At the Gates.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

...och nej, jag gillar inte sådan musik, det finns inget musikaliskt i det. Massa tekniskt runkande utan varesig melodi, text, budskap eller sväng. Inte värt att kalla musik.
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Själv älskar jag Niles riff, och deras H.P Lovecraft/egyptiska tema är intressant.

Och ja, Entombed är awesome :wink:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Entombed är ju liksom så coola utan att ha corpsepaint eller skinnkläder m.m. Likaså Meshuggah. De behöver inte spöka ut sig för de vet hur grymma de är.
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Samuel V skrev:Entombed är ju liksom så coola utan att ha corpsepaint eller skinnkläder m.m. Likaså Meshuggah. De behöver inte spöka ut sig för de vet hur grymma de är.
Spot on, tycker dock att Entombed har tappat en del live, när de bara har en gitarrist.

Förresten, här spelar Tiwaz helt annat än tech-döds
http://www.youtube.com/watch?v=YSIE5qVJOcI
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+
Inlägg: 859
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
Ort: Skellefteå

Inlägg av JonasBygdemo »

Mina fem är:

1. John Myung
2. Steve Harris
3. Geddy Lee
4. Les Claypool
5. Flea

Dom har påverkat min spelstil ganska mycket, speciellt 1,2 och 5. Gillar dessutom banden dom är med i, och respektive basists-stil.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Inlägg av Dan »

Mina top 5 är :

1. John entwistle

2. John paul jones

3. Geddy lee

4. Geezer butler

5. Cliff burton
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

JonasBygdemo skrev:Mina fem är:

1. John Myung
2. Steve Harris
3. Geddy Lee
4. Les Claypool
5. Flea

Dom har påverkat min spelstil ganska mycket, speciellt 1,2 och 5. Gillar dessutom banden dom är med i, och respektive basists-stil.

Han låter konstant som om han är otroligt stenad i sina intervjuer.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+
Inlägg: 859
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
Ort: Skellefteå

Inlägg av JonasBygdemo »

Peppar skrev:
JonasBygdemo skrev:Mina fem är:

1. John Myung
2. Steve Harris
3. Geddy Lee
4. Les Claypool
5. Flea

Dom har påverkat min spelstil ganska mycket, speciellt 1,2 och 5. Gillar dessutom banden dom är med i, och respektive basists-stil.

Han låter konstant som om han är otroligt stenad i sina intervjuer.
Finns det ens intervjuer med honom? Enda gången jag sett honom prata är instruktionsvideon.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

JonasBygdemo skrev:
Peppar skrev:
JonasBygdemo skrev:Mina fem är:

1. John Myung
2. Steve Harris
3. Geddy Lee
4. Les Claypool
5. Flea

Dom har påverkat min spelstil ganska mycket, speciellt 1,2 och 5. Gillar dessutom banden dom är med i, och respektive basists-stil.

Han låter konstant som om han är otroligt stenad i sina intervjuer.
Finns det ens intervjuer med honom? Enda gången jag sett honom prata är instruktionsvideon.
Instruktionsvideon/intervjun. Jag gissar på att du också menar när han förklarar solot i Metropolis pt.1?
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Samuel V skrev:...och nej, jag gillar inte sådan musik, det finns inget musikaliskt i det. Massa tekniskt runkande utan varesig melodi, text, budskap eller sväng. Inte värt att kalla musik.
Ibland så känns det som du är en liten gubbe med ett ungt yttre.

Hoppas du tog i lite extra här för att förstärka din åsikt för annars så måste jag nog sätta dej i min mapp "elitistiska dyngpridare".
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+
Inlägg: 859
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
Ort: Skellefteå

Inlägg av JonasBygdemo »

Peppar skrev:
JonasBygdemo skrev:
Peppar skrev:
JonasBygdemo skrev:Mina fem är:

1. John Myung
2. Steve Harris
3. Geddy Lee
4. Les Claypool
5. Flea

Dom har påverkat min spelstil ganska mycket, speciellt 1,2 och 5. Gillar dessutom banden dom är med i, och respektive basists-stil.

Han låter konstant som om han är otroligt stenad i sina intervjuer.
Finns det ens intervjuer med honom? Enda gången jag sett honom prata är instruktionsvideon.
Instruktionsvideon/intervjun. Jag gissar på att du också menar när han förklarar solot i Metropolis pt.1?
Jo det är ju i videon. Kan hålla med om att han låter lite skum! :D
Senast redigerad av JonasBygdemo den mån 28 jun 2010, 16:37, redigerad totalt 2 gång.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

mange skrev:
Samuel V skrev:...och nej, jag gillar inte sådan musik, det finns inget musikaliskt i det. Massa tekniskt runkande utan varesig melodi, text, budskap eller sväng. Inte värt att kalla musik.
Ibland så känns det som du är en liten gubbe med ett ungt yttre.

Hoppas du tog i lite extra här för att förstärka din åsikt för annars så måste jag nog sätta dej i min mapp "elitistiska dyngpridare".
Personlig åsikt... Vad fan tror du? Allt man skriver här är väl det? Tagga ner... ;)
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

mange skrev:Ibland så känns det som du är en liten gubbe med ett ungt yttre.
:lol:
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Samuel V skrev:
mange skrev:
Samuel V skrev:...och nej, jag gillar inte sådan musik, det finns inget musikaliskt i det. Massa tekniskt runkande utan varesig melodi, text, budskap eller sväng. Inte värt att kalla musik.
Ibland så känns det som du är en liten gubbe med ett ungt yttre.

Hoppas du tog i lite extra här för att förstärka din åsikt för annars så måste jag nog sätta dej i min mapp "elitistiska dyngpridare".
Personlig åsikt... Vad fan tror du? Allt man skriver här är väl det? Tagga ner... ;)
Jo du, jag tror fan så här typ.

Att det va din personliga åsikt var inget jag missade, känns bara så där fräscht att dissa en hel musikstil/gren. Men det är ju klart, du har ju varit i svängen så du vet vad som e musik och vad som inte är musik.

Om någon borde tagga ner så e det nog den som precis dissat en hel musikgrens fans och utövare.

Det va min personliga åsikt.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

David Ellefson
Geezer Butler
Cliff Burton
Phil Lynott
Jason Newsted

Ingen speciell rangordning.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Bullen skrev:David Ellefson
Geezer Butler
Cliff Burton
Phil Lynott
Jason Newsted

Ingen speciell rangordning.
Dave borde vara med på min lista också. Fan. Får bli topp 6 då ;)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

mange skrev:
Samuel V skrev:
mange skrev:
Samuel V skrev:...och nej, jag gillar inte sådan musik, det finns inget musikaliskt i det. Massa tekniskt runkande utan varesig melodi, text, budskap eller sväng. Inte värt att kalla musik.
Ibland så känns det som du är en liten gubbe med ett ungt yttre.

Hoppas du tog i lite extra här för att förstärka din åsikt för annars så måste jag nog sätta dej i min mapp "elitistiska dyngpridare".
Personlig åsikt... Vad fan tror du? Allt man skriver här är väl det? Tagga ner... ;)
Jo du, jag tror fan så här typ.

Att det va din personliga åsikt var inget jag missade, känns bara så där fräscht att dissa en hel musikstil/gren. Men det är ju klart, du har ju varit i svängen så du vet vad som e musik och vad som inte är musik.

Om någon borde tagga ner så e det nog den som precis dissat en hel musikgrens fans och utövare.

Det va min personliga åsikt.
Och? Alla här kastar skit på nåt, jag gör det på tech-döds eller vad det nu kallas. Folk tror säkert jag är en sån där "folkhögskolemusiker" som bara spelar "rätt" och bara bryr mig om slick musik, vilket inte stämmer. Oavsett skiter jag i vilket. Lite kritik får man vara beredd att ta, oavsett vad man spelar.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Vad som är musikaliskt ligger naturligtvis i betraktarens öga! Jag har aldrig sagt annat än att det inte är musikaliskt för mina öron. Sådan musik är som matematik mer än konst för mig.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Samuel V skrev:Vad som är musikaliskt ligger naturligtvis i betraktarens öga! Jag har aldrig sagt annat än att det inte är musikaliskt för mina öron. Sådan musik är som matematik mer än konst för mig.
Fast Meshuggah-matte funkar tydligen :roll:

E det konst eller bara bra mattemetal?

Saker och ting e bra konstigt ibland..
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Meshuggah både svänger, har attityd och är samtidigt opretentiösa i det de gör, vilket räcker för mig :P
Användarvisningsbild
limpaaaaaa
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 19 dec 2009, 00:02
Ort: Gotland

Inlägg av limpaaaaaa »

utan inbördes ordning.

Liam Wilson (dillinger escape plan)
Dan Briggs (between the buried and me)
Ryan Martinie (Mudvayne)
Dick Lövgren
Geezer Butler
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

jag säger:
Nikki Sixx
Duff Mckagan
Blackie Lawless
Geezer Butler
Steve Harris

Ordning spelar ingen roll..
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Fieldy på alla platser.
Skriv svar