Dirty loops

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Dirty loops

Inlägg av lowfreq »

Mr Praline skrev:Jag trodde att de skulle släppa en skiva med eget material under hösten, men jag har inte hört något om det?
+1

Grabbarna är duktiga och kul att (om) det går bra för dom ute i världen.
Men för helvete - eget material tack !!

Sen har jag svårt att förstå att merparten (?) här på PB ratar Toto , men hyllar Dirty Loops ????
mer slickat än dirty loops är väl svårt att hitta.

Märkligt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Dirty loops

Inlägg av Dan the Man »

Hemispheres78 skrev:
Dan the Man skrev:
Hemispheres78 skrev:
Dan the Man skrev:
Hemispheres78 skrev:
Dan the Man skrev:Ofattbart trist.
?
Ofattbart trist band.
Och vad är ett roligt band? Om nu musik måste vara roligt.
Detta är bara ekvilibrism för mig. Det räcker inte. Det behöver inte vara roligt men det här är aptrist.
Tack för svar.
Var så god.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dirty loops

Inlägg av TDHP »

lowfreq skrev:
Mr Praline skrev:Jag trodde att de skulle släppa en skiva med eget material under hösten, men jag har inte hört något om det?
+1

Grabbarna är duktiga och kul att (om) det går bra för dom ute i världen.
Men för helvete - eget material tack !!

Sen har jag svårt att förstå att merparten (?) här på PB ratar Toto , men hyllar Dirty Loops ????
mer slickat än dirty loops är väl svårt att hitta.

Märkligt.
Inte jag, jag gillar Toto!
Alltid gjort! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Dirty loops

Inlägg av lowfreq »

:wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dirty loops

Inlägg av TDHP »

Faktiskt!
Jag är uppvuxen med Rosanna, Africa och dom!
Deras tidigare grejer har jag hört först senare, finns massor av bra som dessutom är bra mycket ruffigare!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Dirty loops

Inlägg av Cuba »

lowfreq skrev:
Mr Praline skrev:Jag trodde att de skulle släppa en skiva med eget material under hösten, men jag har inte hört något om det?
+1

Grabbarna är duktiga och kul att (om) det går bra för dom ute i världen.
Men för helvete - eget material tack !!

Sen har jag svårt att förstå att merparten (?) här på PB ratar Toto , men hyllar Dirty Loops ????
mer slickat än dirty loops är väl svårt att hitta.

Märkligt.
:shock:

Jämför du Toto med Dirty Loops? Det går väl inte?
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Re: Dirty loops

Inlägg av bassicfun »

Fattar inte grejen med att alla ska spela eget material ,vad är det som blir så mycket bättre av det?
Det är ju ändå bara musik,gillar man det spelar det ingen roll vem som skrivit låten.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Dirty loops

Inlägg av bt »

bassicfun skrev:Fattar inte grejen med att alla ska spela eget material ,vad är det som blir så mycket bättre av det?
Det är ju ändå bara musik,gillar man det spelar det ingen roll vem som skrivit låten.
Sant. Finns fullt med originalartister som jag aldrig ens hört, och många jag hört som jag inte gillat. I det här fallet så måste jag ju säga att kopian är bra mycket bättre än originalen. Särskilt Britney-låten.


bas
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Dirty loops

Inlägg av Geddan »

Jag tycker det låter som samma låt varje gång, med olika text?! :-\
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 14:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dirty loops

Inlägg av Mr_Gul »

Det är det å andra väldigt många musikstilar som gör om man inte är inlyssnad på dem. Det finns gott om variationer i och skillnader mellan låtarna som Dirty Loops spelar om man bara ger det ett par ordentliga lyssningar. Tyvärr verkar det vara väldigt många som avfärdar dem enbart på grund av att de vågar visa sina chops och missar att det svänger något så DJÄVULSKT i samspelet mellan bas och trummor. Seriöst, en så stabil trummis med så galet bra klipp i virveln är svårt att hitta...
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dirty loops

Inlägg av bootsy »

Mr_Gul skrev:Det är det å andra väldigt många musikstilar som gör om man inte är inlyssnad på dem. Det finns gott om variationer i och skillnader mellan låtarna som Dirty Loops spelar om man bara ger det ett par ordentliga lyssningar. Tyvärr verkar det vara väldigt många som avfärdar dem enbart på grund av att de vågar visa sina chops och missar att det svänger något så DJÄVULSKT i samspelet mellan bas och trummor. Seriöst, en så stabil trummis med så galet bra klipp i virveln är svårt att hitta...
Trummisen är verkligen asgrym, precis som de andra.
Sedan kan jag tycka att deras problem inte är att de vågar visa sina chops, utan snarare att de låter chopsen ta överhand. Vilket iofs är hur kul som helst som någon sorts cirkusuppvisning och riktigt spexigt när de gör galna arr av poplåtar. Lite därför är jag sugen på att få höra deras eget material och se om det finns lite mer än akrobatik och musikerhumor hos dem.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Dirty loops

Inlägg av Geddan »

Där satte du fingret på det, Elias!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 14:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dirty loops

Inlägg av Mr_Gul »

bootsy skrev:
Mr_Gul skrev:Det är det å andra väldigt många musikstilar som gör om man inte är inlyssnad på dem. Det finns gott om variationer i och skillnader mellan låtarna som Dirty Loops spelar om man bara ger det ett par ordentliga lyssningar. Tyvärr verkar det vara väldigt många som avfärdar dem enbart på grund av att de vågar visa sina chops och missar att det svänger något så DJÄVULSKT i samspelet mellan bas och trummor. Seriöst, en så stabil trummis med så galet bra klipp i virveln är svårt att hitta...
Trummisen är verkligen asgrym, precis som de andra.
Sedan kan jag tycka att deras problem inte är att de vågar visa sina chops, utan snarare att de låter chopsen ta överhand. Vilket iofs är hur kul som helst som någon sorts cirkusuppvisning och riktigt spexigt när de gör galna arr av poplåtar. Lite därför är jag sugen på att få höra deras eget material och se om det finns lite mer än akrobatik och musikerhumor hos dem.
Det är jag fullkomligt övertygad om att det finns. De arrangemang de gör på poplåtarna är mer än att bara byta groove, de gör fullständiga reharmoniseringar med överlagringar till höger och vänster. Så avancerade arrangemang gör man inte utan att ha koll på kompositionsbiten också. De har ju i princip bara behållit melodin och satt en helt ny grund under den. Plattan med deras eget material hoppas jag innerligt släpps snart, för den har ju varit på G ett tag nu...
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Dirty loops

Inlägg av GandhiMK2 »

Mr_Gul skrev:
Det är jag fullkomligt övertygad om att det finns. De arrangemang de gör på poplåtarna är mer än att bara byta groove, de gör fullständiga reharmoniseringar med överlagringar till höger och vänster. Så avancerade arrangemang gör man inte utan att ha koll på kompositionsbiten också.
Det är två helt skilda saker och jag har hört fantastiska låtskrivares sunkiga arrangemang och fantastiska arrangörers platta låtar.
Lite som att påstå att Zlatan nödvändigtvis måste vara en grym taktiker bara för att han vet hur man gör helt sjuka mål...
Blanda inte ihop skicklighet med inspiration.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Dirty loops

Inlägg av GandhiMK2 »

Därmed sagt så är det inte alls omöjligt att dom skriver fantastisk musik!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dirty loops

Inlägg av bootsy »

f-bass skrev:
Mr_Gul skrev:
Det är jag fullkomligt övertygad om att det finns. De arrangemang de gör på poplåtarna är mer än att bara byta groove, de gör fullständiga reharmoniseringar med överlagringar till höger och vänster. Så avancerade arrangemang gör man inte utan att ha koll på kompositionsbiten också.
Det är två helt skilda saker och jag har hört fantastiska låtskrivares sunkiga arrangemang och fantastiska arrangörers platta låtar.
Lite som att påstå att Zlatan nödvändigtvis måste vara en grym taktiker bara för att han vet hur man gör helt sjuka mål...
Blanda inte ihop skicklighet med inspiration.
Exakt. Att "ha koll på kompositionsbiten" är inte riktigt vad det hela handlar om.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Dirty loops

Inlägg av Cuba »

Stevie Wonder och ­Andreas Carlsson hyllar Dirty Loops. Sug på den karamellen ett tag. Själv blir jag trött på att allt låter lika hela tiden, för mycket av samma sak. Jag har liksom svårt att separera låtarna. Kan dom generera eget material, i grupp eller individuellt, så vore det perfekt. Alla i DL har ju verkligen talang.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Dirty loops

Inlägg av Taurus »

Cuba skrev:Stevie Wonder och ­Andreas Carlsson hyllar Dirty Loops. Sug på den karamellen ett tag. Själv blir jag trött på att allt låter lika hela tiden, för mycket av samma sak. Jag har liksom svårt att separera låtarna. Kan dom generera eget material, i grupp eller individuellt, så vore det perfekt. Alla i DL har ju verkligen talang.
Andreas Carlsson skulle hylla en bajskorv med en ostämd mungiga om han kunde tjäna pengar på det. Å andra sidan måste ju Sveriges vitaste tandrad se någon kommersiell potential i DL, så ja, det ska bli spännande att höra deras egna material.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Dirty loops

Inlägg av Cuba »

Taurus skrev:
Cuba skrev:Stevie Wonder och ­Andreas Carlsson hyllar Dirty Loops. Sug på den karamellen ett tag. Själv blir jag trött på att allt låter lika hela tiden, för mycket av samma sak. Jag har liksom svårt att separera låtarna. Kan dom generera eget material, i grupp eller individuellt, så vore det perfekt. Alla i DL har ju verkligen talang.
Andreas Carlsson skulle hylla en bajskorv med en ostämd mungiga om han kunde tjäna pengar på det. Å andra sidan måste ju Sveriges vitaste tandrad se någon kommersiell potential i DL, så ja, det ska bli spännande att höra deras egna material.
Ang. Andreas: If you say so...

Men det måste vara liiiite coolt att Stewie Wonder hyllar deras musik .... eller?

Jag vill höra deras egna material!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Dirty loops

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har lite svårt att separera låtarna i ganska många musikstilar men det beror ofta på att jag inte är inlyssnad på musiken eller mentalt inte ger den en chans. Salsa, japansk folkmusik och dansbandsmusik är tre exempel. Fast om jag gav det en chans och öppnade upp öronen lite så skulle jag nog höra skillnad och även uppskatta musiken i fråga. Sen finns det ju dålig musik också oavsett genre men då beror det ofta på att folk inte kan spela eller på att låtarna i sig är dåliga. Fast Sex Pistols var rackarns bra. Och det TROTS att dom inte kunde lira.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Dirty loops

Inlägg av strummer »

Fruktansvärt långt ifrån min huvudsakliga musiksmak, men jag kan inte låta bli att gilla't, de har ju så galna skills (i alla fall basisten och trummisen, keyboardlir fattar jag inte ett skit av...) och skön stil att det funkar för mig.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
DennyKarlsson
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:11

Re: Dirty loops

Inlägg av DennyKarlsson »

Jag kan inget annat än att gilla detta! Helt galna musiker!
Tycker att det är enormt kul att musiker lyfts fram och gillas av de flesta där hemma i sofforna... Tror folk börjar tröttna lite på programmerad musik, i alla fall nu när dom får chansen att välja.
Tummen upp för dessa herrar!!

Har även hört ett litet rykte att de skriver poplåtar och kör det basic för att sedan arra om sig själva, kan bli hur fett som helst! ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dirty loops

Inlägg av TDHP »

Blev det nån platta med eget material eller?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Dirty loops

Inlägg av shadowskimmer »

Följande finns på deras facebook-feed:

1:a augusti:
"A huge thanks to all the people at X-Level Studios for all the help with the album!! One bonus track to go, and then we can finally give you guys a release date!!"

5:e augusti:
"Does anyone in the Stockholm area know of any good rehearsal spaces?? Album is 98 % finished and we need to rehearse our asses off before we'll go on tour :)"


Så snart då kanske. ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dirty loops

Inlägg av TDHP »

Se där! Blir intressant!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar