Tal Wilkenfield

Prata om olika basister, kända som okända
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Öhhh...så män får inte gilla kvinnor över 18 år? Man lär sig nåt nytt varje dag.
Senast redigerad av Gäst---- den ons 29 feb 2012, 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

bootsy skrev:Det enskilt mest upprörande är efter hur olika kriterier män och kvinnor bedöms. Me'shell får ett utlåtande om sin "höga testosteronhalt" av en av forumets skickligaste basister i en tråd, Tal W blir omtalad som pedofilt runkobjekt i denna tråd. Jag har inte sett många inlägg som kommenterar Geddy Lees rekordfula utseende, Michael Manrings flickaktiga röst eller Marcus Millers fåniga hatt. Kan vi inte bara försöka bedöma musiker efter deras musikaliska och artistiska kvaliteter istället för efter om de har en kuk eller fitta? Så att de få tjejer som trots allt försköker sig på att spela kan få en vettig chans också?
Väl talat, tack för det!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

peter_s skrev:
bootsy skrev:Det enskilt mest upprörande är efter hur olika kriterier män och kvinnor bedöms. Me'shell får ett utlåtande om sin "höga testosteronhalt" av en av forumets skickligaste basister i en tråd, Tal W blir omtalad som pedofilt runkobjekt i denna tråd. Jag har inte sett många inlägg som kommenterar Geddy Lees rekordfula utseende, Michael Manrings flickaktiga röst eller Marcus Millers fåniga hatt. Kan vi inte bara försöka bedöma musiker efter deras musikaliska och artistiska kvaliteter istället för efter om de har en kuk eller fitta? Så att de få tjejer som trots allt försköker sig på att spela kan få en vettig chans också?
Väl talat, tack för det!
Hear! Hear! Jag skall be att få sälla mig till denna skara!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

.......................................................................................................................
Senast redigerad av Stefanson den ons 29 feb 2012, 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag förstod. :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Tal är snygg att lyssna på.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Stefanson skrev:Ja, jag är inte dummare än att jag märker att jag är ute på hal is här i tråden.

Ledsen att det tog en sån tråkig vändning.
Jag om nån är verkligen mån om människors lika värde och avskyr all form av penalism och förnedring.
Dock har jag svårt att ta vissa saker på så blodigt allvar, och har ofta glimten i ögat i många av mina inlägg. Dumt av mig att förutsätta att alla ska förstå det.

Jag skall hädanefter
försöka respektera majoritetens rättspatos...basta.
Nejdå, jag förstod hur du menade. Och det är klart att man inte ska behöva ta allt på blodigt allvar.
Dock tycker jag fortfarande att det är tröttsamt att man inte kan diskutera kvinnliga musikers kvaliteter utan att dra upp utseende, testosteronhalt, knullbarhet och kroppsstorlek när man aldrig skulle komma på tanken att göra motsvarande med en manlig musiker.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

---
Senast redigerad av John Sane den ons 29 feb 2012, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Delade tråden, det går bra att fortsätta genusdiskussionen i OT+. /mod.

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1020190
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Hej
Nu skall jag iväg och spela jazzbass!
Sorry för off-topic.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Rensade lite, vänligen håll genusdebatten i därför avsedd tråd. /mod.

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1020190
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Grafen skrev:Rensade lite, vänligen håll genusdebatten i därför avsedd tråd. /mod.

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1020190
Åh nej, jag som inte ser OT+ längre...:dancy::dancy::dancy::dancy:
Medlem i PB50+
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jeZK9BD9 ... re=related[/youtube]

Denna tjej tycker jag är bättre på alla sätt och vis, smaksak...
Senast redigerad av Gäst---- den tor 01 mar 2012, 01:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ingen smaksak. Ett icke-bestridbart faktum. Grym trummis.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

f-bass skrev:Ingen smaksak. Ett icke-bestridbart faktum. Grym trummis.
Faktum....finns det? Fast i det här fallet är vi väl överens.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Knappast...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är det bara jag som tröttnat på själva basist-basismandet för länge sedan??

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Inti skrev:[youtube]Klipp med fantastisk-basist![/youtube]

Denna tjej tycker jag är bättre på alla sätt och vis, smaksak...
Helvetes jävlar vikken basist! ... Och band.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

basmartin skrev:
bootsy skrev:
BB3000S skrev:Handen på hjärtat, hur spännande lät Marcus Miller som 20-åring? Han är en av mina största idoler inom basvärlden, men liret på skivorna från 70- o tidigt 80-tal är inte riiiktigt i nivå med Miles Davis perioden och senare. Det finns nog hopp för Tal tror jag.
Just Marcus var ju enormt tidig och började som studiomusiker redan vid 17-årsåldern. David Sandborns "Voyeur" spelade han in som 19-åring och där tycker jag nog att han har satt en riktigt bra stajl redan, även om han skulle bli bättre. Så han kanske inte är världens bästa jämförelse ur just det perspektivet...

Håller nog med Bootsy och hävdar att på plattorna runt 80-81, så lirar Marcus på ett sätt som faller mig på läppen mer, än hur han lirar senare. Detente med Brecker Brothers och Never Too Much med Luther Vandross, är två fina exempel på grymt baslir. Detente lirar även Neil Jason på och Anthony Jackson lirar väldigt långsam bas på ett spår från Never Too Much-plattan.
+1
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Är det bara jag som tröttnat på själva basist-basismandet för länge sedan??
Icke.
Bas gör sej bäst som komp. P U N K T .
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:
blackparkas skrev:Är det bara jag som tröttnat på själva basist-basismandet för länge sedan??
Icke.
Bas gör sej bäst som komp. P U N K T .
A-m-e-n
to that brother!

Någon/några kommer säkert att hävda att vi tycker så pga våra teknik-ekvilibristiska begränsningar, vilket bara bevisar ett och annat.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Men man kan få spela solobas om man vill ändå? Eller?



Jag har en inspelning med Blood Sweat & Tears där Dave Bargeron framträder med ett häftigt (bas?) tubasolo. Det gillade jag....
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

200071 skrev:Men man kan få spela solobas om man vill ändå? Eller?



Jag har en inspelning med Blood Sweat & Tears där Dave Bargeron framträder med ett häftigt (bas?) tubasolo. Det gillade jag....
NJET!!! WI KAN NOT HAVE IT!! VERSTANDEN SIE!!!...om det inte är Litens favoritsolo ifrån Donny Hathaways live....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

oj vad det händer konstiga saker här...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:
f-bass skrev:
blackparkas skrev:Är det bara jag som tröttnat på själva basist-basismandet för länge sedan??
Icke.
Bas gör sej bäst som komp. P U N K T .
A-m-e-n
to that brother!

Någon/några kommer säkert att hävda att vi tycker så pga våra teknik-ekvilibristiska begränsningar, vilket bara bevisar ett och annat.
Jamen det är ju precis vad jag menar!!!
Jag är så otroligt utled på allt vad heter bassolo och dylikt så jag kräks.
Basist-basister borde förbjudas.

Eller hur var det vi benämnde dem för några år sen?!
Kanske blandar ihop våra högst PBiska epitet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar