John Patitucci

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Ale skrev:Geni. Communion har jag lyssnat så mycket på att jag kan sjunga med varje ton på hela plattan.. Finns ingen basist som någonsin kommit nära den mannens vokabulär/frasering. Är inte så glad för hans elbasspel, men han är ju onekligen stygg. Förstår inte hatingen kring Pati, han är helt enkelt bästa levande på sitt instrument, det är nog fan inte svårare än så. Spelar med de fetaste, har mest jobb, end of discussion. Det verkar vara någon svenne-folkis-pryl att dissa Pati, i övriga världen finns det knappt någon basist som har större cred.
Utöver sina jazzprylar lirar han ju på skrämmande många pop/rock/session/scoring-grejor. Läste någon siffra om runt 4-5000 plattor..
Absolut. Han är helt ofattbart bra och det verkar ha blivit någon grej att dissa honom. Jag är precis som du inte förtjust i hans elbasspel där jag tycker att han har lite lökigt sound och dessutom har en tendens att spela klyschigare. Men hans sessionjobb talar ju som sagt sitt tydliga språk - han har inga direkta problem att sätta det som krävs så att säga.

Och som han spelar kontra här:

http://open.spotify.com/album/40DuiXHWmz1e6RUwPQ4izl

Bättre än så blir knappast modern jazz.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag spelade mycket ur en bok han har skrivit. Den var väldigt lärorik! Kommer inte ihåg vad den hette, den hade inslag av många olika stilar. För elbas alltså...

Vill minnas att många dissade hans elbasspel när jag gick på musikhögskolan, men de flesta gillade hans spel på kontrabas. Själv har jag aldrig varit riktigt förtjust i hans sound, men väl hans spel. Lite too much ibland. Kan vara skönt med andningspaus även på stränginstrument. Nu var det längesen jag lyssnade på honom men det finns nån ballad som han spelar sanslöst bra på.

Jag har förresten köpt två baslådor av han! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

funkys**t skrev:Jag spelade mycket ur en bok han har skrivit. Den var väldigt lärorik! Kommer inte ihåg vad den hette, den hade inslag av många olika stilar. För elbas alltså...

Vill minnas att många dissade hans elbasspel när jag gick på musikhögskolan, men de flesta gillade hans spel på kontrabas. Själv har jag aldrig varit riktigt förtjust i hans sound, men väl hans spel. Lite too much ibland. Kan vara skönt med andningspaus även på stränginstrument. Nu var det längesen jag lyssnade på honom men det finns nån ballad som han spelar sanslöst bra på.

Jag har förresten köpt två baslådor av han! :)
Ja! Är det någon som förresten har Electric Bass 2 Videon? Den är super!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Han lirar bas här, lugnt och städat http://open.spotify.com/track/0CMITdFOSXJQwedJW4Nzgc

Låtens höjdpunkt är gitarrsolot... Grymt bra, får rysningar. Jeff Beck lirar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Re: John Patitucci

Inlägg av vinter »

Sticker ut hakan här och tycker det är riktigt fånigt att diskutera Patitucci som om han inte fanns på riktigt.. Nån kallar honom " fånen Patitucci" o andra koncentrerar sig mer på klädstilar än på musik. ( precis som den skäggige typen i juryn på idol)
Patitucci råkar vara en god vän till mig, han har stöttat mig mycket både musikaliskt och familjärt, och hela hans familj är toppenbra människor. När man läser vad en del skriver om honom ( som skribenterna förmodligen inte har en gnutta koll på) framstår ni som reportrarna på hänt i veckan. Spekulationer och egna slutsater. Jag har även träffat Rocco Prestia som hyllar Patitucci för hans spel. Blir irriterad när folk inte vet ett dyft och ska hävda sig genom att skriva antaganden. Tilläggas bör att Patitucci är den mest osjälviska givande person som går att hitta. Även djupt troende och satsar mycket tid åt andra. Undrar varför det är så kul att dissa folk man inte har en aning om? Löjligt i min värld. / vänligen..
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: John Patitucci

Inlägg av Basmagnus »

vinter skrev:Sticker ut hakan här och tycker det är riktigt fånigt att diskutera Patitucci som om han inte fanns på riktigt.. Nån kallar honom " fånen Patitucci" o andra koncentrerar sig mer på klädstilar än på musik. ( precis som den skäggige typen i juryn på idol)
Patitucci råkar vara en god vän till mig, han har stöttat mig mycket både musikaliskt och familjärt, och hela hans familj är toppenbra människor. När man läser vad en del skriver om honom ( som skribenterna förmodligen inte har en gnutta koll på) framstår ni som reportrarna på hänt i veckan. Spekulationer och egna slutsater. Jag har även träffat Rocco Prestia som hyllar Patitucci för hans spel. Blir irriterad när folk inte vet ett dyft och ska hävda sig genom att skriva antaganden. Tilläggas bör att Patitucci är den mest osjälviska givande person som går att hitta. Även djupt troende och satsar mycket tid åt andra. Undrar varför det är så kul att dissa folk man inte har en aning om? Löjligt i min värld. / vänligen..
*Applåder!!*
Det är onödigt att dissa andra överhuvudtaget. Alla kämpar på sina håll.
Stötta istället för att sparka.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: John Patitucci

Inlägg av klasextas »

Håller med jag också, men jag hittar inga såna påhopp i den här tråden?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: John Patitucci

Inlägg av mikkejohansson »

Otroligt bra basist, ingen tvekan, men kanske mer som med t ex Robert Wells - det är smaken som jag inte är överens med alltid.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: John Patitucci

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag är imponerad och ni är nog bara avundsjuka , men snälla inga klädstilskommentarer på detta forum . Farbröder som jag har skjortor med knappar på kragen ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: John Patitucci

Inlägg av bootsy »

Gällande att racka ner på honom ser jag mest sågningar av hans skjortval anno 1988 här på forumet. I övrigt verkar de flesta i denna tråd vara överens om att han är bra.
För mig räcker det att han spelar med Wayne Shorters fantastiska kvartett, det giget får ingen klåpare.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: John Patitucci

Inlägg av Cuba »

Får man dissa Magnus Rocén då?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: John Patitucci

Inlägg av strummer »

Cuba skrev:Får man dissa Magnus Rocén då?
Nä, man ska inte kommentera det man inte begriper, simple as that[WINKING FACE]
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: John Patitucci

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hörde John Patitucci tillsammans med Chick Corea och Dave Weckl på Montmartre i Köpenhamn hösten 1987. Det var bland det bästa jag någonsin hört. Chick Corea Acoustic Band! Triospel deluxe, extravaganza! Patitucci ÄR musiker. Han BEMÄSTRAR sitt instrument. Han MUSICERAR. Det är en kille som inte låter sig begränsas av historiskt korrekta instrument och sound. Han är en av dem som har en egen unik röst på sitt instrument. Såna killar är inne att dissa...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: John Patitucci

Inlägg av allan »

Kommer ihåg hans tidiga låt "My family", ett sexsträngigt solostycke som fanns som tunn singel-skiv-bilaga i Guitarplayer(Tror jag..) på 80-talet. Ner åkte hakan....och upp for ribban ett halvt ljusår på planeten elbas...

Vilket vi alla är tacksamma för, eller?

Och så spelar han med gud fader själv..Wayne Shorter!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: John Patitucci

Inlägg av Roger Hedin »

vinter skrev:Sticker ut hakan här och tycker det är riktigt fånigt att diskutera Patitucci som om han inte fanns på riktigt.. Nån kallar honom " fånen Patitucci" o andra koncentrerar sig mer på klädstilar än på musik. ( precis som den skäggige typen i juryn på idol)
Patitucci råkar vara en god vän till mig, han har stöttat mig mycket både musikaliskt och familjärt, och hela hans familj är toppenbra människor. När man läser vad en del skriver om honom ( som skribenterna förmodligen inte har en gnutta koll på) framstår ni som reportrarna på hänt i veckan. Spekulationer och egna slutsater. Jag har även träffat Rocco Prestia som hyllar Patitucci för hans spel. Blir irriterad när folk inte vet ett dyft och ska hävda sig genom att skriva antaganden. Tilläggas bör att Patitucci är den mest osjälviska givande person som går att hitta. Även djupt troende och satsar mycket tid åt andra. Undrar varför det är så kul att dissa folk man inte har en aning om? Löjligt i min värld. / vänligen..
Fanns det en Gilla-knapp skulle jag ha tryckt på den här och nu.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Pucken
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: tis 04 nov 2014, 21:08
Ort: Sollentuna

Re: John Patitucci

Inlägg av Pucken »

https://youtu.be/R6BtFz7cEes" onclick="window.open(this.href);return false;
Cirka 7.30 in bra lirat!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: John Patitucci

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hörde Chick Corea Acoustik Band på Montmartre i Köpenhamn 1987; att se och höra JP spela "Got a match" på kontra och småskratta och småprata med Chick under tiden var en förkrossande upplevelse. Karln är så fantastiskt bra så jag t.o.m. förlåter honom för att vara scientolog.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re:

Inlägg av hitman »

BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Så´na där färgglada skjortor som Micke Olsson har :-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Re:

Inlägg av TDHP »

hitman skrev:
BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Så´na där färgglada skjortor som Micke Olsson har :-)
GAAAAH!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: John Patitucci

Inlägg av hitman »

Här i Sverige kanske folk mest tänker på hans solospel på tunnaste strängarna på 6-strängad elbas - inte så creddigt just nu. Sedan tror jag att också drabbats lite av fenomenet att det anses suspekt att vara kristen/skötsam i musikindustrin...

I min ungdom lånade jag hans lärobok på musikbiblioteket med noter och videokassettband (detta, ungdomar, var innan sådant fanns på Internet och Youtube). Där körde han uppvärmnings- och teknikövningar men även en massa annat, såsom groove-spel i Jerry Jemmots anda (han diggar tydligen Jemmot). Hur bra som helst, så nog har han många strängar på sin lyra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar