John Patitucci

Prata om olika basister, kända som okända
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

John Patitucci

Inlägg av magical_bengt »

Fick idag en av hans soloplattor (Communion, släpptes 2001), och för varje ton han spelar försvinner jag bort mer och mer. Blev Patituccifrälst för ca 3-4årssen. Han är anledningen till att jag började spela jazz/söka eget och konstnärligt uttryck på instrumentet/instrumenten (el och kontra). Så fort jag nämner honom så brukar folk skratta och de flesta verkar tycka att han är lite av en clown, vad har ni för åsikt?

Jag tycker att han är ett geni, fantastiskt sound både på el och kontra, en timing som inte ens jordens undergång kan rubba och har skrivit många fantastiska låtar!

Ser verkligen fram emot hans besök på Fasching i slutet av maj!
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Han är megakristen och kör solon i ljusa registret med värsta 6 strängade monstret som inte låter vintage någonstans. Den är inte smutsig dessutom och glänser rätt så fräckt....mer ute får man kämpa för att vara i hipmusikersverige.
Han är en fantastisk basist på alla sätt och vis för mig. Diggar speciellt hans "On the corner" och hans spel på Coreas "Inside Out".
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan du vara helt säker på att det inte är Al Bundy som kommer?

Bild

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Inti skrev:Han är megakristen och kör solon i ljusa registret med värsta 6 strängade monstret som inte låter vintage någonstans. Den är inte smutsig dessutom och glänser rätt så fräckt....mer ute får man kämpa för att vara i hipmusikersverige.
Han är en fantastisk basist på alla sätt och vis för mig. Diggar speciellt hans "On the corner" och hans spel på Coreas "Inside Out".
Jo, antar att det ligger till på det viset. Har inte hört Inside out, måste skaffa! Insåg att jag har 1000kr att spendera på cdskivor/noter/musikdvder så bara att sätta igång!

Älskar soundet han får ut hur hela bandet på låten Folklore från skivan Line by line, helt magiskt. Blir lika tagen varje gång jag hör den...precis som queens who wants to live forever. Vissa mästerverk är magiska och tidslösa
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Geddan skrev:Kan du vara helt säker på att det inte är Al Bundy som kommer?

Bild

Bild


Inte tänkt på det förut, det är ju skitkul! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Typiskt PrataBas har väl varit varit att man haft mer kommentarer om hans klädsel än hans musik.... :?

Otroligt duktig tycker jag. Har inte lyssnat på så väldigt mycket, men det finns en hel del som är klart värt att lyssna på. Och naturligtvis lite som kan bli tråkigt också. Men jag är inte så kul själv heller.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Börja inte med Patitucciskjorta, bara! :roll:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

+1!
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Geni. Communion har jag lyssnat så mycket på att jag kan sjunga med varje ton på hela plattan.. Finns ingen basist som någonsin kommit nära den mannens vokabulär/frasering. Är inte så glad för hans elbasspel, men han är ju onekligen stygg. Förstår inte hatingen kring Pati, han är helt enkelt bästa levande på sitt instrument, det är nog fan inte svårare än så. Spelar med de fetaste, har mest jobb, end of discussion. Det verkar vara någon svenne-folkis-pryl att dissa Pati, i övriga världen finns det knappt någon basist som har större cred.
Utöver sina jazzprylar lirar han ju på skrämmande många pop/rock/session/scoring-grejor. Läste någon siffra om runt 4-5000 plattor..
Fender
Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Har inte lyssnat in honom alls mycket faktiskt, men han spelar fantastiskt på skivan "Balconies" av Matt Rollings. Kanske läge att lyssna in honom lite mer.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Ale skrev:Geni. Communion har jag lyssnat så mycket på att jag kan sjunga med varje ton på hela plattan.. Finns ingen basist som någonsin kommit nära den mannens vokabulär/frasering. Är inte så glad för hans elbasspel, men han är ju onekligen stygg. Förstår inte hatingen kring Pati, han är helt enkelt bästa levande på sitt instrument, det är nog fan inte svårare än så. Spelar med de fetaste, har mest jobb, end of discussion. Det verkar vara någon svenne-folkis-pryl att dissa Pati, i övriga världen finns det knappt någon basist som har större cred.
Utöver sina jazzprylar lirar han ju på skrämmande många pop/rock/session/scoring-grejor. Läste någon siffra om runt 4-5000 plattor..
Shit är det så många? :O Har dålig koll på vad han gjort förutom de stora grejerna som han är känd för och någon enstaka annan pryl. Hörde ett spår från en skiva en en polsk gitarrist som jag inte minns namnet på, han fick bra budget för en platta så han hyrde in patitucci och Steve Gadd....SJUKT BRA trum och basspel! Aldrig varit med om något liknande, satt ihop som....ja jag vet inte vad!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:Geni. Communion har jag lyssnat så mycket på att jag kan sjunga med varje ton på hela plattan.. Finns ingen basist som någonsin kommit nära den mannens vokabulär/frasering. Är inte så glad för hans elbasspel, men han är ju onekligen stygg. Förstår inte hatingen kring Pati, han är helt enkelt bästa levande på sitt instrument, det är nog fan inte svårare än så. Spelar med de fetaste, har mest jobb, end of discussion. Det verkar vara någon svenne-folkis-pryl att dissa Pati, i övriga världen finns det knappt någon basist som har större cred.
Utöver sina jazzprylar lirar han ju på skrämmande många pop/rock/session/scoring-grejor. Läste någon siffra om runt 4-5000 plattor..
+ på allt det där, blir galen åt folk som klagar på han för att de inte har lika brutal teknik. Jag tror jag kan varenda ton också, fast på line by line!
grejor
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Ale skrev:Geni. Communion har jag lyssnat så mycket på att jag kan sjunga med varje ton på hela plattan.. Finns ingen basist som någonsin kommit nära den mannens vokabulär/frasering. Är inte så glad för hans elbasspel, men han är ju onekligen stygg. Förstår inte hatingen kring Pati, han är helt enkelt bästa levande på sitt instrument, det är nog fan inte svårare än så. Spelar med de fetaste, har mest jobb, end of discussion. Det verkar vara någon svenne-folkis-pryl att dissa Pati, i övriga världen finns det knappt någon basist som har större cred.
Utöver sina jazzprylar lirar han ju på skrämmande många pop/rock/session/scoring-grejor. Läste någon siffra om runt 4-5000 plattor..
Har inte alls uppfattat detta.
Väldigt tråkigt om det är så.
Han här ju onekligen grym!
Tänkte se honom på Fasching jag med. :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har inte heller uppfattat att det finns någon sorts hate-relation till honom?
Hans skjort-knäppning, visst, men inte honom som person?

Personligen började jag lyssna på honom (Corea, "eckel", Gambale och Marienthal) i högstadiet, bara något år efter jag första gången tagit i en elbas. Helt tagen av hans sätt att vara del i en grupp.
Det är nog hans sound jag har svårast för. Den klockaktiga kärnan tonen som gjort det svårt för mig att riktigt gilla hamaha. Konstigt nog gillade jag hans sound bättre när han lirade Ken Smith..
Några få, svängiga låta på hans soloplattor och många av hans kontralåtar är det ja uppskattar mest.
Men som redan sagts, en av giganterna. Det är nog han och willis som upprepar sig minst när de ska säga något. Imponerande på alla vis!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Liten skrev:Jag har inte heller uppfattat att det finns någon sorts hate-relation till honom?
Hans skjort-knäppning, visst, men inte honom som person?

Personligen började jag lyssna på honom (Corea, "eckel", Gambale och Marienthal) i högstadiet, bara något år efter jag första gången tagit i en elbas. Helt tagen av hans sätt att vara del i en grupp.
Det är nog hans sound jag har svårast för. Den klockaktiga kärnan tonen som gjort det svårt för mig att riktigt gilla hamaha. Konstigt nog gillade jag hans sound bättre när han lirade Ken Smith..
Några få, svängiga låta på hans soloplattor och många av hans kontralåtar är det ja uppskattar mest.
Men som redan sagts, en av giganterna. Det är nog han och willis som upprepar sig minst när de ska säga något. Imponerande på alla vis!
- Du och jag Alfred, du och jag. ;) :)
Först Corea's Inside Out, sen var det grymt att följa Patitucci's och Marienthal's (där har ni en fantastisk saxofonist btw) respektive soloskivor. Fantastiska musiker!

Och, jag körde också Patitucciskjortor. På 90-talet dvs.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vad är "Patitucciskjortor"?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Vad är det då? :?
Som gammal rocker har jag dålig koll på funkskjortor! 8)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Fantastisk basist

Inlägg av ThomasF »

En av de få som spelar både kontra och el med fantastiskt driven teknik.
För det mesta brukar de vara patetiska på ett av dem. Kontrabasister brukar vara klumpiga på el, och elbasister ointressanta på kontra . . ..
John är fantastiskt bra på bägge.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:
BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Vad är det då? :?
Som gammal rocker har jag dålig koll på funkskjortor! 8)
Vita små knappar som håller kragen på plats. 8)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Vad är det då? :?
Som gammal rocker har jag dålig koll på funkskjortor! 8)
Du knäpper alltid den översta knappen. Sen får skjortan gärna vara gjord i siden. Gärna i en dov färg ELLER helt en färg som får ögonen att kräkas. :D

Håller med ThomasF om att han är intressant på båda instrumenten. Alain Caron är en annan enligt en del men av det ja hört är han betydligt mer intressant på konta och inte alls i samma klass som [topic]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Liten skrev:Jag har inte heller uppfattat att det finns någon sorts hate-relation till honom?
Hans skjort-knäppning, visst, men inte honom som person?

Personligen började jag lyssna på honom (Corea, "eckel", Gambale och Marienthal) i högstadiet, bara något år efter jag första gången tagit i en elbas. Helt tagen av hans sätt att vara del i en grupp.
Det är nog hans sound jag har svårast för. Den klockaktiga kärnan tonen som gjort det svårt för mig att riktigt gilla hamaha. Konstigt nog gillade jag hans sound bättre när han lirade Ken Smith..
Några få, svängiga låta på hans soloplattor och många av hans kontralåtar är det ja uppskattar mest.
Men som redan sagts, en av giganterna. Det är nog han och willis som upprepar sig minst när de ska säga något. Imponerande på alla vis!
Lustigt, för mig är hans sound något av ett ideal, på samma sätt som många har Jamerson som soundideal
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Liten skrev:
TDHP skrev:
BB3000S skrev:
hosse skrev:
TDHP skrev:Vad är "Patitucciskjortor"?
Fula skjortor.
Button-down. ;)
Vad är det då? :?
Som gammal rocker har jag dålig koll på funkskjortor! 8)
Du knäpper alltid den översta knappen. Sen får skjortan gärna vara gjord i siden. Gärna i en dov färg ELLER helt en färg som får ögonen att kräkas. :D

Håller med ThomasF om att han är intressant på båda instrumenten. Alain Caron är en annan enligt en del men av det ja hört är han betydligt mer intressant på konta och inte alls i samma klass som [topic]
Och, för att vara en ultimat Patitucciskjorta ska kragen vara button-down. ;) Han har dock frångått det rätt ofta - det viktigaste är att knäppa ända upp. Natirligtvis utan slips.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tack, då är jag med! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar