Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Geddy_Lee skrev:
Lite så jag tänker.
Räcker det Göteborg-Stockholm, eller blir det typ 2 varv runt jorden?! :shock:

Tanken svindlar!
Ojoj, svårt att gissa.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

basmartin skrev:
Geddy_Lee skrev:
Lite så jag tänker.
Räcker det Göteborg-Stockholm, eller blir det typ 2 varv runt jorden?! :shock:

Tanken svindlar!
Ojoj, svårt att gissa.
hahaha :) ni är inte kloka
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25765
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Diesel skrev:
basmartin skrev:
Geddy_Lee skrev:
Lite så jag tänker.
Räcker det Göteborg-Stockholm, eller blir det typ 2 varv runt jorden?! :shock:

Tanken svindlar!
Ojoj, svårt att gissa.
hahaha :) ni är inte kloka
Men på ett underhållande sätt...

Snabb överslagsräkning ger ca 120 meter, baserat på medellängd och att 90% av medlemmarna är manliga.

Göteborg-Stockholm... :roll: It ain't braggin' if You can back it up... 8)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: Men på ett underhållande sätt...

Snabb överslagsräkning ger ca 120 meter, baserat på medellängd och att 90% av medlemmarna är manliga.

Göteborg-Stockholm... :roll: It ain't braggin' if You can back it up... 8)
Fast 120 meter ren och skär manlighet är väl inte så tokigt det heller?! :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25765
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev: Men på ett underhållande sätt...

Snabb överslagsräkning ger ca 120 meter, baserat på medellängd och att 90% av medlemmarna är manliga.

Göteborg-Stockholm... :roll: It ain't braggin' if You can back it up... 8)
Fast 120 meter ren och skär manlighet är väl inte så tokigt det heller?! :roll:
Jag är inte lagd åt det hållet... :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev: Men på ett underhållande sätt...

Snabb överslagsräkning ger ca 120 meter, baserat på medellängd och att 90% av medlemmarna är manliga.

Göteborg-Stockholm... :roll: It ain't braggin' if You can back it up... 8)
Fast 120 meter ren och skär manlighet är väl inte så tokigt det heller?! :roll:
Jag är inte lagd åt det hållet... :lol:
Äh! Losen up! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Förlåt om om jag stör i er OT konferens... ;)

Är det bara jag som blir illamående av Robert Trujillo? Hans stil när han spelar är så fasansfull att man inte kan titta på honom och det hjälper liksom inte då hellre att han inte är så kul att lyssna på...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Adam Clayton kanske . .
Eller är han känd för att han är kass ?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

straightedge79 skrev:Förlåt om om jag stör i er OT konferens... ;)

Är det bara jag som blir illamående av Robert Trujillo? Hans stil när han spelar är så fasansfull att man inte kan titta på honom och det hjälper liksom inte då hellre att han inte är så kul att lyssna på...
+1 000 000

Jag hatar verkligen karln... måhända han tillförde den energi som behövdes för att lyfta upp metallica ur "krisen", men nu har ni kommit över det och kan gå vidare - utan RT, tack ska ni ha...
Han är verkligen hemsk...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Le Contrebasse skrev:Adam Clayton kanske . .
Eller är han känd för att han är kass ?
Och han garvar säkert gott både till och från banken!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Le Contrebasse skrev:Adam Clayton kanske . .
Eller är han känd för att han är kass ?

Adam Clayton är känd för att han är med i världens största rockband. Punkt.
Tror inte det är någon som anser Adam att vara någon särskilt begåvad basist och därför knappast överskattad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

För att få Parkas på lite gott humör så måste jag säga att jag alltid gillat Duff! Han e troligen anledningen att jag ville börja spela bas!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

straightedge79 skrev:För att få Parkas på lite gott humör så måste jag säga att jag alltid gillat Duff! Han e troligen anledningen att jag ville börja spela bas!
Härligt!
Han spelar inte bara bra, han är cool också!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

blackparkas skrev:
straightedge79 skrev:För att få Parkas på lite gott humör så måste jag säga att jag alltid gillat Duff! Han e troligen anledningen att jag ville börja spela bas!
Härligt!
Han spelar inte bara bra, han är cool också!
Han e faktiskt mkt coolare än han e bra! ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

straightedge79 skrev:
blackparkas skrev:
straightedge79 skrev:För att få Parkas på lite gott humör så måste jag säga att jag alltid gillat Duff! Han e troligen anledningen att jag ville börja spela bas!
Härligt!
Han spelar inte bara bra, han är cool också!
Han e faktiskt mkt coolare än han e bra! ;)
Helt klart!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Adam Clayton är känd för att han är med i världens största rockband. Punkt.
Tror inte det är någon som anser Adam att vara någon särskilt begåvad basist och därför knappast överskattad.
Jag anser Clayton vara en begåvad basist. Hans sound och yxiga stil bidrager i allra högsta grad till U2s speciella sound. Jag har alltför många gånger hört basister i coverband ge sig på U2-låtar utan att ens vara i närheten av att lyckas få till det, det låter som vanligt bara... coverband.
Han är inte bara spelar bra, han är cool och har coola basar också. Och han har varit gift med Naomi Campbell.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Adam Clayton är känd för att han är med i världens största rockband. Punkt.
Tror inte det är någon som anser Adam att vara någon särskilt begåvad basist och därför knappast överskattad.
Jag anser Clayton vara en begåvad basist. Hans sound och yxiga stil bidrager i allra högsta grad till U2s speciella sound. Jag har alltför många gånger hört basister i coverband ge sig på U2-låtar utan att ens vara i närheten av att lyckas få till det, det låter som vanligt bara... coverband.
Han är inte bara spelar bra, han är cool och har coola basar också. Och han har varit gift med Naomi Campbell.
Begåvad ja, men särskilt begåvad tycker jag inte.
Men absolut, han bidrar med en hel del till U2:s sound.
Jag tycker inte han är dålig, tycker han är perfekt i U2.
Men att anse att han är överskattad som basist tycker jag känns fel.
Han är ju trots allt inte känd för att vara en flashig basist, han är känd för att han är med i U2.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
Le Contrebasse skrev:Adam Clayton kanske . .
Eller är han känd för att han är kass ?

Adam Clayton är känd för att han är med i världens största rockband. Punkt.
Tror inte det är någon som anser Adam att vara någon särskilt begåvad basist och därför knappast överskattad.

Håller inte med. Adam Clayton är ingen speciellt skicklig musiker, men jag tycker absolut att hans basspel är en viktig del av U2:s stil. Jag gillar honom mycket.

EDIT: såg nu att jag bara sa exakt samma sak som Johannes.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Och det föranleder oss åter igen till frågan; vad är en skicklig basist.
Adam Clayton har en unik stil och bidrar i stor utsträckning till ett sound som i sin tur bidragit till säljandet av miljontals plattor av ett band som av många tom här i tråden
anses vara ett riktigt bra rockband. Så långt verkar alla vara överens.
Men han är inte en skicklig basist?! :roll:

Jag har inte A.C. som min husgud på ngt sätt, men jag undrar om det öht finns ngn rockbasist som kan vara en "skicklig" basist.
Jag misstänker att det krävs show-off basister för att kunna klassas som skickliga?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Geddy_Lee skrev:Och det föranleder oss åter igen till frågan; vad är en skicklig basist.
Adam Clayton har en unik stil och bidrar i stor utsträckning till ett sound som i sin tur bidragit till säljandet av miljontals plattor av ett band som av många tom här i tråden
anses vara ett riktigt bra rockband. Så långt verkar alla vara överens.
Men han är inte en skicklig basist?! :roll:

Jag har inte A.C. som min husgud på ngt sätt, men jag undrar om det öht finns ngn rockbasist som kan vara en "skicklig" basist.
Jag misstänker att det krävs show-off basister för att kunna klassas som skickliga?
Vi kan väl åtminstone vara överens om att "skicklig" inte har någonting med smak och kreativitet att göra, utan snarare betecknar någon som är fingerfärdig och tekniskt duktig. Det är således inte det enda kriteriet man bedömer en musiker efter.
Exempelvis är Steve Bailey en mycket skicklig, men i mina öron en betydligt sämre basist på det hela taget än Adam Clayton.
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Geddy_Lee skrev:Och det föranleder oss åter igen till frågan; vad är en skicklig basist.
Adam Clayton har en unik stil och bidrar i stor utsträckning till ett sound som i sin tur bidragit till säljandet av miljontals plattor av ett band som av många tom här i tråden
anses vara ett riktigt bra rockband. Så långt verkar alla vara överens.
Men han är inte en skicklig basist?! :roll:

Jag har inte A.C. som min husgud på ngt sätt, men jag undrar om det öht finns ngn rockbasist som kan vara en "skicklig" basist.
Jag misstänker att det krävs show-off basister för att kunna klassas som skickliga?
Vi kan väl åtminstone vara överens om att "skicklig" inte har någonting med smak och kreativitet att göra, utan snarare betecknar någon som är fingerfärdig och tekniskt duktig. Det är således inte det enda kriteriet man bedömer en musiker efter.
Exempelvis är Steve Bailey en mycket skicklig, men i mina öron en betydligt sämre basist på det hela taget än Adam Clayton.
Heja Gäddan, bra inlägg. I alla fall första delen. Dock så kan givetvis en rockbasist vara skicklig. Det finns ju (som jag skriver till Bootsy nedan) också olika sätt att vara skicklig på. Att vara en "show-off" är väl långt ifrån enda sättet?
Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?

Tänk att det på detta forum fortfarande snöas in på att det är förmågan att spela flashig och svårspelad musik som gör en musiker skicklig.
Är det så så har jag inte en enda skicklig musiker i min skivsamling. Pink Floyd, Thin Lizzy, Tom Petty and the Heartbreakers... De är alla oskickliga musiker, vilken samlig klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?
Mnjo, jag kan hålla med om att det finns andra aspekter på skicklighet än den rent tekniska. Men för enkelhetens skull så sorterade jag begreppen lite väl enkelt; (teknisk)skicklighet mot kreativ/konstnärlig nivå. Allt i den heliga förenklingens namn.

Jag kan ha gjort fel, men jag tror att du förstår att jag menade rätt.
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Johannes skrev: Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?
Mnjo, jag kan hålla med om att det finns andra aspekter på skicklighet än den rent tekniska. Men för enkelhetens skull så sorterade jag begreppen lite väl enkelt; (teknisk)skicklighet mot kreativ/konstnärlig nivå. Allt i den heliga förenklingens namn.

Jag kan ha gjort fel, men jag tror att du förstår att jag menade rätt.

EDIT:
Johannes, inte sjutton kan du kalla Pink Floyd för oskickliga musiker ens efter den rent tekniska måttstocken?
JAG kallar dom inte oskickliga, du gör. Den tekniska måttstocken bryr jag mig inte om. Jag tycker givetvis att de banden jag nämnde är hur skickliga som helst. Inte på ett Ynwie Malmsteenskt sätt men på ett musikaliskt sätt. (Inte för att Ynwie på nåt sätt skulle vara omusikalisk men han skulle inte passa in i Pettys band). Om du inte fattade ironin efter att ha läst det inlägget så gör de finfina neuropsykiatriska utredningar på S:t Göran. Att jag kallade de banden för ett gäng klåpare gör ironin extra tydlig, du vet mycket väl att jag inte tycker de är klåpare.
Det Pink Floyd spelar är ju inte tekniskt komplicerat någonstans. De flesta på forumet kan säkert utan större problem lära sig Pink Floyds låtar utan att svettas alltför mycket men hur många kan få det att låta lika bra?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?
Mnjo, jag kan hålla med om att det finns andra aspekter på skicklighet än den rent tekniska. Men för enkelhetens skull så sorterade jag begreppen lite väl enkelt; (teknisk)skicklighet mot kreativ/konstnärlig nivå. Allt i den heliga förenklingens namn.

Jag kan ha gjort fel, men jag tror att du förstår att jag menade rätt.

EDIT:
Johannes, inte sjutton kan du kalla Pink Floyd för oskickliga musiker ens efter den rent tekniska måttstocken?
JAG kallar dom inte oskickliga, du gör. Den tekniska måttstocken bryr jag mig inte om. Jag tycker givetvis att de banden jag nämnde är hur skickliga som helst. Inte på ett Ynwie Malmsteenskt sätt men på ett musikaliskt sätt. (Inte för att Ynwie på nåt sätt skulle vara omusikalisk men han skulle inte passa in i Pettys band). Om du inte fattade ironin efter att ha läst det inlägget så gör de finfina neuropsykiatriska utredningar på S:t Göran. Att jag kallade de banden för ett gäng klåpare gör ironin extra tydlig, du vet mycket väl att jag inte tycker de är klåpare.
Det Pink Floyd spelar är ju inte tekniskt komplicerat någon stans. De flesta på forumet kan säkert utan större problem lära sig Pink Floyds låtar utan att svettas alltför mycket men hur många kan få det att låta lika bra?
Tog bort tillägget innan du svarat för att jag insåg att dubbelironin inte skulle gå fram...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Och det föranleder oss åter igen till frågan; vad är en skicklig basist.
Adam Clayton har en unik stil och bidrar i stor utsträckning till ett sound som i sin tur bidragit till säljandet av miljontals plattor av ett band som av många tom här i tråden
anses vara ett riktigt bra rockband. Så långt verkar alla vara överens.
Men han är inte en skicklig basist?! :roll:

Jag har inte A.C. som min husgud på ngt sätt, men jag undrar om det öht finns ngn rockbasist som kan vara en "skicklig" basist.
Jag misstänker att det krävs show-off basister för att kunna klassas som skickliga?
Heja Gäddan, bra inlägg. I alla fall första delen. Dock så kan givetvis en rockbasist vara skicklig. Det finns ju (som jag skriver till Bootsy nedan) också olika sätt att vara skicklig på. Att vara en "show-off" är väl långt ifrån enda sättet?
Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?

Tänk att det på detta forum fortfarande snöas in på att det är förmågan att spela flashig och svårspelad musik som gör en musiker skicklig.
Är det så så har jag inte en enda skicklig musiker i min skivsamling. Pink Floyd, Thin Lizzy, Tom Petty and the Heartbreakers... De är alla oskickliga musiker, vilken samlig klåpare.
Obeservera att jag skrev "skicklig" basist inom citationstecken.
Jag menade för att anses skickliga här på forumet.
Det är väl inte många som anser att Cliff Williams är en duktig basist
när vi skriver i såna här trådar, exempelvis.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar