Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Skunkofant skrev:Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli "Well Done" men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
Bara av intresse: ha du lyssnat på Jacos riktiga soloskivor? På Weather Reports "Heavy Weather"-skiva? Eller Joni Mitchells "Hejira"?
Det känns nämligen som att många av de som dissar Jaco bara kollat på YouTubeklipp där han gör sitt standardsolo eller är allmänt på deken.

Men du är natuligtvis helt fri att tycka att Jaco varken är kul eller bra.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Taurus skrev:
Chriller skrev:
blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.
Samtidigt är det ju rätt imponerande med en rockbasist som har ett sound som man känner igen överallt. Det är fan inte många man kan säga om, oavsett instrument.
Chriller, enligt min högst personliga åsikt har rockbasisterna jag rapade upp tidigare ett sound man känner igen överallt - Flea, Geddy, Squier, Lemmy, Geezer, Steve Harris osv - utan att det för den skull är dåligt a la Duff.
Håller med. Och även om jag inte diggar allas sound du räknar upp är de distinkta och "egna" på olika sätt.
Det är kul med basister som gästar i andra sammanhang och ändå kan få med "sin" pryl. Flea i Alanis Morrissettes neurotiska dänga "you oughta know" till exempel.
Skulle vara kul att höra Steve Harris eller Geezer i en annan genre och höra vad som händer då - finns såna exempel?
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Chriller skrev:
Taurus skrev:
Chriller skrev:
blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.
Samtidigt är det ju rätt imponerande med en rockbasist som har ett sound som man känner igen överallt. Det är fan inte många man kan säga om, oavsett instrument.
Chriller, enligt min högst personliga åsikt har rockbasisterna jag rapade upp tidigare ett sound man känner igen överallt - Flea, Geddy, Squier, Lemmy, Geezer, Steve Harris osv - utan att det för den skull är dåligt a la Duff.
Håller med. Och även om jag inte diggar allas sound du räknar upp är de distinkta och "egna" på olika sätt.
Det är kul med basister som gästar i andra sammanhang och ändå kan få med "sin" pryl. Flea i Alanis Morrissettes neurotiska dänga "you oughta know" till exempel.
Skulle vara kul att höra Steve Harris eller Geezer i en annan genre och höra vad som händer då - finns såna exempel?
Har inte en aning om det finns såna exempel men jag hoppas inte det. Harris eller Geezer i t ex en sliskig neosoul-wail-ballad tror jag skulle skapa dissonanser av tektonisk magnitud...bättre att låta just dom gubbarna bli vid sin läst 8-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Fieldy
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Liten skrev:Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Tito Beltran. bock.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:
Liten skrev:Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Tito Beltran. bock.
Ska vi låta domstolen dömma innan vi sablar ner anklagade människor?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

ni e roliga.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:
Liten skrev:Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Tito Beltran. bock.
Ska vi låta domstolen dömma innan vi sablar ner anklagade människor?
okej då.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

OffTopic är lite som offpist.
Kul men riskabelt, man vet aldrig var man hamnar.
Och så vet man aldrig när en pistvakt dyker upp och skäller...

Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Det var väl i alla fall närmare ämnet?
Edit: Det är ju i alla fall en känd basist som inte förtjänar det längre...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:
Liten skrev:Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Tito Beltran. bock.
Ska vi låta domstolen dömma innan vi sablar ner anklagade människor?
HOHOOOO!!!
Språkpolisen?? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

slå in öppen dörr kanske... men den däringa Magnus Rosén eller vad han hette. Dålig smak i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev: Chriller, enligt min högst personliga åsikt har rockbasisterna jag rapade upp tidigare ett sound man känner igen överallt - Flea, Geddy, Squier, Lemmy, Geezer, Steve Harris osv - utan att det för den skull är dåligt a la Duff.

Vad är det som gör att du tycker Duff spelar dåligt?
Tråkigt och Dåligt är två väldigt olika saker...
Eller är det soundet du inte gillar?

Geddys basspel gillar jag, men dessvärre orkar jag aldrig med mer än några låtar med Rush åt gången.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Chriller skrev:
Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Det var väl i alla fall närmare ämnet?
Edit: Det är ju i alla fall en känd basist som inte förtjänar det längre...
verkligen! jag tyckte deras första skiva var grym, den andra rätt bra. men nu har dom blivit riktigt tråkiga. fast dom är rätt snygga.

när dom spelade på vår kulturförening för åtskilliga år sen så flashade hela bandet tuttarna. jag ser det som en merit att ha varit där.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mm tuttar
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:Mm tuttar
+1!!!

Finns det något bättre?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Chriller skrev: Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Tror helt enkelt anpassning till deras nya lite mera lågmälda poppiga stil. Vad gäller basister i övrigt tycker jag att alla bör vara kända om de blivit kända. Däremot väljer jag kanske att undvika lyssna på vissa av dem. Oftast är det musikstilen de spelar som inte faller på läppen och då brukar teknik, spelstil osv gå hand i hand. Magnus Rosén har ju fått en del (tja befogad) kritik, men i tex Hammerfall spelade han vad som passade genren (dvs mycket grundtonspumpande) och då har han all heder från mig.

Eftersom Duff har nämnts en hel del så fortsätter jag. Han är väl inget teknikvidunder (och har ingen anledning att vara det), men sätter ändå prägel på låtarna och lyfte många låtar där kanske många hade valt att köra ännu simplare. Han har ett signatursound och man får nästan vara glad att man ens kan diskutera basister i Guns 'n Roses/Velvet Revolvers genre eftersom de ofta knappt hörs alls.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

chocolate, hooters..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

basmartin skrev:Mm tuttar
ja, det var mäktigt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Bild
Hähä! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

basmartin skrev:Mm tuttar
VARNING: NSFW ..som man säger i amerikatt.

http://www.minatuttar.com/ :?: :?:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:
Liten skrev:Vill inte vara den som säger OFFTOPIC i en sånhär tråd.. men jag vill vet mer vilka "kändisar" ni INTE tycker är någon hit!
Tito Beltran. bock.
Ska vi låta domstolen dömma innan vi sablar ner anklagade människor?
HOHOOOO!!!
Språkpolisen?? :D
Hälst inte..! :twisted:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

hosse skrev:
Chriller skrev:
Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Det var väl i alla fall närmare ämnet?
Edit: Det är ju i alla fall en känd basist som inte förtjänar det längre...
verkligen! jag tyckte deras första skiva var grym, den andra rätt bra. men nu har dom blivit riktigt tråkiga. fast dom är rätt snygga.

när dom spelade på vår kulturförening för åtskilliga år sen så flashade hela bandet tuttarna. jag ser det som en merit att ha varit där.
Fan, där skulle man vart... Tog du inga foton!? :D
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Flea är bäst.


n00bs.
Skriv svar