Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den lör 30 aug 2008, 09:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

the_great_alfonzo skrev:Flea är bäst.


n00bs.
Håll käft. Snorunge. :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:
hosse skrev:
Chriller skrev:
Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Det var väl i alla fall närmare ämnet?
Edit: Det är ju i alla fall en känd basist som inte förtjänar det längre...
verkligen! jag tyckte deras första skiva var grym, den andra rätt bra. men nu har dom blivit riktigt tråkiga. fast dom är rätt snygga.

när dom spelade på vår kulturförening för åtskilliga år sen så flashade hela bandet tuttarna. jag ser det som en merit att ha varit där.
Fan, där skulle man vart... Tog du inga foton!? :D
Hosse var fullt upptagen med att INTE trampa på sin tunga! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

TDHP skrev:Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
OK, han är överskattad av en hel massa fjortisar som slåss om vem som är bäst av han och wooten, men han är ju knappast en basist som inte bör ha blivit känd? Jag tycker iaf att han är grymt bra, men det är inte därför jag svarar som jag gör, nä serru de där vart helt objektivt!
Och bara för att du sa Flea måste jag nu kontra med:

Dusty!!! :twisted:


Eller vafasen tomten nu heter...
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

mojo skrev:anknyter till topic: Noel Redding, Lemmy, Duff, Stanley Clarke
Noel Redding? Motivera gärna! :)

Själv tycker jag att Noel Redding kanske inte var helt i klass med Hendrix, men han gjorde sitt jobb bra och var jävligt cool IMHO.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Lemmy, den där dryga jäveln i Korn, John Patitucci med elbas och Oteil Burbridge (han förstör allt med sina fula jävla sånginsatser i solona).

EDIT: Och nu får jag väl fan, men Paul McCartny är inte heller så värst spännande.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svarte_Jack skrev:Lemmy, den där dryga jäveln i Korn, John Patitucci med elbas och Oteil Burbridge (han förstör allt med sina fula jävla sånginsatser i solona).

EDIT: Och nu får jag väl fan, men Paul McCartny är inte heller så värst spännande.
När ska du byta din avatar? Och sen skriver du som nu... nc, nc, nc, vad ska folk tro?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

nc?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag har inget emot honom, lyssnar inte så mycket på honom. Hade en av hans soloskivor när jag gick på mellanstadiet btw, och ett tag gick den varm :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
ptja... Gillar och gillar, men han är väl OK. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja som sagt, han är ju ingen MEGABASIST ala Miller eller Oteil, men hur kul är de att lyssna på i längden?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jocke Berg!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag. Trodde det framgick i mitt inlägg.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Tycker absolut inte att Flea är överskattad. Tycker att han är riktigt bra!

Victor Wooten är överskattad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:
blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag. Trodde det framgick i mitt inlägg.

Jo, absolut :D
Blev så fundersam när ännu en tog med honom.... Det är ju inte driekt så att han är känd för att vara basist... han är känd som medlem i Guns som sagt...

Men de många verkar tycka att en basist ska vara teknikmonster... även om jag gläds att en del tagit upp även bas-virtuoser eller vad man ska säga...


Jag personligen orkar inte med Marcus Miller. Spela bas, det kan han, men hans soloprylar tycker jag är skittråkiga och jag gillar verkligen inte hans sound. Men jag skulle inte vilja påstå att han inte borde vara känd.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag tycker det är coolt av Duff att "våga" ha ett sådant speciellt sound som han hade med Guns n Roses. Jag tycker också att han har ett intensivt och drivigt spel, jättebra men han har aldrig varit en av mina favoriter. Velvet Revolver har jag aldrig hört men jag såg Duff live på en liten klubb i Hollywood 1995 med ett band som hette Neurotic Outsiders. Förutom Duff så var Steve Jones, John Taylor och Matt sorum med i bandet. Det var skitbra.

Och nu över till något helt annat:
Folk som inte gillar Phil Lynott eller Geezer pratar jag inte med, de har inget i min värld att göra. Fuck off!




Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den fre 25 jan 2008, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Noelredding skrev:
hosse skrev:
Chriller skrev:
Men okej, jag är förbannad på Sahara Hotnights basist. Vad har hänt? På första plattorna spelade hon roliga slingor och drev verkligen bandet ett distinkt, lite punkigt, plektrumhamrande.
Nu smyger hon i bakgrunden med uddlöst sound. Bah!
Det var väl i alla fall närmare ämnet?
Edit: Det är ju i alla fall en känd basist som inte förtjänar det längre...
verkligen! jag tyckte deras första skiva var grym, den andra rätt bra. men nu har dom blivit riktigt tråkiga. fast dom är rätt snygga.

när dom spelade på vår kulturförening för åtskilliga år sen så flashade hela bandet tuttarna. jag ser det som en merit att ha varit där.
Fan, där skulle man vart... Tog du inga foton!? :D
nej. jag äger ingen kamera nu och jag ägde desto mindre en kamera då. :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

parkas, angående Duff: för mig är han ett typexempel på vad som gick snett i slutet av 80-talet, och det är möjligt att jag retar mig mer på honom som ikon än som musiker. Även om jag teoretiskt kan förstå GnR:s storhet och Slash är en habil gitarrist så kan jag för allt i världen inte gilla Duffs GK+plektrumplonkande och vad som gör honom bättre än vilken pudelbasist som helst från samma period.

Sen har jag noll koll på hur han har utvecklats under åren, men Duff under GnR-eran faller tyvärr inte mig på läppen.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag tycker det är coolt av Duff att "våga" ha ett sådant speciellt sound som han hade med Guns n Roses. Jag tycker också att han har ett intensivt och drivigt spel, jättebra men han har aldrig varit en av mina favoriter. Velvet Revolver har jag aldrig hört men jag såg Duff live på en liten klubb i Hollywood 1995 med ett band som hette Neurotic Outsiders. Förutom Duff så var Steve Jones, John Taylor och Matt sorum med i bandet. Det var skitbra.

Och nu över till något helt annat:
Folk inte gillar Phil Lynott eller Geezer pratar jag inte med, de har inget i min värld att göra. Fuck off!
Thats what I said! ;)

Missförstå mig rätt, Jag har stått med rick-kopian vid knäna och haft chorus på genom en GK-cube.. Långt blekt hår, djävligt kvinnliga kläder och öst på med plektrum till många GnR hits.. klart Duff har påverkat folk.. men jag ser inte att hans basspel är något "STORT"..
Väl inne på Velvet Revolver..
Robert DeLeo, basisten som spelade med Stone Temple Pilots är en av de rockbasister jag lyssnat "mer" på... imo är han MINST lika bra på att spela samma sorts bas.. och han är LÅNGT ifrån lika känd..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Liten, ja, det där med scenkläder från stenåldern är otäckt...själv var jag mer inne på John Sykes-stuket: 1 meter hår - mörkt, stort och jämnlångt a la Gillan, tajt svart byxa och kråsig piratskjorta + väst upptill och så mycket tingeltangel det bara gick *blush*. Nit- och patronbälten förekom också under en period...hujeda...

Nu för tiden är det mer diskreta scenkläder som gäller, även om jag lurar starkt på att skaffa en överdimensionerad batik-kaftan modell Chris Squier 8-)

När det gäller Stone Temple Pilots håller jag med, tycker tidiga Soundgarden och Alice in Chains sparkade rätt bra med grunge-bakdel också. Inga bas-excesser men ett solitt och bra jobb.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Vad i all världen.... är det INGEN som gillar Duff?
Jag tycker det är coolt av Duff att "våga" ha ett sådant speciellt sound som han hade med Guns n Roses. Jag tycker också att han har ett intensivt och drivigt spel, jättebra men han har aldrig varit en av mina favoriter. Velvet Revolver har jag aldrig hört men jag såg Duff live på en liten klubb i Hollywood 1995 med ett band som hette Neurotic Outsiders. Förutom Duff så var Steve Jones, John Taylor och Matt sorum med i bandet. Det var skitbra.

Ja, jag gillar han sound, speciellt på senare tid med Velvet revolver... grymt skitigt sound, inget "GK-plonkande..."

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
Missförstå mig rätt, Jag har stått med rick-kopian vid knäna och haft chorus på genom en GK-cube.. Långt blekt hår, djävligt kvinnliga kläder och öst på med plektrum till många GnR hits.. klart Duff har påverkat folk.. men jag ser inte att hans basspel är något "STORT"..
Väl inne på Velvet Revolver..
Robert DeLeo, basisten som spelade med Stone Temple Pilots är en av de rockbasister jag lyssnat "mer" på... imo är han MINST lika bra på att spela samma sorts bas.. och han är LÅNGT ifrån lika känd..

Och jag tror att den basisten är en basist som jag retar mig på att han spelar för mycket, har han lirat med STP hela tiden?
Har ett par skivor med dem och den basisten som är på de plattorna tycker jag ärligt talat inte alls om. Inte dåliga, men over the top när det gäller musiken...

Och än en gång, det är aldrig någon som påstått att Duff´s basspel är något STORT... han gör det han ska, inte mycket mer...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:.. inget "GK-plonkande..."
ryyyyyys
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev:.. inget "GK-plonkande..."
ryyyyyys
Han spelar ju iofs GK fortfarande... men det låter inte plonk längre..

Denna låten har vi med i Cover-reppen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Vewm5l-i-yw[/youtube]

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar