Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och ska vi snacka runk-gitarrister så skulle jag välja Petrucci any day säger jag bara....


Och John F är skitbra, men han SJUNGER fantastiskt falskt.... *brrrr*

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Geddy_Lee skrev:
Klopper skrev:
Ja det är ju för eländigt.
Spöar ju bara 99.99999999999% av alla coverband som gett sig på rockhistoriens mest misshandlade låt.

Eller du kanske menar att man inte skall köra covers på Deep Purple låtar?
Jag menar just hur illa det kan bli när ett gång virtuoser försöker sig på ngt som de inte behärskar.
Ungefär lika hemskt som det skulle låta om Mark King skulle lira med John lee Hooker.
Håller med, det var hur hemskt som helst. Mycket bra exempel.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Och John F är skitbra, men han SJUNGER fantastiskt falskt.... *brrrr*
Sådan sång, sådant gitarrspel..... Eller hur man nu brukar säga. Falskt spelar han i alla fall.
Tänk er John och Santana i samma band.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag tyckte Billy sjöng djävligt bra!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev:Och John F är skitbra, men han SJUNGER fantastiskt falskt.... *brrrr*
Han kan ha ruggiga problem att sjunga med sin vanliga röst, hans falsett däremot tycker jag det inte är några fel med.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-3Q_6I0018c[/youtube]

Har läst nånstans att när han började sjunga så kunde han inte spela gitarr och sjunga samtidigt utan att gå upp i falsett.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vilka dåliga ursäkter gitarrister måste ha när de sjunger dåligt.... :D
men jag gillar John iaf. Även om jag tycker guran låter illa och sången också...
Förstå vilket lyft det blev i RHCP när han kom tillbaka....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Vilka dåliga ursäkter gitarrister måste ha när de sjunger dåligt.... :D
men jag gillar John iaf. Även om jag tycker guran låter illa och sången också...
Förstå vilket lyft det blev i RHCP när han kom tillbaka....
Det skall inte vara mer i ton/takt i RHCP...
Både hans gitarrspel och falsettkör höjer totalen avsevärt tycker jag.

(Nej, detta är inte ironi och jag tycker att RHCP ÄR bra.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men! Är det bara jag som tycker att Dave Navarro var bra i rhcp eller?! :? Och bara jag som är lite nyfiken på vad som hänt med dom om buckethead joinat??
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Smoke on the water coveren tycker jag lät bra! Dock så tog de ju bort den härliga känslan när basen kommer in efter 5 gånger :/
Användarvisningsbild
Anton
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 19 mar 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Anton »

Dave Navarro är inte o hänga i julgran tycker jag, Ingen kan jamma som john...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jo.. Dave kan jamma.. Visar han bra i PFP tex..
Men jag är inget fan direkt.....
Dave passade lika bra i RHCP som Richie gjorde i BIG innan dom la ner..

Är det bara jag som är ett gammalt Kotzen fan?? (gissar att många här tycker han borde förblivit "mer" okänd..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Navarro gjorde sej bra i jane´s addiction, tycker jag
8~]

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

knedy skrev:
blackparkas skrev:Och John F är skitbra, men han SJUNGER fantastiskt falskt.... *brrrr*
Han kan ha ruggiga problem att sjunga med sin vanliga röst, hans falsett däremot tycker jag det inte är några fel med.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-3Q_6I0018c[/youtube]

Har läst nånstans att när han började sjunga så kunde han inte spela gitarr och sjunga samtidigt utan att gå upp i falsett.

Han är jävligt bra på något underligt sätt...
Även fast att det låter skitkontigt ibland så har han på något sätt 2 världar.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Inlägg av gagg_OLF »

Marcus Miller. Han är ju inte ens tight ibland..
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

gagg_OLF skrev:Marcus Miller. Han är ju inte ens tight ibland..
Hoppas att du inte sitter och säger att detta är dåligt!?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NHdN_O5k ... re=related[/youtube]
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

gagg_OLF skrev:Marcus Miller. Han är ju inte ens tight ibland..
Wow.. vill höra din definition på en basist som då förtjänar "fame" om inte marcus borde fått det..

Inte 100% inovativ i varje ton.. visst... men :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

gagg_OLF skrev:Marcus Miller. Han är ju inte ens tight ibland..
Jag är inbiten Marcus Miller fan, och det enda jag har hört han lira otajt är en ton på "Ohne filter" DVD:n som hamnar snett. Och jag har lyssnat på nästan allt han har varit med op från 1976 till 2007. Att säga att Marcus Miller inte kan lira tajt är verkligen avslöjande på hur lite koll man har på musik. Visst, allt Marcus gör är inte fantastisk musik, men väldigt få människor på denna planet slår hans timeing. Säg en basist som har bättre time än Marcus, gagg-
_OLF.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

basmartin skrev:
gagg_OLF skrev:Marcus Miller. Han är ju inte ens tight ibland..
Jag är inbiten Marcus Miller fan
Jag är tvärtom ingen Millerfan alls. Jag tröttnar direkt på hans upprepade "licks" t.ex. på videon ovan. Personligen tycker jag det var mycket roligare att lyssna på dig.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag älskar Miller. Sen är det klart att det kan vara så att han kör upprepade licks osv, men VEM GÖR INTE DET? Förstår dig ändå Fläppen, men det finns så många som byggt sin karriär på att bara göra sin speciella grej, ja, undrar om inte den absoluta majoriteten är ganska "enformiga" i sin stil...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Kim S skrev:Jag älskar Miller. Sen är det klart att det kan vara så att han kör upprepade licks osv, men VEM GÖR INTE DET? Förstår dig ändå Fläppen, men det finns så många som byggt sin karriär på att bara göra sin speciella grej, ja, undrar om inte den absoluta majoriteten är ganska "enformiga" i sin stil...
Ja Kim du har rätt. De flesta går i alla fall att känna igen direkt på sitt spel. Det måste ju tyda på att de upprepar så'nt som man hört tidigare. Det är nog så att jag hellre lyssnar på bra fingerspel än bra slapspel. Även om man då tar kända "slapister" som grupp, så tycker jag Miller är bland de tråkigare. Det är dock precis som vanligt, tycke och smak går isär och inget är egentligen fel eller rätt.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Fläppen skrev:Även om man då tar kända "slapister" som grupp, så tycker jag Miller är bland de tråkigare.
Thomas
Mmm, håller med dig där också på ett sätt... men då spelar ju andra faktorer också in, till exempel vad det är för musik. Gillar man inte låtarna som slappas fram så är det ju tröstlöst oavsett hur tight man är eller hur bra teknik man har. Jag menar, det är viss skillnad på att lyssna på Kai Eckhardt i John Mclauglin Trio än att lyssna på Marcus - både på grund av deras attityd och musikstilarna. (Fast jag gillar båda :))
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tycker Miller slappar ur sig "musikvänligare" räkor än många andra slapvirtuoser. Millers slingor kan man ha i en låt runt utan att det låter som att låten är byggd runt ett slapsolo.
Victor Wooten och de andra kommer liksom alltid att låta som att slap-solot är prio 1.
Jag gillar Wootens grej också, men Millers känns mer... ... användbart liksom...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

fieldflower skrev:Tycker Miller slappar ur sig "musikvänligare" räkor än många andra slapvirtuoser. Millers slingor kan man ha i en låt runt utan att det låter som att låten är byggd runt ett slapsolo.
Victor Wooten och de andra kommer liksom alltid att låta som att slap-solot är prio 1.
Jag gillar Wootens grej också, men Millers känns mer... ... användbart liksom...
Det låter rimligt. Det kanske är därför som jag upplever framförallt hans soloinsatser som tråkiga. Kittlar inte alls.
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Mark King och alla andra slaparslen som har basen under hakan och använder tejp på fingrarna (aj mamma, jag fick en blåsa på tummen) samt givetvis alla skitnödiga musikskolestudenter som har TEKNIKEN rätt ner i påsen, men som låter likadant som dem de imiterar (lite IDOL-varning här) men UTAN KÄNSLA. Faan, jag är så gammal att om jag ser en femsträngad går jag på lunch direkt. Om det inte kan sägas med fyra strängar är det inte värt att snacka om enligt min humbla mening. Okej kids, dags att lighta upp era eldkastare nu och flejma loss ordentligt, jag har tejpat fingrarna med asbestplåster och skyddar mitt långfinger ordentligt mot eventuella elaka angrepp. LOL :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Några andra öppna dörrar du tänkte sparka in ikväll?
Skriv svar