Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag förstår frestelsen att nedlåta sig att klaga på kända bassister, men jag kommer inte göra det.

Min åsikt om denna topic är:
BildBildBild

Hitta nåt ni gillar istället.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag förstår inte frågan?! Varför borde en känd basist vara okänd? Är man känd så betyder det att man är känd. Inte okänd!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

En herre som jag överhuvudtaget inte kan med är Billy Sheehan...jag förstår honom inte. Alls...
Men jag håller med. Är man känd så är man. Vissa blir det bara av lite märkliga orsaker. Basist eller ej.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Partypoopers?

Califen: Frågan är om det det finns några basister som är kända av en eller annan anledning men som ni av en eller anledning inte tycker borde vara det... Ganska enkelt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Bean skrev:En herre som jag överhuvudtaget inte kan med är Billy Sheehan...jag förstår honom inte. Alls...
Men jag håller med. Är man känd så är man. Vissa blir det bara av lite märkliga orsaker. Basist eller ej.
Billy Shehan..
Ja, jag förstår att man ogillar honom. Har ofta problem med honom själv men en del grejer av det han gjort är helt hiskeligt bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Billy Sheehan, Victor Wooten och Magnus Rosén faller under ungefär samma kategori för mig. Tre gossar som verkar vara jättetrevliga, ödmjuka samt har bra och givande tankar om musik och basspel. Fast sen börjar de lira. Och då motsägs i ett huj allt de har sagt, och allt de har gett intryck av att vara. Hammerfall gillar jag som band, och både Victor W och Billy Sheehan har gjort en del trevliga grejer, men jag kan inte med dem. Dåligt sound, könlöst lir etcetc. Blä!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GurraG skrev:Billy Sheehan, Victor Wooten och Magnus Rosén faller under ungefär samma kategori för mig. Tre gossar som verkar vara jättetrevliga, ödmjuka samt har bra och givande tankar om musik och basspel. Fast sen börjar de lira. Och då motsägs i ett huj allt de har sagt, och allt de har gett intryck av att vara. Hammerfall gillar jag som band, och både Victor W och Billy Sheehan har gjort en del trevliga grejer, men jag kan inte med dem. Dåligt sound, könlöst lir etcetc. Blä!
Vi kan utnämna denna trojka till vinnarna!
Tänk en live dvd med dessa herrar samtidigt.
Den lär klå Malmsteen/satriani/vai.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

I min mening har "BX3" redan spelat in, paketerat och sålt det kittet..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QdUkEGYhCjs[/youtube]
Senast redigerad av Liten den lör 26 jan 2008, 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten skrev:I min mening har "BX3" redan spelat in, paketerat och sålt det kittet..
Va? Vad för nåt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

anli skrev:
Liten skrev:I min mening har "BX3" redan spelat in, paketerat och sålt det kittet..
Va? Vad för nåt?
¨

Se klippet i tidigare post.

STUUUUUUUUUUUUUUUUU
Billy
Å Jeff..

BOY those guys can really sing!! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten skrev:
anli skrev:
Liten skrev:I min mening har "BX3" redan spelat in, paketerat och sålt det kittet..
Va? Vad för nåt?
¨

Se klippet i tidigare post.

STUUUUUUUUUUUUUUUUU
Billy
Å Jeff..

BOY those guys can really sing!! :roll:
Urk, klarade inte ens av att titta klart. Men vet inte vilka de andra är, förutom Billy då. Men vissa saker är det bäst att inte veta mer om.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten skrev:
anli skrev:
Liten skrev:I min mening har "BX3" redan spelat in, paketerat och sålt det kittet..
Va? Vad för nåt?
¨

Se klippet i tidigare post.

STUUUUUUUUUUUUUUUUU
Billy
Å Jeff..

BOY those guys can really sing!! :roll:
Urk, klarade inte ens av att titta klart. Men vet inte vilka de andra är, förutom Billy då. Men vissa saker är det bäst att inte veta mer om.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Fast Jeff Berlin är väl inte så jäkla dålig? Eller har jag missat nåt, har iofs mest läst Jeffs kolumner i Bass Player, där han framstår som en frisk fläkt med bestämda (fast ibland galna) idéer om vad som är bra och dåligt. Fast jag gillar ju som sagt Billy och Victor också, bara jag slipper höra dem spela.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du har inte missat något som har med BAS att göra.. so don't worry!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GurraG skrev:Fast Jeff Berlin är väl inte så jäkla dålig? Eller har jag missat nåt, har iofs mest läst Jeffs kolumner i Bass Player, där han framstår som en frisk fläkt med bestämda (fast ibland galna) idéer om vad som är bra och dåligt. Fast jag gillar ju som sagt Billy och Victor också, bara jag slipper höra dem spela.
I ärlighetens namn..

Jag har inte hört någon av dessa 3 herrar spela "BAS" riktigt bra.. (utom billy på vissa få spår..)

Jeff har det kanske sterilaste och tråkigaste basspel av alla stora "namn" out there! IMO..

Stuuu kan ni läsa om vad jag tycker i Virituos tråden.. vill inte uppröra maxoges här igen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Jag har inte hört någon av dessa 3 herrar spela "BAS" riktigt bra.. (utom billy på vissa få spår..)

Jeff har det kanske sterilaste och tråkigaste basspel av alla stora "namn" out there! IMO..

Stuuu kan ni läsa om vad jag tycker i Virituos tråden.. vill inte uppröra maxoges här igen..
Precis min åsikt. Jeff är en pretentiös pratkvarn som teoretiserar och har starka åsikter om hur det ska liras. Men när han själv spelar stannar alla klockor. Han är den stiffaste och tråkigaste basisten jag känner till.

Billy är en någorlunda svängig rockbasist i grund och botten om han bara kunde ge fan i att fingra på greppbrädan med fel hand och ha världens sämsta ljud.

Och vad jag tycker om STUUUUUUUUUUUU har vi redan rett ut. Men det är kul att retas med Maxoges iofs så jag säger det igen: pissig intonation + dålig timing = Stu Hamm.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Billy är en någorlunda svängig rockbasist i grund och botten om han bara kunde ge fan i att fingra på greppbrädan med fel hand och ha världens sämsta ljud.
Det hade varit kul om du hade gått fram till Billy och sagt "ge fan i att ha världens sämsta ljud".
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GurraG skrev:
Billy är en någorlunda svängig rockbasist i grund och botten om han bara kunde ge fan i att fingra på greppbrädan med fel hand och ha världens sämsta ljud.
Det hade varit kul om du hade gått fram till Billy och sagt "ge fan i att ha världens sämsta ljud".
Det tycker jag också! Om tillfälle gives skulle jag kunna tänka mig att göra det!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ampeg och bas byggd efter en Precision från 60-talet. Hmmmmmm.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svarte_Jack skrev:Ampeg och bas byggd efter en Precision från 60-talet. Hmmmmmm.
Det är väl det som är det intressanta; Billys enastående förmåga att få skitljud ur bra grejer. En oerhörd prestation.

Vad drar vi för slutsats av detta? Kan ljudet ha med någonting annat än utrustningen att göra? Teorier?

"The sound is in my hands", som en annan kille sagt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Själv tycker jag han låter bra för det mesta. Så nog spelar händerna in.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tonen passar till vissa, men väldigt få situationer..

Håller helt med om att det tråkigaste med billy är fingrandet på gräppbrädan med fel hand..

Dock upskattar jag hans humor! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Liten skrev:Håller helt med om att det tråkigaste med billy är fingrandet på gräppbrädan med fel hand..
The rules of bassplaying :?:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag tycker dom flesta solo-runk basisterna är ganska onödiga, dom hade lika gärna kunnat spela något annat instrument och det hade låtit hundramiljarder gånger bättre.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

knedy skrev:Jag tycker dom flesta solo-runk basisterna är ganska onödiga, dom hade lika gärna kunnat spela något annat instrument och det hade låtit hundramiljarder gånger bättre.
tack, jag blir gråtmild. :clappy:


:wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar