Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av lowfreq »

BB3000S skrev:Så sjukt jäkla bra det var! :D
Man satt bara och mysryste från början till slut, lyhört, livat och fantastiskt musikaliskt. Framförallt Per Lindvall, shit vad han lyssnar och kollar in de andra, och precis hela tiden kommer det coola grejer från honom, stort som smått och hela tiden helrätt på ett sätt som lyfter hela bandet till fantastiska höjder. Och Larry, han är verkligen en groovemaster, ojojoj. Lirade på en EBS 410 genom en Reidmar och lät precis som han alltid brukar - helt fantastiskt.
Bild
Häftigt! vill jag gärna kolla in!
Gillar när Lindvall "spelar ut" som inkluderar fills och annat. Ibland fastnar han och blir takthållare.
Men vilken trummis, världsklass.

DK är riktigt bra också, men han har aldrig fått mig att ramla baklänges riktigt.
hans basljud är inte min grej... kanske därför... vet inte.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
basagge
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 21:59
Ort: Stockholm

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av basagge »

Såg herrarna Danielsson och Lindvall i Uppsala igår i Parksnäckan tillsammans med Jojje Wadenius, Lou Marini sax samt Lew Soloff trumpet. Mycket bra spelat som vanligt och skön avslappnad stämning på scenen. Jag gillar Larry D!!!
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av John Sane »

funkys**t skrev:Nee det håller jag inte med om. Han har alltid haft klart och tydligt ljud med jazzbasskaraktär... Han kör med EMG... Inte det här munkavleljudet.
Det där strängsoundet hade han väl för 15-20 år sedan. Efter det har det låtit betydligt dovare.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av John Sane »

Nordrack skrev:Jag hade för en massa år sedan en live med Lisa Nilsson från tv på VHS där han lirar. Helt jävla uber. Musiken va väl inte min påse, men man kan stå ut med det mesta när en sån kille lirar bas :)
Den videon hade jag också. Från Jäger i Karlstad om jag inte minns fel.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av John Sane »

Kolla in Himlen gråter för Elmore James och Ligg hos mig (tror jag den heter) med Mats Ronander. Finfint baslir från Lars. Fantastisk bas på hela plattan för övrigt, bland annat från Nalle Pålsson.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av eeakga »

Ska iväg och kolla in det här gänget igen ikväll. Ser jag fram emot! :D

eeakga skrev:Var iväg på konserten här i Karlskoga igår, och det var vansinnigt bra!
Turnépremiär vad det ju, så lite småmissar gjordes här och där, men bandet verkade ha riktigt roligt och allt var väldigt avslappnat, så missarna togs med ett garv.

Lindvall och Danielsson är verkligen sjukt tighta, och alla spelade grymt inspirerat. Rekommenderar alla som har chansen att gå och kolla under resten av turnén: http://www.wadenius.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmade lite med min telefon, så kvalitén är väl sådar, men här är en liten teaser iaf. Min favoritlåt från Cleo-skivan - "Delusions of adequacy":
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wBoG-nZJ2Lw[/youtube]
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av Tarzan08 »

John Sane skrev:Kolla in Himlen gråter för Elmore James och Ligg hos mig (tror jag den heter) med Mats Ronander. Finfint baslir från Lars. Fantastisk bas på hela plattan för övrigt, bland annat från Nalle Pålsson.
Fantastisk platta, även om texterna är lite mer än vanligt klyschiga.
Prodden och soundet är tidlöst.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av eeakga »

Grymt gig igår!

Imponerad över hur lätt och avslappnat de spelar, och den enorma lyhördheten och dynamiken.
Hela bandet lirade galet bra, men den största behållningen var ändå Per Lindvall. Han var på väldigt lekhumör igår, och man såg titt som tätt hur han utmanade de andra, typ lite "Få se nurå om ni hänger med på det här - haha!"
Även de andra i bandet körde med samma grej, men inte lika mycket, de verkar vara så enormt trygga med varandra så att de närsomhelst i låtarna kan börja lattja bara för att se hur de andra svarar.

Noterade även att DK verkar ha gått över från EBS till Aguilar.

Fick ihop en kort videosnutt när de körde min favorit från Cleo 2 - "Very Odd". En av få gånger under kvällen som DK verkligen spelade ut och tog ett solo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JvZl12sf5-4[/youtube]
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av andersbas »

Jag är helt utmattad efter kvällens underbara gig i Falköping! Jösses, va bra! Och jag fick en kram av både Jojje och Lars efteråt;-)
Nu siktar jag in mig på Marcus Miller i Göteborg. Måste fortsätta fylla på energi.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av BB3000S »

Tack för klippet eeakga!
Åh vad jag är glad att jag är bortrest nästa vecka när dom spelar i Uppsala... :evil: :cry: :evil:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av eeakga »

BB3000S skrev:Tack för klippet eeakga!
Åh vad jag är glad att jag är bortrest nästa vecka när dom spelar i Uppsala... :evil: :cry: :evil:
Ja, trist att missa det. Gör de ingen annan spelning inom köravstånd då?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av Roger Hedin »

Leta efter saker av Jojje Wadenius; där är han med...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Mr Bassman
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 24 maj 2012, 21:59

Re: Lars ''Danmark'' Danielsson (+ Lindvall)

Inlägg av Mr Bassman »

Tips: "DK" lirar på Borlänge Jazzklubb, Restaurang Liljan, 3/10 med Cleo-bandet. Förutom Jojje och Per Lindvall, medverkar Nisse Landgren m.fl.

Mr Bassman
Skriv svar