Jet Harris

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Jet Harris

Inlägg av Mr Spock »

Idag är det på dagen två år sedan Jet Harris checkade ut.

Hatten av för mannen som
- var Storbritanniens förste elbasist
- hade tillräcklig personlig integritet att lämna dåtidens superband, The Shadows, och gå sin egen väg
- gjorde Fenders Bass VI till SITT instrument (och i mitt tycke varit en av ytterst få som förstått att traktera det rätt)
- gjorde upp med ett 30-årigt alkoholmissbruk för en storstilad comeback på ålderns höst

Vila i frid.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4_Bw3R9peyk[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZIUaxPycB7I[/youtube]
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Jet Harris

Inlägg av Fernan »

RIP
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Jet Harris

Inlägg av Mr Spock »

Wow...Jet Harris: ju mer man får/tar reda på om den mannen, desto mer fascinerad blir man...

I det inledande youtubeklippet ovan, lirar han som synes på en vanlig Strata - med ett ovanligt mäktigt ljud. Inte så märkligt.
Den är strängad 013 - 056!

Vilken kille!
Bild

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Jet Harris

Inlägg av gene hunt »

Samma strängar som jag har på en av mina Telare. Lite "fusk bariton", som de säger på Telecaster forat.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Jet Harris

Inlägg av Mr Spock »

gene hunt skrev:Samma strängar som jag har på en av mina Telare. Lite "fusk bariton", som de säger på Telecaster forat.
Man blir lite sugen på att tjacka gura och stränga om!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Jet Harris

Inlägg av Ingemar Sundström »

Han blev personlig vän med P-O Alm. Trummisen som på 60-talet spelade med Janne Schaffer och Ted Åström. Kommer inte ihåg vad bandet hette men det gör säkert nån annan här på PB. Spelade en gång med P-O på en Spotnicksfestival i Lerum och på vägen dit berättade många grejer om deras vänskap.
Ingemar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Jet Harris

Inlägg av Fernan »

Bassolot i Nivram (2 minuter in ca), på en av mina första LP-skivor f ö:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TALdgXhSTO8[/youtube]
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Jet Harris

Inlägg av Ingemar Sundström »

Underbart.
Ingemar
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Jet Harris

Inlägg av AlbinH »

Cool guy, Mr Harris.

citat från wikipedia:
" Harris was partly responsible for helping both Jimmy Page and John Paul Jones break into the music business."
" In 1998, he was awarded a Fender Lifetime Achievement Award for his role in popularising the bass guitar in Britain. "

Inte så tokigt av en enkel basist... :tummenupp:


Jag undrar ibland om man kanske kunde arra om lite Shadowslåtar á la heavy metal..?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Jet Harris

Inlägg av AlbinH »

Fernan skrev:Bassolot i Nivram (2 minuter in ca), på en av mina första LP-skivor f ö:
Ibland kan kablarna vara långa... Mega-långa.

Det är först nu idag jag fattar lustigheten med låttiteln...... 52 år efter albumet släpptes (1961)
:clappy:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Jet Harris

Inlägg av Per »

AlbinH skrev: Ibland kan kablarna vara långa... Mega-långa.

Det är först nu idag jag fattar lustigheten med låttiteln...... 52 år efter albumet släpptes (1961)
:clappy:
Har du kollat "ah-aH ,yawA eM ekaT oT gnimoC er'yehT"? Den tar konceptet fullt ut. :mrgreen:
Sorry for OT!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Jet Harris

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: Har du kollat "ah-aH ,yawA eM ekaT oT gnimoC er'yehT"? Den tar konceptet fullt ut. :mrgreen:
Sorry for OT!
Nä, bara med "Nappe". Jag får googla...

*holyjeezes*


Det är bäst vi reparerar tråden med lite T i stället för OT... :nickar:

Terence Harris Kallades för Jet i skolan för han var en jäkel på löpning. :!:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Jan Hofverberg
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 14:32
Ort: Umeå

Re: Jet Harris

Inlägg av Jan Hofverberg »

Jag hade förmånen att få träffa Jet Harris vid Shadowsfestivalen i Oslo i juni 2000. Själv spelade jag med mitt band Joe´s Combo (från Piteå) medan Jet spelade tillsammans med engelska The Rapiers. Häftigt att få träffa den man som starkt bidrog till att jag själv började spela basgitarr 38 år tidigare.

Jet Harris spelade några av sina Shadows-hits på en Fender Precision medan de senare solohitsen, bl a Diamonds, spelades på två sexsträngade Burns-gitarrer. Möjligen var någon av dessa baritonstämd.

Vi basister spelade på en häftig Sunn-anläggning och Jet vräkte på med en alldeles för hög scenvolym. Det märktes att Jet Harris kultstatus gjorde att inte ens ljudteknikerna vågade säga ifrån. Min bandkollega Jan-Olof Eriksson var väldigt stolt över att Jet använde hans Vox AC30 under sina gitarrlåtar.

Det var väl inte så märkvärdigt basspel vi fick höra, men vad gjorde det när vi fick uppleva en levande legend. Jets framtoning på scen fick åtminstone mig att tänka på Halvan (i Helan & Halvan) – en kortväxt och tankspridd man med torr humor.

Morgonen därpå träffade jag Jet i samband med frukosten på hotellet. Jo, han var jättenöjd med Sunn-anläggningen dagen innan. När jag berättade att mitt band kom från norra Sverige, så var hans kommentar: ”So you are mountain-men?”. Själv bodde han och hans fru på Isle of Wight vid den tiden.

Här ett par bilder och en video från Jet Harris besök i Oslo i juni 2000.

Bild

Bild

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xeFTvkxGzw#" onclick="window.open(this.href);return false;!
MartyWilson
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 08 maj 2014, 19:43

Re: Jet Harris

Inlägg av MartyWilson »

Har även hört att Paul McCartney är influerad av Jet Harris. Började lyssna närmare på basen i Shadows musik, snyggt lir!
Skriv svar