One man bassguitarr band

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

One man bassguitarr band

Inlägg av ingo »

http://www.youtube.com/watch?v=_gutdzlH ... re=related

Colin Hodgkinson har ju inte varit främmande för att lira "solo" tidigare heller
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Colin är grymt cool. Lite kluven är jag, man kan faktiskt tycka att han "borde" lira gitarr istället, men han har så mycket musikalitet och humor i sitt spel och sin sång att jag inte kan låta bli att köpa det.
Jag tycker nog att den här är ännu bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=mavu1RvKJAM
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Colin Hodgkinsons verson av 32-20 skulle jag vilja höra igen! såg den på TV för en massa år den å blev helt tagen!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

hm... basisternas hendrix??
:shock: :?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Motbjudande - så in i bänken.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Motbjudande - så in i bänken.
+1

Om han ska spela sådär, varför inte bara bli gitarrist istället?
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
För att han gör precis samma grej på bas som tusentals gitarrister gör på gitarr.
Tycker jag iallafall.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
För att han gör precis samma grej på bas som tusentals gitarrister gör på gitarr.
Tycker jag iallafall.
Det är ju det som är coolt eftersom det låter ju inte alls som gitarr! Egen stil kallas det.
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:
MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
För att han gör precis samma grej på bas som tusentals gitarrister gör på gitarr.
Tycker jag iallafall.
Det är ju det som är coolt eftersom det låter ju inte alls som gitarr! Egen stil kallas det.
Det är ju ingen egen stil eftersom att han snor det från gitarrister.

Men smaken är som baken..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

ZoggeY skrev:
MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
För att han gör precis samma grej på bas som tusentals gitarrister gör på gitarr.
Tycker jag iallafall.
Det är ju det som är coolt eftersom det låter ju inte alls som gitarr! Egen stil kallas det.
Skitstil enligt min mening. Allt som är "annorlunda" gör inte nödvändigtvis en stil.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
ZoggeY skrev:
MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Är ju hur grymt som helst! Fattar inte varför folk tycker han ska spela gitarr istället...
För att han gör precis samma grej på bas som tusentals gitarrister gör på gitarr.
Tycker jag iallafall.
Det är ju det som är coolt eftersom det låter ju inte alls som gitarr! Egen stil kallas det.
Skitstil enligt min mening. Allt som är "annorlunda" gör inte nödvändigtvis en stil.
Precis.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Fredrik: En egen stil innebär inte bara sättet att spela på. Ljudet till exempel. Posta gärna en video med en gitarrist som spelar likadant med det ljudet.

Calif: Men det är en stil. Sen om man gillar den eller inte är en annan sak.
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:Fredrik: En egen stil innebär inte bara sättet att spela på. Ljudet till exempel. Posta gärna en video med en gitarrist som spelar likadant med det ljudet.

Calif: Men det är en stil. Sen om man gillar den eller inte är en annan sak.
Så om jag skulle ta vilken förstärkare som helst, och stämma ner basen till, låt säga, C G C F, och spela på alla strängar samtidigt genom att komma på egna "ackord", skulle du säga att det är en stil också?

Vad för sorts stil är det den här snubben spelar då?

"spela-precis-som-på-en-gitarr-fast-jag-har-en-bas"stilen eller? :wink:
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Fredrik: En egen stil innebär inte bara sättet att spela på. Ljudet till exempel. Posta gärna en video med en gitarrist som spelar likadant med det ljudet.

Calif: Men det är en stil. Sen om man gillar den eller inte är en annan sak.
Så om jag skulle ta vilken förstärkare som helst, och stämma ner basen till, låt säga, C G C F, och spela på alla strängar samtidigt genom att komma på egna "ackord", skulle du säga att det är en stil också?

Vad för sorts stil är det den här snubben spelar då?

"spela-precis-som-på-en-gitarr-fast-jag-har-en-bas"stilen eller? :wink:
1. Ja.

2. Nej. "Spela-nästan-precis-som-på-en-gitarr-fast-jag-har-en-bas-så-det-låter-inte-överhuvudtaget-som-en-gitarr" stilen.
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:
MrFredrik skrev:
ZoggeY skrev:Fredrik: En egen stil innebär inte bara sättet att spela på. Ljudet till exempel. Posta gärna en video med en gitarrist som spelar likadant med det ljudet.

Calif: Men det är en stil. Sen om man gillar den eller inte är en annan sak.
Så om jag skulle ta vilken förstärkare som helst, och stämma ner basen till, låt säga, C G C F, och spela på alla strängar samtidigt genom att komma på egna "ackord", skulle du säga att det är en stil också?

Vad för sorts stil är det den här snubben spelar då?

"spela-precis-som-på-en-gitarr-fast-jag-har-en-bas"stilen eller? :wink:
1. Ja.

2. Nej. "Spela-nästan-precis-som-på-en-gitarr-fast-jag-har-en-bas-så-det-låter-inte-överhuvudtaget-som-en-gitarr" stilen.
1. Du inser att det skulle låta skit va? Skulle inte bara låta bra nånstans.

2. Okej, smaken är som baken, jag tycker inte om det iallafall.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

ZoggeY skrev: Calif: Men det är en stil. Sen om man gillar den eller inte är en annan sak.
Jag är inte så säker att du har rätt. En stil måste ha en märkbar tendens av andra efterföljare. M a o, det måste finnas ett större antal etablerade individer som anammat den.

Men det är bara jag det :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

"1. Du inser att det skulle låta skit va? Skulle inte bara låta bra nånstans."

Ja, det inser jag men det är icke desto mindre en stil.

Calif: Så du menar att det måste finnas flera utövare av ens stil för att man ska få kalla det en stil? Tycker det låter ytterst konstigt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

ZoggeY skrev:Calif: Så du menar att det måste finnas flera utövare av ens stil för att man ska få kalla det en stil? Tycker det låter ytterst konstigt.
Motivering? Hur definierar du stil då? Allt som ingen annan gjort tidigare (i detta fallet på en bas)? Oavsett om det låter/blir bra eller dåligt och oavsett om någon annan anammar det eller ingen alls? För i såfall är just det, något som låter ytterst konstigt.

Men låt dig inte störas av petitesser
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Lyssna på det Colin gjorde med BackDoor eller Alexis Korner så ska ni se att han duger som bassist han med! Sen spelade han ju med i Whitesnake ett tag också 8)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

calif de funk skrev:
ZoggeY skrev:Calif: Så du menar att det måste finnas flera utövare av ens stil för att man ska få kalla det en stil? Tycker det låter ytterst konstigt.
Motivering? Hur definierar du stil då? Allt som ingen annan gjort tidigare (i detta fallet på en bas)? Oavsett om det låter/blir bra eller dåligt och oavsett om någon annan anammar det eller ingen alls? För i såfall är just det, något som låter ytterst konstigt.

Men låt dig inte störas av petitesser
Ja, låter som en ganska bra definition tycker jag.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jaa! Snart är det Colin håller på med en stil för här har vi ju nått liknande:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=Z34e2H9b8Kk&feature=related[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag tycker Colin Hodgkinson är en grym basist det har jag sagt åtskilliga gånger på det här forumet och det står jag för!
Larry Graham utvecklade sin stil för att simulera trummor och bas, Colin Hodgkinson kombinerar ibland gitarrens roll med bas, än sen?
Han använder en elbas och spelar musik med hjärta och ett ruggigt sväng, det räcker för mig.

Men som Peppe säger lyssna på första BackDoor plattan till exempel
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Det Colin gör på bas har gitarrister gjort länge, och i mina öron finns det en anledning till att det är gitarrister som har gjort det. Säger inte att det direkt är dåligt, men fan om jag skulle palla mer än fem minuter av det där. Klippen som Peppe postade kan jag inte uppskatta nånstans.

I fråga om vad som gör nånting till en egen stil vill jag göra det svårt och jobbigt för alla och posta allas våran favoritbassists solonummer. Och jo, det är en "bas": "It is known that he plays a piccolo bass guitar using All-Tube MK3 Pre-Amps", från pikiwedia.

Egen stil bara för att han gör det på ett annat instrument som egentligen låter exakt likadant som en gitarr?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XSYrTKXLYH0[/youtube]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ah vad schysst, riktigt fläskigt sound hade han också till skillnad från 90% av alla solobasister. Har precis fått låna två Back Door-plattor, ska bli intressant.
Skriv svar