Neil Murray!

Prata om olika basister, kända som okända
dereborn

Neil Murray!

Inlägg av dereborn »

Sitter o har en återträff med mina gamla Whitesnakefavoriter. Slås av hur bra det är! Egentligen spelar ju Neil Murray alldeles "för mycket", med för mid-honkigt sound o för korta toner.... men det blir asbra i sitt sammanhang!

Efter -87 blir det hela dock fullkomligy outhärdligt, vilket särskilt hörs i de nya versionerna av t. ex "crying in the rain" o "here I go again"
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Neil Murray!

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: Efter -87 blir det hela dock fullkomligy outhärdligt, vilket särskilt hörs i de nya versionerna av t. ex "crying in the rain" o "here I go again"
Det stavas John Sykes!

Jag har en samling med Whitesnake som heter "The Early Years"
Den enda samling som går att lyssna på.
Annars är det alltid de där skitversionerna som figurerar.

Jag diggar Niel Murray.
Men jag har aldrig förstått hur han bär sig åt. :wink:
Svårt att förstå logiken i hans spel.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Faktum är att Whitesnake måste innehålla Mickey Moody för att vara riktigt bra!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Neil spelade grymt bra med Whitesnake. Fool for your loving tex är det ju ett grymt sväng i. Han körde som sagt mycket staccato-aktigt spel men jag tycker det låter gött.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Håller med.Skum spelstil men han kommer undan med det : )
dereborn

Re: Neil Murray!

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:Det stavas John Sykes!

Jag har en samling med Whitesnake som heter "The Early Years"
Den enda samling som går att lyssna på.
Annars är det alltid de där skitversionerna som figurerar.

Jag diggar Niel Murray.
Men jag har aldrig förstått hur han bär sig åt. :wink:
Svårt att förstå logiken i hans spel.
Har du inte plattorna så missar du ju en massa godis! Skaffa genast!
This is what you need:

Snakebite
(1978)
Geffen Records

Trouble
(1978)
Geffen Records

Live at Hammersmith (live)
(1978)
EMI Japan

Lovehunter
(1979)
Geffen Records

Ready an' Willing
(1980)
Geffen Records

Live...In the Heart of the City (live)
(1980)
Geffen Records

Come an' Get It
(1981)
Geffen Records

Saints & Sinners
(1982)
Geffen Records

Slide It In
(1984)
Geffen Records

Min favorit är Saints and Sinners!
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Ah Slide it in! Min favorit platta ! Ingen annan platta har jag köpt lika många gånger. Spelat sönder den ett gäng gånger på vinyltiden! Grym!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

mangan skrev:Ah Slide it in! Min favorit platta ! Ingen annan platta har jag köpt lika många gånger. Spelat sönder den ett gäng gånger på vinyltiden! Grym!!
Vilken version?
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Den som jag gillar mest är den gamla goda versionen men jag tillhör skaran som avgudar Sykes och hans spel så den är inte långt efter i min bok : )
gäst

Inlägg av gäst »

Personligen så gillar jag inte Murray alls. Alldeles för korta toner och alldeles för trumpetigt middigt sound som säkert har inspirerats av dåtidens (70-talets) jazz/fusion-ideal men i Whitesnake blir det helt fel. Som att ta med Peter Jöback i AC/DC. Jag har de flest av de listade plattorna och har lyssnat på några av dem sedan början på 80-talet och givetvis är det favoritplattor hela högen men basspelet... Njaäe, inte min kopp te. Smaksak.
gäst

Inlägg av gäst »

Basisterna har ju egentligen alltid varit Whitesnakes akilleshäl. Varför kunde de inte bara gjort som alla andra och tagit med Bob Daisey? Då hade det blivit ordning och reda på basandet.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Hahaha ja det hade varit något i hästväg. Bob Daisley är en klar favorit
dereborn

Inlägg av dereborn »

mangan skrev:Den som jag gillar mest är den gamla goda versionen men jag tillhör skaran som avgudar Sykes och hans spel så den är inte långt efter i min bok : )
Då måste du skaffa en annan (rätt) bok... ;-)

John Sykes är en man som inte gjort annat än förstört fina rockorkestrar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:Personligen så gillar jag inte Murray alls. Alldeles för korta toner och alldeles för trumpetigt middigt sound som säkert har inspirerats av dåtidens (70-talets) jazz/fusion-ideal men i Whitesnake blir det helt fel. Som att ta med Peter Jöback i AC/DC. Jag har de flest av de listade plattorna och har lyssnat på några av dem sedan början på 80-talet och givetvis är det favoritplattor hela högen men basspelet... Njaäe, inte min kopp te. Smaksak.
Egentligen spelar ju Neil Murray alldeles "för mycket", med för mid-honkigt sound o för korta toner.... men det blir asbra i sitt sammanhang!
Tänk, så lika o ändå så olika.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag lyssnade mycket på Trouble i yngre tonåren, förstod först senare hur STARKT basen ligger i mixen. Är övertygad om att det påverkat mig till att spela busy även i hårdrock.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

dereborn skrev:
mangan skrev:Den som jag gillar mest är den gamla goda versionen men jag tillhör skaran som avgudar Sykes och hans spel så den är inte långt efter i min bok : )
Då måste du skaffa en annan (rätt) bok... ;-)

John Sykes är en man som inte gjort annat än förstört fina rockorkestrar.
Du har helt fel där!! :wink:
Det vibratot den tonen den känslan är grym !! :D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Jag är inte sådär överförtjust i Neil Murray. I den här skolan basister med tunga rockrötter från sjuttiotalet föredrar jag t o m hellre Jimmy Bain framför Neil, om inte annat för attityden, och Bob Daisly är naturligtvis kungen.

Sen har jag aldrig varit nån stor Whitesnake-fan. Visst har de gjort några riktiga rökare, och Coverdale var grym tidigare på sjuttiotalet, men i slutändan blir det för mycket gnyenden och mikrofonjuckande av vad som egentligen är ett asbra låtmaterial. Hade Coverdale vridit ner hitmakar- och gubbsjukeknapparna några snäpp hade det varit kanon.

(Nu är ju i o f s machismo och gubbsjuka oftast helt rätt i rock, men Coverdale åmar och fjäskar för mycket för fruntimren, rakare rör tack! ;-) )

När det gäller Sykes är han måhända en krattig gitarrist, men han var själva kvintessensen för hur en hårdrocksgitarrist skulle se ut på åttiotalet för optimal trosfuktning - smärt som en vidjekvist, slicka boots, svarta stretchjeans, vit piratskjorta med extra fluffiga ärmar, svart väst, schysst nuna och ett blont hårsvall att dö för - och borde alltså varit helt rätt i pellesnusken Coverdales lineup.

Själv körde jag en lite ruffigare Gillan-look på den här tiden, inte helt utan framgång hos kjoltygen ;-)

Edit: På tal om Jimmy Bain så föredrar jag Dio i alla hans konstellationer ända sedan Rainbow-tiden framför Coverdale och Whitesnake - mindre brudtjafs och pudelfrisyrer och mer att höra demonen Baal i studiohögtalarna och tredje klassens fantasylyrik, om man säger så ;-)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Sykes har väl förstört alla band han kommit i närheten av med sin parodi på 80-tals gitarr.Får huvudvärk......men det är klart,det skulle väl låta så då........
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

bassicfun skrev:Sykes har väl förstört alla band han kommit i närheten av med sin parodi på 80-tals gitarr.Får huvudvärk......men det är klart,det skulle väl låta så då........
Nee... Inte ens då skulle det låta så!! 8)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:
bassicfun skrev:Sykes har väl förstört alla band han kommit i närheten av med sin parodi på 80-tals gitarr.Får huvudvärk......men det är klart,det skulle väl låta så då........
Nee... Inte ens då skulle det låta så!! 8)
Jo, det är säkert bara tillfälligheter som gjort att Både Lizzy och Whitesnake bara gick utför när mr Sykes gjorde entré...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
Geddy_Lee skrev:
bassicfun skrev:Sykes har väl förstört alla band han kommit i närheten av med sin parodi på 80-tals gitarr.Får huvudvärk......men det är klart,det skulle väl låta så då........
Nee... Inte ens då skulle det låta så!! 8)
Jo, det är säkert bara tillfälligheter som gjort att Både Lizzy och Whitesnake bara gick utför när mr Sykes gjorde entré...
Du menar att de inte grät ner de kollade kontoutdraget efter att Sykes joinade?

Men, Johan! Bara för att Britney säljer en massa plattar gör det ju inte till bra? :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:
dereborn skrev:
Geddy_Lee skrev:
bassicfun skrev:Sykes har väl förstört alla band han kommit i närheten av med sin parodi på 80-tals gitarr.Får huvudvärk......men det är klart,det skulle väl låta så då........
Nee... Inte ens då skulle det låta så!! 8)
Jo, det är säkert bara tillfälligheter som gjort att Både Lizzy och Whitesnake bara gick utför när mr Sykes gjorde entré...
Du menar att de inte grät ner de kollade kontoutdraget efter att Sykes joinade?

Men, Johan! Bara för att Britney säljer en massa plattar gör det ju inte till bra? :?
"Du menar att de inte grät ner de kollade kontoutdraget efter att Sykes joinade?"

Inte menade jag att inte sykes innan joinade kollade han grät sej inte!


Kära Gädda. Ta lite mindre päronkonjak nästa gång.
Jag tycker också att mr Sykes är hemsk, otäck, värdelös och ... dum.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: Kära Gädda. Ta lite mindre päronkonjak nästa gång.
Jag tycker också att mr Sykes är hemsk, otäck, värdelös och ... dum.
Är det pga Päroncognacen som du är så otydlig?! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Ja, Geddan, sluta sup. Först fiaskot i KISS-tråden och nu har du snurrat in dig totalt.
Dessutom är väl Britney till och från helt ok om man jämför med konkurrensen?

FRAM FÖR ETT POLISNYKTERT PRATABAS! Spola kröken.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Ähh fan va gnälliga ni e !: ))
Skriv svar