Neil Murray!

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Ja, Geddan, sluta sup. Först fiaskot i KISS-tråden och nu har du snurrat in dig totalt.
Dessutom är väl Britney till och från helt ok om man jämför med konkurrensen?

FRAM FÖR ETT POLISNYKTERT PRATABAS! Spola kröken.
Hallå!
Kiss står jag för till 100%! Det ska fan låta upp-å-nervända hammarplasthinkar á la Peter Criss om pukorna när det gäller Kiss!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Ja, Geddan, sluta sup. Först fiaskot i KISS-tråden och nu har du snurrat in dig totalt.
Dessutom är väl Britney till och från helt ok om man jämför med konkurrensen?

FRAM FÖR ETT POLISNYKTERT PRATABAS! Spola kröken.
Hallå!
Kiss står jag för till 100%! Det ska fan låta upp-å-nervända hammarplasthinkar á la Peter Criss om pukorna när det gäller Kiss!!
Minns inte exakt men du skrev väl något om att de trummisarna som brukar spela med KISS (förutom Criss då) är lika dåliga eller sämre än Peter Criss? Jag känner bara till två idag levande KISS-trummisar (finns säkert fler) förutom Criss och det är Anton Fig och Eric Singer och de är ju hur bra trummisar som helst, båda två. Fig i Letterman-bandet och Eric Singer med Badlands, herrejösses, och dessutom så såg jag honom live med Gary Moore någon gång för väldigt länge sedan, det var också skitbra trumspel. Peter Criss har ju inte skuggan av en chans i det gänget.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: Minns inte exakt men du skrev väl något om att de trummisarna som brukar spela med KISS (förutom Criss då) är lika dåliga eller sämre än Peter Criss? Jag känner bara till två idag levande KISS-trummisar (finns säkert fler) förutom Criss och det är Anton Fig och Eric Singer och de är ju hur bra trummisar som helst, båda två. Fig i Letterman-bandet och Eric Singer med Badlands, herrejösses, och dessutom så såg jag honom live med Gary Moore någon gång för väldigt länge sedan, det var också skitbra trumspel. Peter Criss har ju inte skuggan av en chans i det gänget.
Jag vet egentligen inte särskilt mycket om de där trummisarna.
Men de har ingenting i Kiss att göra enligt mig....lika lite som Paul Rogers har i Queen att göra.
Fast det känns som att han skulle behöva en klickmaskin här iaf. :?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=owpcMe011WE[/youtube]
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev: Minns inte exakt men du skrev väl något om att de trummisarna som brukar spela med KISS (förutom Criss då) är lika dåliga eller sämre än Peter Criss? Jag känner bara till två idag levande KISS-trummisar (finns säkert fler) förutom Criss och det är Anton Fig och Eric Singer och de är ju hur bra trummisar som helst, båda två. Fig i Letterman-bandet och Eric Singer med Badlands, herrejösses, och dessutom så såg jag honom live med Gary Moore någon gång för väldigt länge sedan, det var också skitbra trumspel. Peter Criss har ju inte skuggan av en chans i det gänget.
Jag vet egentligen inte särskilt mycket om de där trummisarna.
Men de har ingenting i Kiss att göra enligt mig....lika lite som Paul Rogers har i Queen att göra.
Fast det känns som att han skulle behöva en klickmaskin här iaf. :?
Det är Eric Carr. Förövrigt avliden. Betydligt bättre trummis än Criss, oavsett tempomissen. Undrar vad som hände där förresten, en sådan radikal tempoökning beror ju säkert på något annat än taskigt taktsinne. Tycker han är ganska bra om jag skall vara ärlig.
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Neil Murray är ju förjävla skön att lyssna på! Att spela med flatwounds på 80-talet tyder ju på en viss integritet... Han stil är ju klart 70talsinfluerad, man hör samma typ av funkrockpryl som hos Andy Frazier i Free. Inte allas kopp av te dock.
dereborn

Inlägg av dereborn »

4001_cs skrev:Neil Murray är ju förjävla skön att lyssna på! Att spela med flatwounds på 80-talet tyder ju på en viss integritet... Han stil är ju klart 70talsinfluerad, man hör samma typ av funkrockpryl som hos Andy Frazier i Free. Inte allas kopp av te dock.
Aldrig tänkt på, är det flats? Nån mer info om hans utrustning?
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

dereborn skrev:Aldrig tänkt på, är det flats? Nån mer info om hans utrustning?
Jag har läst i nån intervju att han hade flats för att få ett "funkier sound", med Whitesnake. Jag har för mig att han hade nån gammal strippad P-bas på 70talet? Jag minns när dom spelade i svensk TV runt -83, då hade han en BC Rich Mockingbird med dubbla cremefärgade reversade P-mickar. När dom började suga senare, så blev han väl säkert tvungen att ha en rosa Kramer eller nåt... På 90talet har jag sett bilder där han har en Peavey.

Jag såg Sabbath med honom på bas 1997, då körde han på ett halvobskyrt brittiskt basmärke som jag glömt vad det var. Han körde både bandat och bandlöst. Ett långt bandlöst soloparti med chorus och allt var man tvungen att genomlida, ljudkillen fick inte riktigt till det så det lät som ett uppmickat akvarium.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Han slutade väl med whitesnake 87 i o med usautgåvan av "Slide it in" då colin "bomber" hodgkinson tog över, och utförsbacken började...
Jag har för mej att jag sett nån naturfärgad/ljusbrun p-bas, ja. Rigg?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry, slide it in kom tidigare (-85?)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Personligen så gillar jag inte Murray alls. Alldeles för korta toner och alldeles för trumpetigt middigt sound som säkert har inspirerats av dåtidens (70-talets) jazz/fusion-ideal men i Whitesnake blir det helt fel. Som att ta med Peter Jöback i AC/DC. Jag har de flest av de listade plattorna och har lyssnat på några av dem sedan början på 80-talet och givetvis är det favoritplattor hela högen men basspelet... Njaäe, inte min kopp te. Smaksak.
Egentligen spelar ju Neil Murray alldeles "för mycket", med för mid-honkigt sound o för korta toner.... men det blir asbra i sitt sammanhang!
Tänk, så lika o ändå så olika.
Bra observation där, Dereborn:wink:!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

dereborn skrev:Sorry, slide it in kom tidigare (-85?)
Tror '84 till och med. Dessutom skadade sig Mel Galley (bruten arm tror jag) så han försvann också och det var väl då Sykes klev in?
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Sorry, slide it in kom tidigare (-85?)
1984
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:
dereborn skrev:Sorry, slide it in kom tidigare (-85?)
Tror '84 till och med. Dessutom skadade sig Mel Galley (bruten arm tror jag) så han försvann också och det var väl då Sykes klev in?
Det var Sykes som bröt hans arm. De var med båda två samtidigt fram tills armbrottet.
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Colin Hodgkinson nämndes tidigare i tråden, kolla in hans 70-talsprylar med bandet Backdoor. Där har ni solobas som heter duga, på en 1963 års Fender P! Men i Whitesnake var han väl tvungen att spela lite mer civiliserat. Jag tror det finns nåt på youtube.

Coolt att David Coverdale valde folk med lite personlighet i spelet till bandet. Men urvalet var kanske lite bredare när folk just hade utvecklats i enlighet med 70-talets flummiga basideal?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Colin Hodgkinson debatteras friskt i tråden http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6571
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Johannes skrev: Det var Sykes som bröt hans arm. De var med båda två samtidigt fram tills armbrottet.
Hmmm...the plot thickens....
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:
Johannes skrev: Det var Sykes som bröt hans arm. De var med båda två samtidigt fram tills armbrottet.
Hmmm...the plot thickens....
Det var inte avsiktligt. Enligt vad jag har hört så rullade Sykes en stor flightcase mot Mel som ett skämt. Mel satt på en annan case med handen hängande på sidan, Sykes case träffade så illa så att Mels hand bröts. Det var en bild på honom i Kerrang där han hade en stålställning på handen efteråt.
Skriv svar