Tony Levin med Peter Gabriel

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Tony Levin med Peter Gabriel

Inlägg av hitman »

Var (givetvis) och såg på Peter Gabriel i Globen igår. Jämrar vilken skön konsert! Och så fick jag se Den Störste spela bas, Tony Levin.

Han är knäckande bra, spelar väldigt eget men alltid otroligt smakfullt för låtarna. Han verkar inte ha något som helst behov av att hålla på med "titta-vad-fort-jag-kan-spela-slappfunk-och-tapping" eller annat som sabbar låtar. Dessutom sjunger karln riktigt bra. Vi fick se Steinberger-elkontra, 4- och 5-strängade Musicman-basar samt en Chapman-sticka.

Han måste för övrigt ha några av basvärldens största händer!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Tony Levin med Peter Gabriel

Inlägg av James Bond »

Hade varit kul att vara där, särskilt eftersom Jenny A gästade!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Tony Levin med Peter Gabriel

Inlägg av bootsy »

James Bond skrev:Hade varit kul att vara där, särskilt eftersom Jenny A gästade!
Hon inte bara gästar, hon är med i bandet sedan ett par år!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Tony Levin med Peter Gabriel

Inlägg av Indigo »

Ja, Tony Levin är något alldeles speciellt. Min största förebild vad gäller basspel.

Det enda som var lite tråkigt igår var att basen inte alltid lät så bra. På Red Rain till exempel, när han använde sina "Funk Fingers", var det nästan bara ett jobbigt perkussivt plonk-ljud som hördes. I alla fall där jag satt. Och det var ju synd, för han spelar så satans bra i den låten. Men annars som sagt, helt lysande. Så häftigt att tänka på hur länge han har spelat ihop med Peter Gabriel.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar