Basister med absolut gehör?

Prata om olika basister, kända som okända
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: Basister med absolut gehör?

Inlägg av inane »

Skylla på spriten? Så kallat Absolut-gehör då ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Jan Hellman »

inane skrev:Skylla på spriten? Så kallat Absolut-gehör då ;)
Ha! :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Roger Hedin »

Fluktbas skrev:Med risk för att sticka ut hakan för mycket.
Är inte det där väldigt pretto?
Du verkar inte ha förstått problemet. "Pretto" är ett medvetet val, bra eller dåligt. Man väljer inte gärna att må dåligt. Det handlar inte om: "Jag kräks på Veronica Maggio". Det är ett korkat uttalande bara. Pianisten i fråga mådde fysiskt illa när något var för lågt/högt stämt, även om den inbördes relativa stämningen var perfekt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:Med risk för att sticka ut hakan för mycket.
Är inte det där väldigt pretto?
Du verkar inte ha förstått problemet. "Pretto" är ett medvetet val, bra eller dåligt. Man väljer inte gärna att må dåligt. Det handlar inte om: "Jag kräks på Veronica Maggio". Det är ett korkat uttalande bara. Pianisten i fråga mådde fysiskt illa när något var för lågt/högt stämt, även om den inbördes relativa stämningen var perfekt.
Jo, jag förstår. Även om jag börjar luta litegrann åt att det är en myt. Även om du nu säger att du känner den här pianisten ifråga. Jag betvivlar inte att det finns musiker, (och icke-musiker), som hör vad det är för någon ton på si eller så många Hertz när. Det är illamåendet jag ifrågasätter. Det är inte bara det att tonsäkerheten gick ut där spriten gick in när vi skrålade Helan går i går kväll. Eller att de flesta musiker spelar och sjunger inte helt rent, omedvetet eller faktiskt medvetet. Eller att instrument per definition inte kan vara perfekt stämda. Eller att man tex förr i tiden kunde stämma pianon i kvintar i stället för oktaver. Vete tusan om jag skulle kunna höra någon skillnad, men det vore kul att pröva.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Roger Hedin »

Fluktbas skrev:Jo, jag förstår. Även om jag börjar luta litegrann åt att det är en myt... ...Vete tusan om jag skulle kunna höra någon skillnad, men det vore kul att pröva.
Det låter som om du inte vill lyssna på fakta, att allt handlar om tycke och vad man tror på. Läs gärna det långa inlägget här ovanför någonstans. "Det vore kul att pröva" - det kommer aldrig att hända. Antingen har man det eller inte, på gott och ont. Det handlar inte om hur saker stäms - det handlar om att du har en fast referenspunkt som du VET och KÄNNER, något som gör att alla avvikelser blir fel. Absolut gehör har inget med musik att göra. Det är bara absolut gehör.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Grafen »

Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Bob Dylan/Håkan Hellström-hatarna...? ;)
Eeexakt. :) Dylans tonsäkerhet har jag dålig koll på men jag kollade på Håkans Skansenkonsert förra året och hans pitch var helt rock solid, bättre än de flestas.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:Jo, jag förstår. Även om jag börjar luta litegrann åt att det är en myt... ...Vete tusan om jag skulle kunna höra någon skillnad, men det vore kul att pröva.
Det låter som om du inte vill lyssna på fakta, att allt handlar om tycke och vad man tror på. Läs gärna det långa inlägget här ovanför någonstans. "Det vore kul att pröva" - det kommer aldrig att hända. Antingen har man det eller inte, på gott och ont. Det handlar inte om hur saker stäms - det handlar om att du har en fast referenspunkt som du VET och KÄNNER, något som gör att alla avvikelser blir fel. Absolut gehör har inget med musik att göra. Det är bara absolut gehör.
Att höra om ett piano är stämt i kvinter eller oktaver har inget att göra med absolut gehör. Eller har jag fullständigt missförstått pianostämning?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av mikkejohansson »

Grafen skrev:
Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Bob Dylan/Håkan Hellström-hatarna...? ;)
Eeexakt. :) Dylans tonsäkerhet har jag dålig koll på men jag kollade på Håkans Skansenkonsert förra året och hans pitch var helt rock solid, bättre än de flestas.
:tummenupp: 8)

Mer än man kan säga om över hälften av deltagarna i årets ESC. Om man ska uppträda i TV för miljoner tittare kanske man ska ta och repa lite extra med inearlyssning innan…Håkan är pro.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av gabrieldahl »

Grafen skrev:
Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Bob Dylan/Håkan Hellström-hatarna...? ;)
Eeexakt. :) Dylans tonsäkerhet har jag dålig koll på men jag kollade på Håkans Skansenkonsert förra året och hans pitch var helt rock solid, bättre än de flestas.
:tummenupp:
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Roger Hedin »

Fluktbas skrev:Att höra om ett piano är stämt i kvinter eller oktaver har inget att göra med absolut gehör. Eller har jag fullständigt missförstått pianostämning?
Vem har över huvud taget talat om pianostämning?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:Att höra om ett piano är stämt i kvinter eller oktaver har inget att göra med absolut gehör. Eller har jag fullständigt missförstått pianostämning?
Vem har över huvud taget talat om pianostämning?
Jag. Vilket du möjligen skulle kunna upptäcka om du bemödade dig med att citera mig korrekt. Eller kanske till och med läste vad jag skrev,
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Roger Hedin »

Fluktbas skrev:
Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:Att höra om ett piano är stämt i kvinter eller oktaver har inget att göra med absolut gehör. Eller har jag fullständigt missförstått pianostämning?
Vem har över huvud taget talat om pianostämning?
Jag. Vilket du möjligen skulle kunna upptäcka om du bemödade dig med att citera mig korrekt. Eller kanske till och med läste vad jag skrev,
Du kanske skulle bemöda dig med att läsa vad vi andra har skrivit. Sen betvivlar du att pianisten jag känner rent fysiskt mår illa av att spela på ett piano som är "snedstämt". Det tolkar jag som att du kallar mig lögnare, vilket jag inte gillar. Den här diskussionen leder ingen vart, så jag föreslår att vi avslutar här. Jag gör det i alla fall.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:
Roger Hedin skrev:
Fluktbas skrev:Att höra om ett piano är stämt i kvinter eller oktaver har inget att göra med absolut gehör. Eller har jag fullständigt missförstått pianostämning?
Vem har över huvud taget talat om pianostämning?
Jag. Vilket du möjligen skulle kunna upptäcka om du bemödade dig med att citera mig korrekt. Eller kanske till och med läste vad jag skrev,
Du kanske skulle bemöda dig med att läsa vad vi andra har skrivit. Sen betvivlar du att pianisten jag känner rent fysiskt mår illa av att spela på ett piano som är "snedstämt". Det tolkar jag som att du kallar mig lögnare, vilket jag inte gillar. Den här diskussionen leder ingen vart, så jag föreslår att vi avslutar här. Jag gör det i alla fall.
Förlåt, det var fel av mig att ifrågasätta dig. Men faktum kvarstår att även ett piano kan stämmas på olika sätt och fortfarande köra 440Hz. Om vi nu nöjer oss med piano. Musik generellt innehåller toner som är mer eller mindre "fel", även om man bestämt sig för någon sorts standard.

Så... Finns det några flera basister förutom Jaco, Mingus, Linda Oh och forumets egen Löwe?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av basmartin »

Andrew Gouche http://www.notreble.com/buzz/2012/05/03 ... ew-gouche/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han är ju dessutom ett svin på att lira.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

basmartin skrev:Andrew Gouche http://www.notreble.com/buzz/2012/05/03 ... ew-gouche/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han är ju dessutom ett svin på att lira.
Tack för den! Tittade efter på YouTube och hittade detta där han solar, (eller ska det heta duoar?), tillsammans med Damian Erskine.
http://www.youtube.com/watch?v=RT6x67O2tD4" onclick="window.open(this.href);return false;
Svänger otroligt!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av bootsy »

Fantastiskt att så många ömma tår dyker upp i en tråd i detta ämne.
Jag känner två personer med absolut gehör. Den ena pallar knappt att lyssna på musik där någon sjunger eller spelar med inte helt perfekt pitch. Den andra hör, noterar men totalskiter i det och kan njuta av musiken ändå. Det är, som med det mesta, en läggningsfråga.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Basister med absolut gehör?

Inlägg av strummer »

bootsy skrev:Fantastiskt att så många ömma tår dyker upp i en tråd i detta ämne.
Jag känner två personer med absolut gehör. Den ena pallar knappt att lyssna på musik där någon sjunger eller spelar med inte helt perfekt pitch. Den andra hör, noterar men totalskiter i det och kan njuta av musiken ändå. Det är, som med det mesta, en läggningsfråga.
Det enda jag finner intressant och även anmärkningsvärt är att de som på olika sätt påverkas negativt av stämning som diffar från @440 Hz ju någonstans måste ha lärt sig att det är "rätt" tonhöjd med just 440, för det finns såvitt jag kan förstå inte en chans ens i helvetet att man föds programmerad till just den frekvensen för ett a.
Min morfar hade för övrigt absolut gehör, men det hindrade honom inte ens från att spela ostämt piano hemma hos oss. Däremot var det eventuellt en bidragande orsak till att han favoriserade trombonen som verktyg.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Skriv svar