Basister med absolut gehör?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Vad finns det för basister som besitter absolut gehör. Den enda jag kan komma på är Jaco. Söker man här hittar man Linda Oh, som jag själv aldrig hört talas om. Men visst måste det finnas fler.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av basmartin »

Mingus
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Tack för den!

Ännu en av dessa musiker som egentligen bara är ett namn för mig. Får hedra honom med ett klipp från en studio från -64 som riktigt osar 50- 60-tal. Svartvitt, slips, självmedvetna, intellektuella, Coolast är altsaxofonisten i solglasögon och jazzskägg, även om glasögonen åker av när han efter någon kvart byter till vad jag tror är en basklarinett. Eric Dolphy heter han, som dessutom drar igång på flöjt. (Läser nu också att Dolphy dog tragiskt samma år.)

Alla är tydligen döda nu. Nästa klipp är live i något som liknar en skolaula eller något, där de dessutom fått en trumpetare. Äsch, jag hinner ju inte lyssnar på allt nu.

Tänk så mycket bra musik det finns man inte hört än.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av bjelkeman »

Massa Chinesiska och Vietnamesiska basister lär ha det, då det verkar som att tonala språk utvecklar absolut gehör hos barn vid tidig ålder, oftare än i områden utan sådana språk. http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_pitch#Linguistics" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Roger Hedin »

Absolut gehör, som de flesta tolkar det, kan vara en förbannelse likväl som en välsignelse. Jag spelade med en pianist som mådde fysiskt illa av att spela på ett piano som inte var perfekt stämt efter A440.

Enligt WIKIPEDIA:
Absolut gehör, också känt som perfekt gehör, är ett ovanligt fenomen som innebär förmågan att uppfatta och ange exakta tonhöjder.

De flesta människor har förmågan att uppfatta intervall mellan olika toner, vilket kallas relativt gehör, men kan inte känna igen en viss ton utan att ha något att relatera till. En person med absolut gehör kan däremot direkt identifiera en ton utan en referenston, och ibland även sjunga en viss given ton. Absolut gehör ska inte förväxlas med bra allmänt gehör, och inte heller med vissa människors förmåga att identifiera eller memorera tonhöjder med hjälp av deras klangfärg eller karaktär hos ett visst instrument eller en viss röst. Personer med absolut gehör kan också exempelvis identifiera alla toner som en tvättmaskin, en fläkt, en bil eller en penna ger. En nackdel med absolut gehör för personer som inte tränat upp relativt gehör, är att en viss melodi måste transponeras ton för ton för att personen ska kunna spela/sjunga melodin i en annan tonart än det som står noterat. Absolut gehör kräver inte att man kan identifiera toner vid tonnamn (dvs. C, C#, D, D#, E etc.), även om det underlättar vid testande av absolut gehör.

Absolut gehör är ovanligt. Forskare uppskattar att endast var 10 000:e person i världen har absolut gehör.[1][2]

Trots många studier finns ingen accepterad förklaring till fenomenet. Man har länge trott att absolut gehör är medfött och att det inte går att tränas upp, men studier har bland annat visat att förekomsten av absolut gehör hos människor som talar tonspråk som modersmål, där personens tonhöjd påverkar meningen, och/eller som har fått musikträning innan sex års ålder, är vanligare än annars.[3][4] Studier har också visat att spädbarn sannolikt har absolut gehör, vilket i så fall skulle innebära att de flesta människor istället tränar upp relativt gehör eftersom det praktiskt fungerar bättre i tillvaron.[5][3] Man har också lyckats uppvisa tecken på absolut gehör hos djur.[6] Även om de flesta med absolut gehör har haft det sedan barnsben så har vuxna personer lyckats träna fram "pseudo-absolut gehör", som inte är sann absolut gehör, men som gör att man kan identifiera toner på ett sätt som till stor del avspeglar absolut gehör.[7] Pseudo-absolut gehör kräver dock mycket träning och kan tappas om man inte tränar regelbundet.[8] En del personer med absolut gehör kan ha ett musikaliskt färgseende där vissa toner upplevs som färgintryck (synestesi), men detta förekommer även bland personer med relativt gehör.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av strummer »

Jag har relativt gehör. Relativt dåligt gehör.
Mingus och Jaco är de enda jag känner till...

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av James Bond »

Jag tror att allra flesta tränar upp ett sorts *absolut* gehör kopplat till det instrument som man spelar på. Fast det är inte långvarigt utan bygger på att man lär sig känna igen hur tonerna på instrumentet låter. Riktigt absolut gehör är jätteovanligt, men jag har för mig att Nils Ölmedal har det...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Jan Hellman »

Hade en lärare med absolut gehör. Det var definitivt en förbannelse för honom. Han stängde av radion när det spelades musik. Ganska få av SR's grammofoner gick i rätt hastighet....
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av mikkejohansson »

Löwe här på forumet.
Fender - Pedaler - GK - TKS
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av allan »

Hörde på radion att vissa fåglar alltid sjunger samma toner. Alltså en form av programmerat absolutbgehör. Men ur ett evolutionärt perspektiv är det relativa gehöret ett fall framåt......alltid en tröst.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Men hade verkligen Jaco det? Hur fungerade det med hans chorus? Måste egentligen låta för djävligt hos en med absolut gehör, eller?
Ingemar
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Roger Hedin skrev:Absolut gehör, som de flesta tolkar det, kan vara en förbannelse likväl som en välsignelse. Jag spelade med en pianist som mådde fysiskt illa av att spela på ett piano som inte var perfekt stämt efter A440.
Jan Hellman skrev:Hade en lärare med absolut gehör. Det var definitivt en förbannelse för honom. Han stängde av radion när det spelades musik. Ganska få av SR's grammofoner gick i rätt hastighet....
Med risk för att sticka ut hakan för mycket.

Är inte det där väldigt pretto? Jag kan också höra när folk spelar, eller sjunger, falskt. Jag kan för övrigt åstadkomma detta fenoment alldeles själv ganska lätt. Men jag mår inte dåligt för det.

Hur gjorde dessa personer förr i tiden när det inte fanns något absolut 440Hz? Utan den varierade med vad nu försteviolinisten exempelvis tyckte var lämpligt. Jag läste att när några körde Mozarts gamla symfonier i vad man tror var ungefärlig stämning då, (vilket i sig också är jävligt pretto fast på ett helt annat sätt), så reagerade de med absolut gehör. Och då talar vi om flera halvtoner nedåt. Men att de skulle behövt åksjukepiller stod det inget om. Så om nu Sveriges Radios skivspelare gick någon procent fel låter det väldigt känsligt

Hur reagerade pianisten på tonerna i ett piano, vilket vi lärt oss inte kan stämmas perfekt? Liksom en (bandad) bas inte kan spelas perfekt. Pajar det förresten inte också med naturaltonerna i en trumpet, när man kör med pianon och annat blås med klaffar? Fast här känner jag att jag är ute på hal is. Men hursomhelst så går det hela inte ihop rent matematiskt.

Eller när någon spelar blues, eller varför inte gammal svensk fokmusik? Musik som inte följer den vanliga skalan? Solister i kan stämma upp sitt instrument en gnutta för att få lite extra brillians i violinkonserten, och få sitt instrument att stå ut lite mot orkestern. Och brukade inte Monica Zetterlund sjunga en aning lägre? Uppstår dessa fysiska åkommor även här?

Så lite OnT också. Det är tydligen rätt dåligt med basister med absolut gehör?
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Det var du som börja.
Ingemar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Jan Hellman »

Fluktbas skrev:
Roger Hedin skrev:Absolut gehör, som de flesta tolkar det, kan vara en förbannelse likväl som en välsignelse. Jag spelade med en pianist som mådde fysiskt illa av att spela på ett piano som inte var perfekt stämt efter A440.
Jan Hellman skrev:Hade en lärare med absolut gehör. Det var definitivt en förbannelse för honom. Han stängde av radion när det spelades musik. Ganska få av SR's grammofoner gick i rätt hastighet....
Med risk för att sticka ut hakan för mycket.

Är inte det där väldigt pretto? Jag kan också höra när folk spelar, eller sjunger, falskt. Jag kan för övrigt åstadkomma detta fenoment alldeles själv ganska lätt. Men jag mår inte dåligt för det.
Det är skillnad på absolut gehör och ett väl utvecklat relativt gehör. Det finns bevisligen dom som är så inprogrammerade på 440 hZ att dom mår fysiskt illa när det inte stämmer. Jag är inte en av dessa men det kan börja krypa i mig när folk sjunger för falskt. Jag har ett väl utvecklat RELATIVT gehör. Vilket jag är glad över. Jag skulle faktiskt inte vilja ha ett absolut gehör. Det skulle jag inte.,,,,
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Det är skillnad på absolut gehör och ett väl utvecklat relativt gehör. Det finns bevisligen dom som är så inprogrammerade på 440 hZ att dom mår fysiskt illa när det inte stämmer. Jag är inte en av dessa men det kan börja krypa i mig när folk sjunger för falskt. Jag har ett väl utvecklat RELATIVT gehör. Vilket jag är glad över. Jag skulle faktiskt inte vilja ha ett absolut gehör. Det skulle jag inte.,,,,[/quote]

Nu vet jag inte om jag har så bra relativt gehör heller. Men som sagt hör de allra flesta om någon sjunger falskt. Det är inte det jag menar. Sjunger inte Liam lite lågt på Wonderwall? (Rätta mig om jag har fel här, så jag inte gör bort mig mer än nödvändigt.) Betyder det att den där pianisten inte kan njuta av den?
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av James Bond »

Man behöver inte ha absolut gehör för att sakna förmågan att njuta av Oasis.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av James Bond »

Skämt åsido är intonationen nära sammankopplat med sound. Vi alla intonerar olika...
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

James Bond skrev:Skämt åsido är intonationen nära sammankopplat med sound. Vi alla intonerar olika...
Vad har intonationen med absolut gehör att göra?
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av James Bond »

Du kan läsa om intonation här
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intonation_(musik" onclick="window.open(this.href);return false;)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Grafen »

Bara för att man har absolut gehör så behöver inte det per automatik betyda att man får frossbrytning av toner som ligger utanför den jämntempererade kromatiska skalan med a i 440 eller 442 hz. Visst, man HÖR att de ligger utanför men lider inte nödvändigtvis mer av det än vad jag gör av t ex ett långsamt gliss eller kvartstonerna i arabisk musik.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Bara för att man har absolut gehör så behöver inte det per automatik betyda att man får frossbrytning av toner som ligger utanför den jämntempererade kromatiska skalan med a i 440 eller 442 hz. Visst, man HÖR att de ligger utanför men lider inte nödvändigtvis mer av det än vad jag gör av t ex ett långsamt gliss eller kvartstonerna i arabisk musik.
Nä så kan det vara men det är inte helt ovanligt att folk med absolut gehör faktiskt själva upplever det som bökigt. Men det finns ju grader i helvetet..... Allt ifrån folk som faktiskt inte kan hantera det till dom som rycker på axlarna.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av basmartin »

Alla känner någon som känner någon med absolut gehör, som eventuellt kan tycka att det låter illa med ostämda instrument.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Grafen »

Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Bob Dylan/Håkan Hellström-hatarna...? ;)
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Basister med absolut gehör?

Inlägg av Fluktbas »

Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:Jag känner en och annan som anser sig ha bra gehör men ändå tycker att folk som sjunger rent sjunger falskt.
Bob Dylan/Håkan Hellström-hatarna...? ;)
För att parafrera James Bond ovan. Man behöver man inte sakna absolut gehör för att hata Hellström.

Aldrig sjungs det väl så falskt som på midsommarafton. Hur klarade sig dessa känsliga öron igår när snapsvisor i alla tonarter, och toner däremellan, ekade över nejden. Gick de och spydde i rabatten och skyllde på spriten?
Skriv svar