Stanley Clarke = fejk (?)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

GandhiMK2 skrev:There you go. =)

Här är en skön snubbe som snackar om studioarbete i LA under 70-talet. Ett antal uttalanden ang musik och attityd till musik som jag verkligen håller med om. Vad jag än kan tycka om en hel del av Graydons grejor:
https://www.youtube.com/watch?v=aMVaZqnfAqY" onclick="window.open(this.href);return false;
Skön katt!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av strummer »

bootsy skrev:Hittade en intressant intervju med Scott Thunes, Zappas sista basist, där han uttalar sig om sina lärdomar och förebilder:

"PZ: Do you have any favorite bass player that has affected your way of playing?
ST: John Paul Jones from Led Zeppelin taught me to mix melody and solid bass playing. Chris Squire taught me that good/interesting tone can take many forms. Jaco taught me that it's ok to play too many notes. Jean Jacques Burnel taught me that it's better to play rough and be true to yourself, and not try to play to please the masses. The Fender P-Bass can take care of many faults, and amplify others. Stanley Clarke taught me that it's not ok to play too many notes. Graham Maby taught me that you can be a nice guy and still be a great bass player."
Haha, underbart!
Scott Thunes är för övrigt en riktig favorit, både som basist och person:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Och så säger fanskapet PLAY YOUR FUNKY BASS…..Jeez… Bass-weapon of mass destruction at about 0.30 och >>>>
https://www.youtube.com/watch?v=5uojVO9mhmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan tycka att en så pass skicklig basist borde kunna spela ett av världens mest identifierbara riff bättre än så, huh??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev:Och så säger fanskapet PLAY YOUR FUNKY BASS…..Jeez… Bass-weapon of mass destruction at about 0.30 och >>>>
https://www.youtube.com/watch?v=5uojVO9mhmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan tycka att en så pass skicklig basist borde kunna spela ett av världens mest identifierbara riff bättre än så, huh??
Wooten? -->>> https://www.youtube.com/watch?v=k20koaJd7L0" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

Jaså, håller på om det här fortfarande... Har ni inte kommit fram till något än? Hur går det med ert egna musicerande och sound föresten? ;)
Varför bry sig så mycket om att markera vad man tycker om någon annan. Bättre att koncentrera sig mer på något man kan påverka själv.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jan Hellman »

Enbasist skrev:Jaså, håller på om det här fortfarande... Har ni inte kommit fram till något än? Hur går det med ert egna musicerande och sound föresten? ;)
Varför bry sig så mycket om att markera vad man tycker om någon annan. Bättre att koncentrera sig mer på något man kan påverka själv.
Håller med fullständigt. :)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Enbasist skrev:Jaså, håller på om det här fortfarande... Har ni inte kommit fram till något än? Hur går det med ert egna musicerande och sound föresten? ;)
Tack bra! Jag är nöjd med hur jag låter och spelar. Flera av de andra som deltagit i diskussionen har också anledning att känna sig mycket nöjda, ja t o m stolta, över hur de spelar.
Enbasist skrev:Varför bry sig så mycket om att markera vad man tycker om någon annan. Bättre att koncentrera sig mer på något man kan påverka själv.
Markera?
Det är en diskussion om uttryck och olika människors uppfattning om det. Inte ett gräl.
Ska man inte prata om saker? Plöja vidare i sin egen åker och inte bry sig om vad grannen gör? Diskutera hur andra gör och varför det anses bra eller dåligt?
Hur skulle världen se ut i ett större perspektiv om man tänkte så tror du?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

Tack bra, tror jag själv då iaf.
Fast visst är det kul att prata och diskutera med andra basister men gärna då med någon form av ödmjukhet och grundpositivism tycker jag.
Skulle tippa att Stanley också är nöjd med sitt sound och spel.
Det är väl bara så att en viss jargong här på forumet, allt enl min uppfattning då, känns mer som om det är lite tuppfight om vem som är den som har facit. Men fortsätt gärna utbyt erfarenheter. Jag tycker själv att det oftast verkar urarta till lite pajkastning och håller mig gärna undan sånt. Men mycket möjligt att jag är lite överkänslig och läser in massa attityd i det som skrivs som egentligen inte finns eller är avsiktlig.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

bootsy skrev:
Enbasist skrev:Jaså, håller på om det här fortfarande... Har ni inte kommit fram till något än? Hur går det med ert egna musicerande och sound föresten? ;)
Tack bra! Jag är nöjd med hur jag låter och spelar. Flera av de andra som deltagit i diskussionen har också anledning att känna sig mycket nöjda, ja t o m stolta, över hur de spelar.
Enbasist skrev:Varför bry sig så mycket om att markera vad man tycker om någon annan. Bättre att koncentrera sig mer på något man kan påverka själv.
Markera?
Det är en diskussion om uttryck och olika människors uppfattning om det. Inte ett gräl.
Ska man inte prata om saker? Plöja vidare i sin egen åker och inte bry sig om vad grannen gör? Diskutera hur andra gör och varför det anses bra eller dåligt?
Hur skulle världen se ut i ett större perspektiv om man tänkte så tror du?
What he said… Jag hade nog aldrig blivit så sugen på att mala i tråden om det inte kommit en massa kontiga kommentarer som lutade åt att Stanley ÄR bra för det har många tyckt och då kan man inte ifrågasätta kvalitén i hans spel och sound utan då är det bara så att man själv missat hans storhet. Man måste planka för att förstå storheten etc. Sånt tycker jag är oerhört fånigt, att påstå att man måste behärska basen för att kunna uppskatta Stanleys musik…Men där kanske svaret ligger dolt…På samma sätt som att jag inte riktigt uppskattar Häst-dressyr…tycker att det är skitfult… Men om jag bara plankade det så skulle jag kunna tycka att det var kanon…;-)

Anyway, jag är ofta nöjd med sound och spel, kan länka om du vill bedöma arbetsprover ;-), så då är det ok för mej att sitta på ett diskussions forum och snacka om bassound,väl?
Med det sagt så är det ju inte utan att jag letar efter en perfekt live-riggslösning inför höstens TV-race så om det är ngn i den här tråden som kan hjälpa mej att hitta en analog eq som är programmerbar så skrik gärna till. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

Nej då. Inga arbetsprover behövs i första rundan.
Där räcker det som sagt med ödmjukhet och bra attityd.
Begreppet diskussion betyder nog bara lite olika saker för olika individer. Mina inlägg är ju också inlägg i en diskussion. Jag ifrågasatte kanske bara lite en viss attityd och kaxighet som jag tycker mig se... och det verkar ju ha fäst lite på en del håll.
Kör hårt i TVn nu :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av TDHP »

Vad vore livet utan lite attityd och kaxighet att irritera sig på? Keeps you on the edge! ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Enbasist skrev:Nej då. Inga arbetsprover behövs i första rundan.
Där räcker det som sagt med ödmjukhet och bra attityd.
Begreppet diskussion betyder nog bara lite olika saker för olika individer. Mina inlägg är ju också inlägg i en diskussion. Jag ifrågasatte kanske bara lite en viss attityd och kaxighet som jag tycker mig se... och det verkar ju ha fäst lite på en del håll.
Kör hårt i TVn nu :)
Japp, jag är säkert kaxig. Speciellt när det börjar lukta åt att "man får inte tycka som man vill om xxx. Man måste vara positiv till allt" vilket är suuupertramsigt och konsensusbajsnödigt. Speciellt när det delvis kommer smartheter ifrån bannade medlemmar. ;-)
Upplevelse av musik är subjektivt. Full stop. Precis som andra smakfrågor, huh? Om jag tycker att Sushi är godare än Korvstroganoff så får jag tycka det. Om jag tycker att sega råttor är godare än Lindtchocklad så får jag tycka det också. Om jag tycker att Lili und Sussies Oh Mama är bättre än School Daze så får jag tycka det också. Det kan leda till diskussion. Det är väl kul?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av B-Å Åhs »

Alla kan inte tycka lika och allt ska ifrågasättas !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

B-Å Åhs skrev:Alla kan inte tycka lika och allt ska ifrågasättas !
OUI!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Cuba »

basmartin skrev:
GandhiMK2 skrev:Och så säger fanskapet PLAY YOUR FUNKY BASS…..Jeez… Bass-weapon of mass destruction at about 0.30 och >>>>
https://www.youtube.com/watch?v=5uojVO9mhmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan tycka att en så pass skicklig basist borde kunna spela ett av världens mest identifierbara riff bättre än så, huh??
Wooten? -->>> https://www.youtube.com/watch?v=k20koaJd7L0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vid 1:20 spelar han fel!!!!!!

Men vid 2:49 kommer en ascool räka!
Senast redigerad av Cuba den tor 12 mar 2015, 09:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

TDHP skrev:Vad vore livet utan lite attityd och kaxighet att irritera sig på? Keeps you on the edge! ;-)
Ja, det har du helt klart rätt i.. tycker jag då ;)
Senast redigerad av Enbasist den tor 12 mar 2015, 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av TDHP »

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av B-Å Åhs »

Tack för bilden , den sammanfattar hur utveckling går till ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

B-Å Åhs skrev:Tack för bilden , den sammanfattar hur utveckling går till ...
Och även "inveckling" ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Tarzan08 »

...och i sann PB-anda även "avveckling" i vissa fall...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jo, det får man ju hoppas. Så jävla komiskt…hur många inlägg tog det den här gången?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

GandhiMK2 skrev: Japp, jag är säkert kaxig. Speciellt när det börjar lukta åt att "man får inte tycka som man vill om xxx. Man måste vara positiv till allt" vilket är suuupertramsigt och konsensusbajsnödigt. Speciellt när det delvis kommer smartheter ifrån bannade medlemmar. ;-)
Upplevelse av musik är subjektivt. Full stop. Precis som andra smakfrågor, huh? Om jag tycker att Sushi är godare än Korvstroganoff så får jag tycka det. Om jag tycker att sega råttor är godare än Lindtchocklad så får jag tycka det också. Om jag tycker att Lili und Sussies Oh Mama är bättre än School Daze så får jag tycka det också. Det kan leda till diskussion. Det är väl kul?
Ha ha, ja det är kul :)
Känns lite som att det fanns något bakåt i historien som jag inte är riktigt bekant med som behövde komma ut här.
Jag låter nog bara bli att välja på Oh Mamma och School days om jag får.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Enbasist skrev:
GandhiMK2 skrev: Japp, jag är säkert kaxig. Speciellt när det börjar lukta åt att "man får inte tycka som man vill om xxx. Man måste vara positiv till allt" vilket är suuupertramsigt och konsensusbajsnödigt. Speciellt när det delvis kommer smartheter ifrån bannade medlemmar. ;-)
Upplevelse av musik är subjektivt. Full stop. Precis som andra smakfrågor, huh? Om jag tycker att Sushi är godare än Korvstroganoff så får jag tycka det. Om jag tycker att sega råttor är godare än Lindtchocklad så får jag tycka det också. Om jag tycker att Lili und Sussies Oh Mama är bättre än School Daze så får jag tycka det också. Det kan leda till diskussion. Det är väl kul?
Ha ha, ja det är kul :)
Känns lite som att det fanns något bakåt i historien som jag inte är riktigt bekant med som behövde komma ut här.
Japp, det här är en riktig kyrkogård. Full med spöken. ;-)
Enbasist skrev:Jag låter nog bara bli att välja på Oh Mamma och School days om jag får.
Den är svår, jag vet. ;-D Jag borde ha tagit "What's the color of love" istället för Oh Mama för där är valet enkelt. Lyssnar hellre på den dygnet runt hellre än att bli väckt av ett Stanley-solo var tredje timme. ;-) Dom borde fan ha spelat Stanley istället för Brittney i Guantanamo! (ÖVERTRAMP!)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

GandhiMK2 skrev:
Enbasist skrev:
GandhiMK2 skrev: Japp, jag är säkert kaxig. Speciellt när det börjar lukta åt att "man får inte tycka som man vill om xxx. Man måste vara positiv till allt" vilket är suuupertramsigt och konsensusbajsnödigt. Speciellt när det delvis kommer smartheter ifrån bannade medlemmar. ;-)
Upplevelse av musik är subjektivt. Full stop. Precis som andra smakfrågor, huh? Om jag tycker att Sushi är godare än Korvstroganoff så får jag tycka det. Om jag tycker att sega råttor är godare än Lindtchocklad så får jag tycka det också. Om jag tycker att Lili und Sussies Oh Mama är bättre än School Daze så får jag tycka det också. Det kan leda till diskussion. Det är väl kul?
Ha ha, ja det är kul :)
Känns lite som att det fanns något bakåt i historien som jag inte är riktigt bekant med som behövde komma ut här.
Japp, det här är en riktig kyrkogård. Full med spöken. ;-)
Enbasist skrev:Jag låter nog bara bli att välja på Oh Mamma och School days om jag får.
Den är svår, jag vet. ;-D Jag borde ha tagit "What's the color of love" istället för Oh Mama för där är valet enkelt. Lyssnar hellre på den dygnet runt hellre än att bli väckt av ett Stanley-solo var tredje timme. ;-) Dom borde fan ha spelat Stanley istället för Brittney i Guantanamo! (ÖVERTRAMP!)
'Obama, can't you tell, Obama, can't you tell'
Finns lite bra alternativ till Guantanamo greatest hits CDn helt klart ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av basmartin »

Har spelat slapsolo på "Oh Mama" offentligt. Inte frivilligt, utan Lili & Sussie önskade det. Så man undrar ju hur ett samarbete mellan Clarke och Lili & Sussie skulle låta....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar