Stanley Clarke = fejk (?)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av strummer »

GandhiMK2 skrev:
strummer skrev:
bootsy skrev:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JixfzsQWZ8c[/youtube]
Så jävla "svart"!
Du menar "svart" som i "vilket jävla MÖRKER",va?
Huvvaligen vad fladdrigt,spikigt och allmänt uselt!
Stanley Clark kan då fan inte ha gått i universitet...
Först ja, men sen editerade jag och klämde dit citationstecken, och sen blev allt oklart.
Jag tror ett av herr Clarks största problem är att han vill göra funk och jazz, och så blir det varken eller.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Liten »

------------ <-str.. äh..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
Fast att HELT avfärda Stanley Clarke även om man inte gillar honom känns lite b faktiskt. Har har ju gjort ett rejält avtryck i musikhistorien och om man väljer att HELT ignorera det så känns det mer som att man väljer att inte förstå mer än någonting annat.
Förlåt, Jan, men det här undrar jag lite över….
Musik har ju HELT med subjektiv tycke och smak att göra…Om man inte gillar eller till och med helt ignorerar någon som har någon sorts namn i musikhistorien så är det b eller iaf så väljer man att inte förstå?
Finns det per automatik ngn objektiv storhet i Stanley Clarks basspel bara pga att han har en plats i musikhistorien som en av de första riktiga cirkusbasisterna?
Jag tycker att det är ett konstigt sätt att se på musik… Om tillräcklig många säger att något är bra så bara ÄR det det…oavsett vad du tycker?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
Fast att HELT avfärda Stanley Clarke även om man inte gillar honom känns lite b faktiskt. Har har ju gjort ett rejält avtryck i musikhistorien och om man väljer att HELT ignorera det så känns det mer som att man väljer att inte förstå mer än någonting annat.
Förlåt, Jan, men det här undrar jag lite över….
Musik har ju HELT med subjektiv tycke och smak att göra…Om man inte gillar eller till och med helt ignorerar någon som har någon sorts namn i musikhistorien så är det b eller iaf så väljer man att inte förstå?
Finns det per automatik ngn objektiv storhet i Stanley Clarks basspel bara pga att han har en plats i musikhistorien som en av de första riktiga cirkusbasisterna?
Jag tycker att det är ett konstigt sätt att se på musik… Om tillräcklig många säger att något är bra så bara ÄR det det…oavsett vad du tycker?
Jag är/var inte överförtjust i Baccara. Fast jag inser ändå att många gillade dom och tyckte att det gick att stuffa till musiken. Det kan jag inte argumentera emot och om man ser nostalgiskt på det hela så kan jag tycka att det fanns en charm med den tidsepoken. Om man kollar gamla liveklipp så har man problem med att hitta några där dom faktiskt inte sjunger playback. :D Och OM man nu lyckas hittat något som inte är playback så tror jag säkert att det låtit för jävligt. Jag har inte lyckats. Vilket säkert är tur. :D Fast det till trots kan jag känna att jag ändå respekterar dom för det dom gjorde då och att dom faktiskt gjort lite folk glada och lyckliga genom åren. Dom åker fortfarande så här snart 40 år senare runt och kör playback lite här och var. Gamla tanter i en vit och en svart klänning. Det kan man ha åsikter om. Man skulle kunna klanka ner, förlöjliga, ha åsikter om ålder, att dom är stela och knappt kan dansa längre och en hel massa saker om man har lust. Fast jag har helt enkelt inte lust. JAG tycker att det är lite b att bara leta fel och brister hela tiden. Som i det här fallet t.ex. Baccara har aldrig ansetts som nyskapande, "skickliga" och annat som vi musiker gärna vill att det ska vara. Ren jävla underhållning. Och det har sin charm någonstans. Nu jämför jag INTE Stanley Clarke med Baccara. Dom är milsvid ifrån varandra på alla sätt och vis. Jag har lite gamla plattor med Return to Forever, Animal Logic etc och även någon av hans egna soloplattor. Visst, jag skulle också kunna sätta igång att BARA leta fel och brister. Men jag VILL inte. Han har sina dåliga dagar och han har sina bra dagar. Han har spelat bas i 45 + år och har spelat med många stora. Även om jag hatat honom så räcker det för mig för att inse att snubben nog har någonting som JAG inte har förmågan att uppfatta men andra har det. Fast nu hatar jag honom inte. Jag lyssnade mycket på honom förr om åren. Han är definitivt inte någon av mina största influenser men han finns där någonstans mellan Eberhard Weber och Sid Vicious. Och jag tycker inte att han gjort helt dåligt ifrån sig under sina ca 45 år som proffsmusiker. Så JAG tycker att det är lite b att totalsåga honom. Jag totalsågar å andra sidan inte Baccara heller när dom är ute som 60 +:are och kör playback.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag hävdar med bestämdhet att upplevelse av musik är ngt subjektivt och om du låter dej påverkas av att många andra tycker om något ,att han spelar på en wal-bas eller att han har sexis byxor så får du gärna göra det. För mej är det som låter skit i mina öron inte nädvändigtvis EGENTLIGEN bra bara för att många andra tycker det.
Många andra tycker en jävla massa skit utan att jag för den sakens skull måste respektera det.
Vad ngn annan tycker om ett stycke musik är i mångt och mycket irrelevant. Hur det låter är allt för mej.
Precis som med konst i övrigt. Gillar jag det jag ser så sticdr det inte plötsligt för mej om det är Picasso eller råkar vara målat av chimpanser.
Det blir så otroligt odynamiskt om man måste tycka att allt är bra. Då blrjar man försvara att gamla mögiga band som var usla från början fortfarande åker runt och turnerar. Grattis till dom! Kul som fan men varför måste man "respektera" dom för det?
Låter det bajs är det bajs. För mej. Guld för dej,kanske.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Jag hävdar med bestämdhet att upplevelse av musik är ngt subjektivt och om du låter dej påverkas av att många andra tycker om något ,att han spelar på en wal-bas eller att han har sexis byxor så får du gärna göra det. För mej är det som låter skit i mina öron inte nädvändigtvis EGENTLIGEN bra bara för att många andra tycker det.
Många andra tycker en jävla massa skit utan att jag för den sakens skull måste respektera det.
Vad ngn annan tycker om ett stycke musik är i mångt och mycket irrelevant. Hur det låter är allt för mej.
Precis som med konst i övrigt. Gillar jag det jag ser så sticdr det inte plötsligt för mej om det är Picasso eller råkar vara målat av chimpanser.
Det blir så otroligt odynamiskt om man måste tycka att allt är bra. Då blrjar man försvara att gamla mögiga band som var usla från början fortfarande åker runt och turnerar. Grattis till dom! Kul som fan men varför måste man "respektera" dom för det?
Låter det bajs är det bajs. För mej. Guld för dej,kanske.
Inte nödvändigtvis 100 % guld för mig. Och kanske inte nödvändigtvis 100 % BAJS för dig? Kanske 8 % guld, resten bajs? Kanske 14 korvar och resten guldtackor? Om man VILl så hittar man något litet bra någonstans i allt. Om man vill. Är det anledning nog att INTE gilla något bara för att andra gör det? Känns det som ibland hos vissa..... Vill man se allt svart så blir allt svart. Så kan det kanske vara ibland.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Vad är så viktigt i att leta efter nåååånting som man kan gilla i ngt som man spontant inte känner ger en ett skit?
Känner du att du bara MÅSTE tycka att allt har iaf nååååånting som är bra?
Det må vara så men när det kommer till saker som är så pass icke-dödliga som musik så kan det vara rent av befriande att avfärda skit för att ta in något annat som tilltalar en.
Att göra som "mannen" tycker och planka Stanleys mög känns enormt ointressant.
Om jag behlver spela det för att kunna uppskatta det så kanske det inte är fullgod musik...
Att det kanske är svårt att spela en del av geejorna känns enormt ointressant i sej.

Jaja, du får tycka att allt är bra.

Jag avslutar med att ur minnet citera ifrån andra versen av Baccaras "yes sir,I can boogie" :
No sir
I don't feel very much like talking
No,neither walking
You wanna know if I can dance
But yes sir
Already told you in the first verse
And in the chorus I'm gonna tell you once agaiiiiiin sooooooooo Yes sir etc etc... ;-)

Lyssnar hellre på Baccara än Stanley Clarke precis alla dagar om året.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Vad är så viktigt i att leta efter nåååånting som man kan gilla i ngt som man spontant inte känner ger en ett skit?
Känner du att du bara MÅSTE tycka att allt har iaf nååååånting som är bra?
Det må vara så men när det kommer till saker som är så pass icke-dödliga som musik så kan det vara rent av befriande att avfärda skit för att ta in något annat som tilltalar en.
Att göra som "mannen" tycker och planka Stanleys mög känns enormt ointressant.
Om jag behlver spela det för att kunna uppskatta det så kanske det inte är fullgod musik...
Att det kanske är svårt att spela en del av geejorna känns enormt ointressant i sej.

Jaja, du får tycka att allt är bra.

Jag avslutar med att ur minnet citera ifrån andra versen av Baccaras "yes sir,I can boogie" :
No sir
I don't feel very much like talking
No,neither walking
You wanna know if I can dance
But yes sir
Already told you in the first verse
And in the chorus I'm gonna tell you once agaiiiiiin sooooooooo Yes sir etc etc... ;-)

Lyssnar hellre på Baccara än Stanley Clarke precis alla dagar om året.
Gör det du. Man lyssnar på precis vad man vill och man gillar vad man vill och man får se precis hur svart man vill på vilken musik som helst. Kör hårt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Skönt,hurru.
Jag tänker inte ta det som en attack på min person om ngn tycker qtt Baccara är det sämsta som hänt i musikhistorien.
Det är konst,alla får tycka som dom vill.
Sushi är intr ballare än kokt m bröd.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Grafen »

Äh, egentligen borde jag väl glädjas åt att det finns en hyggligt stor marknad för mikrotonal musik och att folk uppenbarligen gillar ljudet av strängar som smäller mot mikkåpan.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Grafen skrev:Äh, egentligen borde jag väl glädjas åt att det finns en hyggligt stor marknad för mikrotonal musik och att folk uppenbarligen gillar ljudet av strängar som smäller mot mikkåpan.
Fan vet,jag tänker inte ge mej in och försöka fundera ut något att göra på en arena där Victor Wooten anses vara något geni i sväng och sound. Skicklig s in i helvete. Lika mycket SEX i hans spel som i ett skrevande bältdjur och det gör hans version av "svängmusik" (usch!! Vilket epitet!! Det var dock det som kom till mej utifrån att det väl är så man ser på honom?"en svängbasist"? Han är väl funkig?? (I HELVETE HAN ÄR men har man inte hört funk så kan man tro att han är det,antar jag)) ointressant för mej och till och med en aning frånstötande.
Att ha all teknik i världen och inte göra ngt musikaliskt vettigt av den känns så otroligt märkligt... Han kanske fick så jättttemycket uppmuntran när han gjorde tekniska framsteg under sin uppväxt att han till slut lyckades förväxla musikalitet med teknisk brillians. Missförstå mej rätt,man kan inte ha för mycket teknik men tekniken i sej skapar absolut ingen som helst musik.
Eller är det bara jag som missat att Wooten är ett svänggeni? Kan någon skicka en länk till något där han svänger?

Vad hade detta med stanley att göra??...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av TDHP »

Korv är aldrig fel! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Victor Wooten intresserar mig oerhört lite, men han är både skickligare, mer musikaliskt intressant och svängigare än Clarke 365 dagar om året.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Rätt ospännande basism, men på en HELT annan nivå:

Börjar vid 1.30

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QgH3cjTnwaw[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

HELT annan nivå,ja.
I säkert en halvminut sitter jag och tycker att det är riktigt kul men sen tappar jag intresset för oavsett hur skickllig han är och det faktum att han är så jättebra på att trycka i tid på lopp-pedalerna (eller hur han nu bedriver cirkusismen) så känner jag att det skulle bli så myclet mer musik om dom spelade med ett par människor till istället för att spela allt själv. Japp,bra gjort ut ett idrottsperspektiv men om man bortser ifrån att det är hög svårighetsgrad... Är det då så kul musik?
Men som sagt, kul i minst 30 sek! :-)

Dagens positivism avverkad..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av B-Å Åhs »

Min inställning till Herr Clarke och Wooten är att det var roligare förr när man blev mer imponerad av deras väl utvecklade motorik. För mig bidrar detta inte till några större musikaliska upplevelser .

Vid 19 års ålder tyckte jag att S. Clarke va fantastisk men det gick över ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

GandhiMK2 skrev:HELT annan nivå,ja.
I säkert en halvminut sitter jag och tycker att det är riktigt kul men sen tappar jag intresset för oavsett hur skickllig han är och det faktum att han är så jättebra på att trycka i tid på lopp-pedalerna (eller hur han nu bedriver cirkusismen) så känner jag att det skulle bli så myclet mer musik om dom spelade med ett par människor till istället för att spela allt själv. Japp,bra gjort ut ett idrottsperspektiv men om man bortser ifrån att det är hög svårighetsgrad... Är det då så kul musik?
Men som sagt, kul i minst 30 sek! :-)

Dagens positivism avverkad..;-)
Jo, tråkig basism och musik som sagt. Men välspelat. Och det svänger t o m ordentligt på ett par ställen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Äh, egentligen borde jag väl glädjas åt att det finns en hyggligt stor marknad för mikrotonal musik och att folk uppenbarligen gillar ljudet av strängar som smäller mot mikkåpan.
Precis.
Planka hans intonation, polyrytmik och högerhandsteknik, det brukar bota de flesta fördomarna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Min inställning till Herr Clarke och Wooten är att det var roligare förr när man blev mer imponerad av deras väl utvecklade motorik. För mig bidrar detta inte till några större musikaliska upplevelser .

Vid 19 års ålder tyckte jag att S. Clarke va fantastisk men det gick över ...
+1
Det var lättare att ha roligt förr.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Äh, egentligen borde jag väl glädjas åt att det finns en hyggligt stor marknad för mikrotonal musik och att folk uppenbarligen gillar ljudet av strängar som smäller mot mikkåpan.
Precis.
Planka hans intonation, polyrytmik och högerhandsteknik, det brukar bota de flesta fördomarna.
-mannen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Hittade en intressant intervju med Scott Thunes, Zappas sista basist, där han uttalar sig om sina lärdomar och förebilder:

"PZ: Do you have any favorite bass player that has affected your way of playing?
ST: John Paul Jones from Led Zeppelin taught me to mix melody and solid bass playing. Chris Squire taught me that good/interesting tone can take many forms. Jaco taught me that it's ok to play too many notes. Jean Jacques Burnel taught me that it's better to play rough and be true to yourself, and not try to play to please the masses. The Fender P-Bass can take care of many faults, and amplify others. Stanley Clarke taught me that it's not ok to play too many notes. Graham Maby taught me that you can be a nice guy and still be a great bass player."
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

There you go. =)

Här är en skön snubbe som snackar om studioarbete i LA under 70-talet. Ett antal uttalanden ang musik och attityd till musik som jag verkligen håller med om. Vad jag än kan tycka om en hel del av Graydons grejor:
https://www.youtube.com/watch?v=aMVaZqnfAqY" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av jisac »

bootsy skrev:Rätt ospännande basism, men på en HELT annan nivå:

Börjar vid 1.30

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QgH3cjTnwaw[/youtube]

Han måste kört långkok på de strängarna. Det var hemskt vilket diskantig ton. :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av GandhiMK2 »

Ska man spela sådär fort så kan man ju inte direkt ha ngn bas i soundet utan bara en massa SPÄCKETISPÄCK för annars blir det ju grötalainen deluxe.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av jisac »

GandhiMK2 skrev:Ska man spela sådär fort så kan man ju inte direkt ha ngn bas i soundet utan bara en massa SPÄCKETISPÄCK för annars blir det ju grötalainen deluxe.
Och så finns det någon gräns när hastighet och lyssningsbart slutar funka ihop. :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Skriv svar