R.I.P. Chris Squire!!!

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Roger Hedin »

Ännu en! Nedräkningen fortgår...
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 1039915.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av peppe »

Så sorgligt:(
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hånken »

Ja liemannen skär hårt i de lägsta frekvenserna sedan några månader tillbaks. Denne var lite mer oväntad. Då har väl de andra i Yes andra planer på att ta över namnet. Synd är det, han var en inflytelserik basist, i klass med John Enthwistle.

Mest imponerade han mig med att SKRÄMMAS med basen. På plattan YESSONGs finns en liverversion av låten "Fish" där han spelar tyst med plektrumet för att sedan utan förvarning helt EXPLODERA och jag minns hur jag hoppade högt över soffan! Sedan i andra hand att han - hör och häpna - sjöng ÖVERSTÄMMAN till Jon Andersons leadsång esomoftat. Att ligga överstämma till Jon Anderson skojar man inte bort. IOFS hade jag tyckt att Yes borde lagt av för sisådär en 5-6 år sedan då åldern definitivt började ta ut sin rätt på samtliga medlemmar. Det var lite väl tunnt att byta ut sångarna en efter en, till yngre förmågor som klarade av Jon Andersons toner. Allt var Chris "förtjänst".

LÅT: Wonderous Stories - studioversionen i tredje versen.
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av VHdiggare »

Va tråkigt!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hellbum »

Inte bra nyheter :(
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hånken »

Anledningen till att detta dödsfall inom basistvärlden var mer oväntad var att samtliga i Yes (utom Rick Wakeman) var vegetarianer och helt rök och drogfria. De var "renlevnadsmän". Jag hade istället väntat mig att Rick Wakeman skulle vara den förste (av alla 18 Yes medlemmar) som trillar av pinn. Han fick nämligen sin tredje hjärtattack innan han fyllt 30(!). Sedan dess dricker han inget annat än vatten... om han dricker dvs.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:Anledningen till att detta dödsfall inom basistvärlden var mer oväntad var att samtliga i Yes (utom Rick Wakeman) var vegetarianer och helt rök och drogfria. De var "renlevnadsmän". Jag hade istället väntat mig att Rick Wakeman skulle vara den förste (av alla 18 Yes medlemmar) som trillar av pinn. Han fick nämligen sin tredje hjärtattack innan han fyllt 30(!). Sedan dess dricker han inget annat än vatten... om han dricker dvs.
Chris Squire var väl inte direkt någon renlevnadsman; en ansenlig mängd brända drycker lär ha passerat hans system. (Vems system har de INTE passerat...?) Trist vilket som. Han gick med flaggan i topp. Jag tar en GT till hans minne...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av funkys**t »

En stor basist har gått bort! RIP
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:
Hånken skrev:Anledningen till att detta dödsfall inom basistvärlden var mer oväntad var att samtliga i Yes (utom Rick Wakeman) var vegetarianer och helt rök och drogfria. De var "renlevnadsmän". Jag hade istället väntat mig att Rick Wakeman skulle vara den förste (av alla 18 Yes medlemmar) som trillar av pinn. Han fick nämligen sin tredje hjärtattack innan han fyllt 30(!). Sedan dess dricker han inget annat än vatten... om han dricker dvs.
Chris Squire var väl inte direkt någon renlevnadsman; en ansenlig mängd brända drycker lär ha passerat hans system. (Vems system har de INTE passerat...?) Trist vilket som. Han gick med flaggan i topp. Jag tar en GT till hans minne...
I jämförelse med Wakeman var han renlevnadsman. Han provade LSD en gång tidigt 60-tal och blev inlagd på sjukhus i flera dagar, sedan dess har han bara sett knark på bild och hört talas om det. Drickat vetefan, han drack inte i heller. Bara för att man är vegetarian är man ju inte helnykterist. Men jag tror att Squire var inte den som tog till flaskan. Han höll ju i bandet fortfarande, trots alla stormar och intriger som skulle fått figurerna i en roman av Leo Tolstoj att verka som en söndagsutflykt. Det var ju inte skrumplever som tog kål på honom. Rätt trist i alla fall, det var bara 6 veckor sedan han fick diagnosen. En GT till hans minne är dock inte helt fel. Själv tar jag en CS som är hans initialer: Caipirihna Sangria.

- - - - -

Det riktigt läskiga som ingen har märkt ännu, är att Chris dog på exakt samma dag, som en av hans hjältar, och tillika legendarisk basist: John Entwistle (27 juni 2002). Dags för en ny sorts Club 27? :wink:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av lowfreq »

Riktigt tråkigt. Jag har aldrig varit någon inbiten YES-fan men självklart lyssnade man på plattan Close to the Edge och tyckte det var cool att basen var såpass framfusig och ball i deras musik. Han var en av de riktigt stora att lyfta fram basen i ljuset på ett annorlunda sätt. Han var viktig för basismen, han visade hur extremt viktig basen är i musiken och att basen kom att spela en ännu större roll än tidigare.

Vet inte så mkt om YES vad gäller medlemsbyten och sånt, tyckte det var tråkigt att Jon Anderson slutade. Men visst, jag håller med om att åldern tar ut sin rätt.
Av intervjuer att döma så verkade Chris Squire vara en hyvens snubbe med både hjärta och humor.
Hans basljud har aldrig nånsin varit min grej men passade som hand i handsken i YES. Och så var han musikalisk med bra känsla för rytmer och tajming. Många riktigt balla baslinjer avverkade han, verkligen!
RIP.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hånken »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GRjAgl1dQBk[/youtube]

Roundabout, isolerad bastrack ifrån 1970. Hur fan man nu klipper in videolänkar ifrån YouTube så att de syns direkt, utan att behöva klicka på länken. Går på alla andra forum utom här.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av BBQV »

Ta bort s:et i https så går det. Fixade det i ditt inlägg.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Hånken »

BBQV skrev:Ta bort s:et i https så går det. Fixade det i ditt inlägg.
Tack! vad hade man gjort utan dig? Förtvinat å dött?! :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av BBQV »

Det hoppas jag verkligen inte, låter som att jag bär ett tungt ansvar för mänskligheten! :shock: :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av funkys**t »

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
MartyWilson
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 08 maj 2014, 19:43

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av MartyWilson »

Andy Fraser, Mike Porcaro, Rutger Gunnarsson och nu Chris Squire, ännu en grym basist har lämnat jordelivet. Chris var en av de basister som fick mig att vilja spela på en Rickenbacker. Vila i frid, Chris!
Användarvisningsbild
Bassman53
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:03
Ort: Stockholm

Re: R.I.P. Chris Squire!!!

Inlägg av Bassman53 »

Detta hade jag missat totalt.
Vad trist!
Yes är mitt favoritband alla kategorier.
Squire var verkligen kul att se på scen och härlig att lyssna på.
Fender
Skriv svar