Basister som spelar "simpelt"

Prata om olika basister, kända som okända
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av basen »

En del (ganska många?) basister spelar i band där basen inte precis står i fokus, t.ex. Ian Hill och Cliff Williams. Ändå bedöms deras förmåga att spela bas helt efter vad de presterar i respektive band. De har ju knappast fria händer att spela vad de vill och vem vet hur bra/dåliga de är egentligen?
Användarvisningsbild
Mohinder
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 07:26

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Mohinder »

Deras värde som instrumentalister kopplas väl något skoningslöst till grupperingen de förknippas med kan jag tycka. Den personliga prestationen ter sig oväsentlig när fanboysen gör sin röst hörd och kärleken till moderlandet förlåt, bandet, väger tyngst.
Därav alla dessa "Lemmy, Deacon, Vicious, Paul Jones, Glover, etc....är världens bästa basist....så är det bara!"
Inte mycket man kan resonera kring i ett hav av känslor.
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av basen »

Det där med världens bästa basist, trummis osv. måste vara bland det tråkigaste och mest meningslösa som det tjatas om i det oändliga överallt (nästan)
Användarvisningsbild
Mohinder
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 07:26

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Mohinder »

basen skrev:Det där med världens bästa basist, trummis osv. måste vara bland det tråkigaste och mest meningslösa som det tjatas om i det oändliga överallt (nästan)
Amen
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av RolleHarris »

Jag bryr mig om ifall låten är bra, är faktiskt inte så intresserad av basspel överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Basister som spelar

Inlägg av whatawaste »

RolleHarris skrev:Jag bryr mig om ifall låten är bra, är faktiskt inte så intresserad av basspel överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Amen!
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av BasBert »

...en bas som bara finns där, i låten, som man inte hör förrän den slutar spelas, torde vara den bästa "basen". Ibland blir jag så trött på circusbassister som bara gör volter å åker race på halsen. Nä tacka vettja bassister som t.o.m lyssnar till vad som egentligen händer i musiken.


å samtliga musiker i allmänhet :nickar:
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Ente »

Tommy Cassemar är en basist som bara finns, märks knappt att han spelar. Men det hörs om han slutar.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Danne »

Om jag tycker låten är bra är basisten som spelar också bra, dvs basspelet passar låten. Å andra sidan finns det basister (och andra musikanter) som jag tycker spelar extra smakfullt, men det är där subjektiviteten verkligen träder fram.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Tarzan08 »

Danne skrev:Om jag tycker låten är bra är basisten som spelar också bra, dvs basspelet passar låten. Å andra sidan finns det basister (och andra musikanter) som jag tycker spelar extra smakfullt, men det är där subjektiviteten verkligen träder fram.
Exakt så. Den bästa basisten ser väl vad som är rätt i låten?!

I ett sammanhang passar Dusty Hill, i ett annat passar Billy Sheehan.

Vet inte vem (pallar inte googla) som spelar på Dweezil Zappas platta "Confessions" men jäklar vad gossen gör sitt jobb...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Basister som spelar

Inlägg av Hellbum »

Tarzan08 skrev:
Vet inte vem (pallar inte googla) som spelar på Dweezil Zappas platta "Confessions" men jäklar vad gossen gör sitt jobb...
Scott Thunes och nån mer tror jag.
Senast redigerad av Hellbum den fre 21 aug 2015, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av BBQV »

Dusty är ju en hjälte av sällan skådat slag utan att vara flashig på något sätt. Nån slags motpol till Jaco, som ändå är fantastisk på sitt sätt. Jag minns en av de första Glanshammarträffarna, när Martin och Boom groovade loss. Martin spelade ett fantastiskt, improviserat solo som var helt enormt och Boom spelade typ en ton varannan takt. Jag kommer ihåg att att jag fullständigt small av på de enstaka tonerna! Jävlar vad bra det var!

Samma sak uppskattar jag hos basar. Unicorn-Christian bygger fantastiska instrument som fullständig smälter ihop med basisten och blir det ultimata verktyget för att skapa det ljud man hör i huvudet. Ändå föredrar jag en gammal Fender Precision som gör en sak och ofta stretar emot när man försöker göra nåt annat.

Smak är märkligt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av r0ddan »

Kan det vara så att det är bra med ett forum för basister där de kan prata om sitt och andras basande? Det kanske gör att de inte har så mycket tid att spela, då håller de det simpelt och alla blir glada... nae, för uppenbart. Jag nannar kudde.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av funkys**t »

BBQV skrev:Dusty är ju en hjälte av sällan skådat slag utan att vara flashig på något sätt. Nån slags motpol till Jaco, som ändå är fantastisk på sitt sätt. Jag minns en av de första Glanshammarträffarna, när Martin och Boom groovade loss. Martin spelade ett fantastiskt, improviserat solo som var helt enormt och Boom spelade typ en ton varannan takt. Jag kommer ihåg att att jag fullständigt small av på de enstaka tonerna! Jävlar vad bra det var!

Samma sak uppskattar jag hos basar. Unicorn-Christian bygger fantastiska instrument som fullständig smälter ihop med basisten och blir det ultimata verktyget för att skapa det ljud man hör i huvudet. Ändå föredrar jag en gammal Fender Precision som gör en sak och ofta stretar emot när man försöker göra nåt annat.

Smak är märkligt...
Var det den här?
http://youtu.be/x8FYEFtqd64" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av BBQV »

Prexis!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av TDHP »

Ente skrev:Tommy Cassemar är en basist som bara finns, märks knappt att han spelar. Men det hörs om han slutar.
Facit! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av BasBert »

En engelsk basspelare född 1953 som spelar bandad, bandlös, upright/downright bass "allt". Han heter Paul Westwood.

Lyssna på Micke Rickfors låt "Kickin a dream around", från "Kickin a dream" skivan på Spotten t.ex :tummenupp: kanske inte så laid men j-l "snärtigt å tajt"!!

Finns inte mycket att se med han. En äldre instruktionsvideo på YouTube men han har hållit i gång sedan 1976 och medverkat på många skivor, artister, allt ifrån rock, jazz, evergreens, What ever...

På äldre dagar tar han det nog lugnare..

/BasBert
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Enbasist »

TDHP skrev:
Ente skrev:Tommy Cassemar är en basist som bara finns, märks knappt att han spelar. Men det hörs om han slutar.
Facit! :)

+ på det.

Men även han som dom flesta har ju innan man landar i 'less is more' lekt av sig i början av baskarriären.
Bäst är ju att ha stilkänsla, smak och att veta när det passar att spela mer avskalat eller när man kan brodera mer.
(Avd självklarheter, vet, men återkommer oftast till det när jag själv basfilosoferar)
Användarvisningsbild
Ivanhoe
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 20:15
Ort: Sundsvall

Re: Basister som spelar

Inlägg av Ivanhoe »

Enbasist skrev:
TDHP skrev:
Ente skrev:Tommy Cassemar är en basist som bara finns, märks knappt att han spelar. Men det hörs om han slutar.
Facit! :)

+ på det.

Men även han som dom flesta har ju innan man landar i 'less is more' lekt av sig i början av baskarriären.
Som tex på Johan Lindells första platta. Slickt 80-talsstuk med lite fills och ett solo.
https://www.youtube.com/watch?v=LUbxkbJdue8" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender P, Fender J, Spector Legend Classic, Ibanez SR505, Fender Bassman 100, Bassman 410, Aguilar TH 500, Aguilar GS 410, EBS HD-350, Acoustic 220,
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Bullen »

Cliff Williams! Vad vore AC/DC utan den klippan? Simpla, snygga utsvävningar på rätt ställen och i övrigt en idiotsäker taktmaskin som tillsammans med trummisen ger dem den stabila grunden de måste ha för att svänga som de gör. En riktig hjälte i min bok!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av hitman »

En bra basist får gärna vara som en riktigt bra fotbollsdomare - om man inte märker honom/henne så har hen gjort ett bra jobb!

Fast jag kan å andra sidan verkligen uppskatta Francis Rocco Prestia, Allen Woody och andra som spelar mycket - bara de spelar för låten och bandet och inte för att visa vilken sagolik teknik de har.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Tarzan08 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0RidhyUlTzo[/youtube]

Skolexempel på hur man spelar simpelt med en finess utan dess like.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
CHKU
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 25 okt 2013, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av CHKU »

Simpelt, svängigt, passar i låten och dessutom jävligt bra!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av lowfreq »

Ente skrev:....är en basist som bara finns, märks knappt att han spelar....
Det där är ju en beskrivning som passar in långt tillbaka i tiden. Dessutom en extremt tråkig beskrivning av en basist. Skulle det där vara en riktlinje man var tvungen att hålla sig till så skulle jag sluta spela bas omedelbart. Som tur är så gör de flesta basister mer än denna beskrivning.

Hallå.. det är 2015 och det har hänt grejer. Självklart skall man hålla ett superstadigt grundgroove, men det hindrar ju inte basisten från att tillföra musiken/låten så väldigt mycket mer, och som HÖRS.
Tänker då på melodiska fills/slingor, subtila som stora. Och rytmiken.. såsom ghostnotes, dynamiskt men hörbart anslag som tillför låten ett grymt sväng . . i syfte att hela tiden backa upp låten (sången).
Några exempel är Jamerson, Anthony Jackson, Pino Palladino . . och många, många andra.
Herregud, huh..!!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Basister som spelar "simpelt"

Inlägg av Ente »

Ja inte lever jag upp till den beskrivningen heller, jag vill spela och höras.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Skriv svar