Pierre Swärd

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Pierre Swärd

Inlägg av mrbaloo »

Tjena

Måste bara tipsa om dokumentären om Pierre Swärd som SVT visade ikväll. Mycket bra som dokumentär och musikmässigt med inslag från en konsert i Borlänge.

http://www.svt.se/veckans-forestallning ... start=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om Pierre främst är orgelspelare så måste jag nog titulera honom basist också. Väldigt bra basspel med fötterna. Själv har jag trakterat orgel bra länge, senaste åren dock inte alls. Men fortfarande kan jag ibland känna att mina orgelbasfötter gör mer avancerade saker än vad jag åstadkommer på elbasen.

Dokumentären rekommenderas!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Pierre Swärd

Inlägg av eeakga »

Missade tyvärr programmet idag, men jag minns att när jag såg Pierre live första gången, kan ha varit i mitten av 90-talet kanske, så var jag grymt impad av just fotbasliret. Han hade även ett ruggigt svängigt band vill jag minnas. Undrar om inte Staffan William-Olsson lirade gitarr då?
Måste försöka få tid att kolla på Play.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Pierre Swärd

Inlägg av Ingemar Sundström »

Han spelar bra elbas också eller åtminstone har gjort. Vet inte hur han gör nu men slutet på 70-talet så var jag med på en rolig spelning på Dala Airport. Vi var huvudnumret men flera band spelade före oss och när vi kom var det slagits en knut på mitt axelband. Då dök Pierre upp och tackade för lånet av min bas men eftersom han inte är lika stor i kroppen som jag så hade han slagit en knut i stället för att ändra längden på remmen.
Ingemar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Pierre Swärd

Inlägg av TDHP »

Såg honom med Claes Yngström i Norrtälje för några år sen. Grymt bra!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Pierre Swärd

Inlägg av mrbaloo »

Såg också PS live här i stan för ca 15 år sedan. Det var jättebra då med. Kommer inte ihåg vilka bandpolare han hade med sig då.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Pierre Swärd

Inlägg av Enbasist »

Senaste 10 åren ca består hans band oftast av Janne Ottesen gitarr och Jocke Ekberg på trummor, ibland förstärkta av Per 'Ruskträsk' Johansson på sax.
Det mesta av det svängiga basspelet kommer oftast från Pierres vänsterhand på dom vänstra tangenterna längst ner på B3an, sen för extra tryck och pedal använder han då och då fotpedalerna.
Skriv svar