Min Bashjälte!

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Min Bashjälte!

Inlägg av BasBert »

Alla har vi någon som Vi skulle vilja lyfta fram.

Jag har i några inlägg på olika ställen nämnt personer som "bassheroes" - bashjältar, och tänkte att det kunde vara på sin plats att göra en tråd med detta innehåll.

En Bashjälte är en person som på ett eller annat sätt är en god representant som basspelare, eller på något sätt påverkar dess fortlevnad... .

Det kan vara en god vän, en gammal spelkompis från förr, eller bara någon som Du tycker behöver omnämnas som den person som på ett påtagligt sätt representerar det Vi vill vårda så ömt nämligen basspelandets ädla konst.

Det behöver inte vara "en ny cirkusbassist", utan det kan vara en enkel människa som på ett eller annat sätt lyft just Ditt intresse för instrumentet. Som påverkat dig att "keep-going" eller på något sätt har betydelse - kan ju tom vara någon här på Forumet åxå :nickar:

_______________________________________
Min basshjälte är min mormor som trodde på min ide om att börja spela bas och som följde med mig till Sture Lundmark på Hagströmbutiken i Gällivare 1973 för att investera i mitt framtida intresse och en japansk Kingstone bas som var omöjlig att spela på. Jag skulle bli som Roger Glover...

Vhos nxt ?

/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Min Bashjälte!

Inlägg av fieldflower »

Jag tycker fortfarande Basmartins och Booms lilla session i en av de första GH-träffarna är rätt magisk.
Timingen och enkelheten i ekvilibrismen tycker jag är i högsta grad inspirerande.
Den lilla övertonshöjningen på slutet är pricken över i...:)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f4PkJRNvyRM[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Min Bashjälte!

Inlägg av Seaweed »

fieldflower skrev:Jag tycker fortfarande Basmartins och Booms lilla session i en av de första GH-träffarna är rätt magisk.
Timingen och enkelheten i ekvilibrismen tycker jag är i högsta grad inspirerande.
Den lilla övertonshöjningen på slutet är pricken över i...:)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f4PkJRNvyRM[/youtube]
Synd att jag inte hade en bättre kamera och ljudupptagning vid tillfället men det svängde ännu mer irl så att säga!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min Bashjälte!

Inlägg av Basiiwan »

Fat Mike från NOFX, i stort sett det enda bandet jag lyssnade på när jag av en slump började spela bas i högstadiet. Hans basspelande är varierande och påhittigt. Är än idag fascinerad över vissa saker han spelar :D Absolut inte världens bästa basist, men det är svårt att se det dåliga i sin första kärlek, som man säger :lol:
Och Jack Donovan från Elder. Andra sidan spektrat kanske, men han är en basist som spelar "helt rätt" skulle man kunna säga. Kan inte tänka mig någon annan basist i det bandet. Bra fläsk, snygga harmonier och mycket inlevelse :P
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Min Bashjälte!

Inlägg av gthyni »

Lirade ju gitarr i tidiga ungdomen så fokus inte på de faktiska basisterna som strömmade förbi, JPJ, Jack Bruce, John Entwistle, Sir Paul, Trevor Bolder, Roger Glover, Noel Redding etc
De första basisterna som var coolast i sina band och som fick mig att byta instrument för gott var John "Jean Jacques" Burnel, Lemmy och Dusty Hill.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar