The Jedi master and his two young padawans...

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:
BarbequeVillage skrev:De som jag fastnar för är nästan alltid sån'a som jobbar för låtens bästa utan att sätta sig själv främst. Ibland innebär det halsbrytande basuppvisningar, men oftast bara en smakfull grund för melodin.

Pino Palladino och Tommy Shannon är två exempel, Jamerson, Sting, McCartney, Roscoe Beck etc. etc. Det finns många!

Av dessa tre så är det bara Miller som jag lyssnat på, men jag måste säga att jag gillar hans ljud.
Fast i vissa fall så är det ju faktiskt bäst för låten när basisten sätter sig själv främst. Det hade ju t ex inte funkat med McCartney i Weather Report samtidigt som att Jaco Pastorius hade ju gjort bort sig ordentligt om han spelat på sitt sätt i The Beatles.
För övrigt så är det väldigt konstigt att det är JAG som supportar bashjältarna i denna tråd, det brukar ju vara tvärtom. Jag lyssnar ju på Ramones och spelar AC/DC-bas. Vad hände?
Jag håller helt med dig om det, vi uttrycker oss på lite olika sätt bara. Portrait of Tracey är ett sån't exempel. Jaco är låten och tvärtom!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hade John Entwistle jammat med lemmy och Clive Burton (i himmlen typ) så hade det varit kul att se, men säkert låtit hemskt ;) :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

anli skrev:Hade John Entwistle jammat med lemmy och Clive Burton (i himmlen typ) så hade det varit kul att se, men säkert låtit hemskt ;) :D
Och vad får dig att tro att NÅ'N av dem hamnar/hamnade där? :D
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

John Entwistle... Vilket rock and roll-slut. Hookers, kokain och hjärtattack på ett hotellrum i Vegas natten innan världsturnépremiären.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:John Entwistle... Vilket rock and roll-slut. Hookers, kokain och hjärtattack på ett hotellrum i Vegas natten innan världsturnépremiären.
Och Warwick signaturbas, yuäch!

He knew where he was headin'...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:
anli skrev:Hade John Entwistle jammat med lemmy och Clive Burton (i himmlen typ) så hade det varit kul att se, men säkert låtit hemskt ;) :D
Och vad får dig att tro att NÅ'N av dem hamnar/hamnade där? :D
Änglar med sotiga vingar kanske....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:
Johannes skrev:John Entwistle... Vilket rock and roll-slut. Hookers, kokain och hjärtattack på ett hotellrum i Vegas natten innan världsturnépremiären.
Och Warwick signaturbas, yuäch!

He knew where he was headin'...
man behöver faktist inte dra upp det där i onödan :wink:

Man fick skämmas nog när hans alembic (eller nåt sånt, i alla fall nåt aktivt skit) trasslade på We are The World konserten i London.
Eller rättare sagt har bara hört tals om det, jag såg det inte... hela Who grejen försvann i den svenska TV utsändningen . Eller så var jag för tankad... Hur som helst, han fick en varning där som han inte tog på allvar!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

anli skrev:
precision65 skrev:
Johannes skrev:John Entwistle... Vilket rock and roll-slut. Hookers, kokain och hjärtattack på ett hotellrum i Vegas natten innan världsturnépremiären.
Och Warwick signaturbas, yuäch!

He knew where he was headin'...
man behöver faktist inte dra upp det där i onödan :wink:

Man fick skämmas nog när hans alembic (eller nåt sånt, i alla fall nåt aktivt skit) trasslade på We are The World konserten i London.
Eller rättare sagt har bara hört tals om det, jag såg det inte... hela Who grejen försvann i den svenska TV utsändningen . Eller så var jag för tankad... Hur som helst, han fick en varning där som han inte tog på allvar!
Jodå! :twisted: Det här ska gnuggas in ordentligt!

Bild

Som om den inte var vulgär nog, så fanns den att beställa i nåt slags grovkornig guldmetallflake.

HU!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

Vilken fruktansvärd skapelse. Skulle Fender av någon konstig anledning få för sig att bygga en Fender Johannes Signature så får dom ju göra en exakt kopia av instrumentet jag redan spelar på, inte bygga en grotesk bashjältedröm.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det där är ju perverst! Knarkare med Batmanhallisar på designavdelningens personalfest?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Får lite typ Blind Guardian-vibbar av den där basen... Det verkar vara sånt folk som spelar power metal lirar på
BarbequeVillage skrev:Det där är ju perverst! Knarkare med Batmanhallisar på designavdelningens personalfest?
Dagens kommentar! :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Njaäe, John Entwistle spelar inte power metal.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Njaäe, John Entwistle spelar inte power metal.
Nej absolut inte.
Man kan skoja men inte häda.

Edit: ta mig fan om jag inte skall ha en warwickbas ändå! :twisted: 8)
Skriv svar