The Jedi master and his two young padawans...

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

The Jedi master and his two young padawans...

Inlägg av precision65 »

:D

OBS! Innehåller starkt material, känsliga personer bör ha mamma i närheten!

http://www.youtube.com/watch?v=mrav_MSMjNs
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Ajaj, jag var lämpligt uppe i varv när mr Miller brakade igång och sedan tar dom det ett steg till!

Killarna visar var skåpet ska stå. Någon som tar ut och lägger ett partitut på forumet? 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

haha, jag trodde att det skulle vara någon plojfilm där dom gjort en homoerotisk historia av Star Wars-grejen :lol:

Hur som helst! Jäkla bra spelat, men har inte stanley clark en jävligt kort hals? :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

FreCKo skrev:Hur som helst! Jäkla bra spelat, men har inte stanley clark en jävligt kort hals? :?
Om Stanley har en osedvanligt kort hals eller inte vet jag inte ;) men hans bas har eftersom det är en shortscale. Dessutom är mr. Clarke en synnerligen lång människa också och det bidrar såklart till att basen ser liten ut.
Alembics Stanley Clarke sig. basar är svårt GAS framkallande. Dyra som stryk är de också....tyvärr.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Stanley Clarke är en gud på att spela och jag önskar samma talang själv, men jag blir ändå less på "gitarrljudet" efter en stund.

Dock gick jag igång på denna trio!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har inte lyssnat på karln på 25 år säkert.
Men en ny pickup anländer till vinylsvarven innan helgen. Skall damma av en 70-tals skiva och se om det blir bättre ljud än snutten ovan ;) Vem vet, man kanske gillar det igen.
Hm... hade inte tv-sporten en truddelutt med Stanley historiskt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jo det stämmer.
Sportnytt hade en snutt från låten "Hot Fun" som sigge.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
gäst

Inlägg av gäst »

Är inte Victor Wooten bedrövligt trist jämfört med Stanley och Marcus? Klonkig ton dessutom.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ha ha, kunde inte sagt det bättre! Visst är Wooten just det - bedrövligt trist. Men säg om det finns en basist på Jorden som spelar som Miller? Vilken puls, vilken soul, vilken invention vilken tajming och vilken sound. Han är en Gud.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Johannes skrev:Är inte Victor Wooten bedrövligt trist jämfört med Stanley och Marcus? Klonkig ton dessutom.
Bedrövligt trist!

Men marcus Miller tröttnar jag av nån anledning aldrig på.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Nä Wooten är ingen favorit. Det han gör med Bela Flek & the Flecktones är oftast helt ok, men det saknas det där riktiga groovet i hans spel. Säkert duktig rent teknisk men tröttsam (och allt för plagierande) att höra på för länge.

Kan trots allt varmt rekommendera DVD:n "Live at the quick" med Bela Fleck & Flecktones. Den är stygg. Mycket stygg...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Kan trots allt varmt rekommendera DVD:n "Live at the quick" med Bela Fleck & Flecktones. Den är stygg. Mycket stygg...
Den kan man se hur många gånger som helst
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Ha ha, kunde inte sagt det bättre! Visst är Wooten just det - bedrövligt trist. Men säg om det finns en basist på Jorden som spelar som Miller? Vilken puls, vilken soul, vilken invention vilken tajming och vilken sound. Han är en Gud.
Miller är cool. Jag gillar Stanley väldigt mycket också, han är ju inte direkt en basist i traditionell mening. Fantastisk solist och kompositör dock.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

'Försökte kolla hela filmesnutten. Förstår inte hypen.
Känns som kejsarens nya kläder... nån måste säga sanningen.
Tycker det suger faktiskt.... :D

Edit: Ok, att det suger kanske är att ta i men ínte speciellt märkvärdigt bra då. Svänger dåligt.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:'Försökte kolla hela filmesnutten. Förstår inte hypen.
Känns som kejsarens nya kläder... nån måste säga sanningen.
Tycker det suger faktiskt.... :D

Edit: Ok, att det suger kanske är att ta i men ínte speciellt märkvärdigt bra då. Svänger dåligt.
Jag tillhör den lilla exklusiva skaran basister som oftast INTE gillar "bashjältar", jag brukar nästan alltid föredra att lyssna på traditionella rockbasister. Det finns ju alltid ett gäng undantag som bekräftar regeln och Stanley Clarke har jag alltid tyckt om, han spelar inte bas egentligen, han stämmer ju t om oftast basen a-d-g-c (eller b?) men jag tycker han spelar med en skön övertygelse, ingen tvekan där inte. Dessutom skriver han coola låtar. Marcus Miller har jag egentligen aldrig lyssnat på men det lilla jag hört kan jag inte klaga på även om slap-hjältar inte står överst på önskelistan. Han har ju ett riktigt fett ljud och spelar riktigt coolt för att vara slap. Däremot hade jag aldrig velat ha hans sound, jag gillar inte att spela med den där jazz bass-diskanten.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag gillade ju Stanley anno sjuttiotal. Tyckte han hade fet bas (då hade han väl normal stämning?)och rätta balla låtar. Men har inte följt snubben sen dess. De andra killarna på videon vet jag inget om. Tyckte bara det var lite nördigt med tre basister samtidigt i långt och lite fånigt jam.
Men ok, kan var kul när storheter hamnar på samma rulle. Finns underhållning i sånt.
"Superbasister" finns inte på min lista riktigt.
Jaco vet jag knappt vem det är... jo, att han var med i Weather Report typ som jag aldrig lyssnade på. Billy Shean nämns i bland... ingen aning :D

Jag gillar musik och övervägande rockband. Har jag bland mina favoritgrupper några basister med ett schysst ljud och cool stil så blir de mina idoler.
Skulle aldrig orka lyssna på bassoloskivor... orkar bara med mina egna soloeskapader i källaren ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Jag gillade ju Stanley anno sjuttiotal. Tyckte han hade fet bas (då hade han väl normal stämning?)och rätta balla låtar. Men har inte följt snubben sen dess. De andra killarna på videon vet jag inget om. Tyckte bara det var lite nördigt med tre basister samtidigt i långt och lite fånigt jam.
Men ok, kan var kul när storheter hamnar på samma rulle. Finns underhållning i sånt.
"Superbasister" finns inte på min lista riktigt.
Jaco vet jag knappt vem det är... jo, att han var med i Weather Report typ som jag aldrig lyssnade på. Billy Shean nämns i bland... ingen aning :D

Jag gillar musik och övervägande rockband. Har jag bland mina favoritgrupper några basister med ett schysst ljud och cool stil så blir de mina idoler.
Skulle aldrig orka lyssna på bassoloskivor... orkar bara med mina egna soloeskapader i källaren ;)
Håller med om att uppvisningsgig med bara basister inte är så kul och jag har precis samma uppfattning som du ang rockbasister och rockband MEN det finns en liten klick bashjältar som är kul, t ex Jaco. Han är ju en musiker i precis samma liga som Miles Davis, Jimi Hendrix, Charlie Parker och Geezer Butler. Ingen bashjälte utan ett geni. Billy Sheehan däremot har jag aldrig förstått, han spelar ju BARA fort. Astråkigt. Precis som Victor Wooten och Steve Bailey och allt vad de heter.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag fattade aldrig Miles med Miller. Hopplös 80-talsprodd när den är som sämst. Eländigt. Om någon däremot letar 80-tal med lyckat resultat så vill jag verkligen rekommendera den här: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... 6ftr7lkl5x
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

anli skrev:'Försökte kolla hela filmesnutten. Förstår inte hypen.
Känns som kejsarens nya kläder... nån måste säga sanningen.
Tycker det suger faktiskt.... :D

Edit: Ok, att det suger kanske är att ta i men ínte speciellt märkvärdigt bra då. Svänger dåligt.
Ok, jag ska bättra mig, ska inte posta sån dynga i fortsättningen. Förlåt. :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

De som jag fastnar för är nästan alltid sån'a som jobbar för låtens bästa utan att sätta sig själv främst. Ibland innebär det halsbrytande basuppvisningar, men oftast bara en smakfull grund för melodin.

Pino Palladino och Tommy Shannon är två exempel, Jamerson, Sting, McCartney, Roscoe Beck etc. etc. Det finns många!

Av dessa tre så är det bara Miller som jag lyssnat på, men jag måste säga att jag gillar hans ljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:De som jag fastnar för är nästan alltid sån'a som jobbar för låtens bästa utan att sätta sig själv främst. Ibland innebär det halsbrytande basuppvisningar, men oftast bara en smakfull grund för melodin.

Pino Palladino och Tommy Shannon är två exempel, Jamerson, Sting, McCartney, Roscoe Beck etc. etc. Det finns många!

Av dessa tre så är det bara Miller som jag lyssnat på, men jag måste säga att jag gillar hans ljud.
Fast i vissa fall så är det ju faktiskt bäst för låten när basisten sätter sig själv främst. Det hade ju t ex inte funkat med McCartney i Weather Report samtidigt som att Jaco Pastorius hade ju gjort bort sig ordentligt om han spelat på sitt sätt i The Beatles.
För övrigt så är det väldigt konstigt att det är JAG som supportar bashjältarna i denna tråd, det brukar ju vara tvärtom. Jag lyssnar ju på Ramones och spelar AC/DC-bas. Vad hände?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:
anli skrev:'Försökte kolla hela filmesnutten. Förstår inte hypen.
Känns som kejsarens nya kläder... nån måste säga sanningen.
Tycker det suger faktiskt.... :D

Edit: Ok, att det suger kanske är att ta i men ínte speciellt märkvärdigt bra då. Svänger dåligt.
Ok, jag ska bättra mig, ska inte posta sån dynga i fortsättningen. Förlåt. :wink:
Nej för tusan precision65, ta det inte så! Så menade jag inte. Har bara utryckt mig lite klumpigt och även oartigt :oops: Även om du "winkar" så är det inte dynga om man gillar det. Och så är det, vi gillar olika grejer.
Blev ju lite kul snackande i tråden och det är väl huvudsaken eller?
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

anli skrev:
precision65 skrev:
anli skrev:'Försökte kolla hela filmesnutten. Förstår inte hypen.
Känns som kejsarens nya kläder... nån måste säga sanningen.
Tycker det suger faktiskt.... :D

Edit: Ok, att det suger kanske är att ta i men ínte speciellt märkvärdigt bra då. Svänger dåligt.
Ok, jag ska bättra mig, ska inte posta sån dynga i fortsättningen. Förlåt. :wink:
Nej för tusan precision65, ta det inte så! Så menade jag inte. Har bara utryckt mig lite klumpigt och även oartigt :oops: Även om du "winkar" så är det inte dynga om man gillar det. Och så är det, vi gillar olika grejer.
Blev ju lite kul snackande i tråden och det är väl huvudsaken eller?
Jag förstår väl det, tyckte bara att det blev en lite "tuff" reaktion på ngt som man faktiskt själv kan välja att titta på eller ej.


Jag lyssnade mycket på Stanley på 70-talet, han var min första riktiga bashjälte. Marcus Miller tycker jag har gjort MYCKET bra ifrån sig när han spelat som basist med tex. SNL band, Roberta Flack, Bill Withers(lyssna på basen på "Just the two of us tex.), Luther Vandross mfl. Han har även gjort sånt jag inte gillar lika bra, där folk har hyrt in honom för att han ska göra "sin" grej, dvs slappa och poppa till högtalarna ryker. Inte i min smak, men säkert i ngn annans? Wooten är ju en annan femma, då han är mer "show off" än de andra två.

Grejen med det här framträdandet är ju att både Marcus och Victor alltid haft Stanley som största förebild, och man ser ju den ömsesidiga respekten. Rätt cool, tycker jag iaf.

Jag tvingar ingen att lägga in det i sin ipod...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Skriv svar