Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Har suttit och lyssnat på en intervju med Jeff Berlin på No Trebles podcast (Groove: the notreble.com podcast: Groove – Episode #14: Jeff Berlin http://notreble-media.s3.amazonaws.com/ ... Berlin.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;).

Måste säga att han är rätt hård i sina tankar om musiker och basister i allmänhet. Men jag fick den känslan av att det är ord och inga visor. Kanske lyssnade jag för slarvigt så jag missade en del, tror dock inte det. Han har säkert rätt i en del eftersom "gammal är äldst" men jag blir ändå lite oroad över attityden.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av BBQV »

Han blev bannad från Talkbass p.g.a. hans sätt att uttrycka sig. You can either agree with me or be wrong, typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev:Han blev bannad från Talkbass p.g.a. hans sätt att uttrycka sig. You can either agree with me or be wrong, typ...
Aha, då lyssnade jag nog rätt bra ändå.

Jag har en skylt uppsatt på jobbet där det står nåt i stil med "Jag behöver nödvändigtvis inte alltid ha rätt, men jag har aldrig någonsin haft fel" fast på engelska. ;-) Men det betyder ju inte att jag har den attityden för den skull.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av RolleHarris »

Han är en dryg egotrippad idiot? Får man säga så, det handlar om att spela bas liksom. Inget viktigt, det är inte hjärnkirurgi. Spela som ni vill och håll käften haha
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av gthyni »

Uppfattar det som han mjuknat lite grann. Tyckte han sa en del tänkvärda saker.

Man väljer sina målsättningar, och är målet att bli en riktigt bra professionell musiker så måste man lägga ner det arbete som krävs.
Inga märkvärdigheter där.

edit: bör kanske tillägga att själv har jag alltid spelat bara för att det är kul och därför slarvat på i alla år.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av mrbaloo »

gthyni skrev:Uppfattar det som han mjuknat lite grann. Tyckte han sa en del tänkvärda saker.

Man väljer sina målsättningar, och är målet att bli en riktigt bra professionell musiker så måste man lägga ner det arbete som krävs.
Inga märkvärdigheter där.

edit: bör kanske tillägga att själv har jag alltid spelat bara för att det är kul och därför slarvat på i alla år.
Jo en del saker var faktiskt tänkvärda. Det håller jag nog med om.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

Citerar mig själv från en fem år gammal tråd:
bootsy skrev:Jeff Berlin är i min värld en sinnessjukt tråkig och osvängig musiker med allvarliga attitydproblem. Hans tråkiga inställning och otrevliga sätt att uttrycka den på är lysande exempel på hur en ensemblemusiker INTE ska bete sig.
Hans skicklighet är naturligtvis oomtvistelig, men hans förmåga att göra musik av fingerövningarna är klart begränsad i min smak.
Ge mig Anthony Jackson, Gary Willis eller Jimmy Johnson istället om vi nu ska snacka flyhänta gossar. Där har vi musiker som sysslar med att spela musik, istället för att vara solorunkande cirkusartister med skitattityd till sina medmusiker.
Känner likadant idag.
Stallet liknar mest ett veteflak.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av RolleHarris »

gthyni skrev:Uppfattar det som han mjuknat lite grann. Tyckte han sa en del tänkvärda saker.

Man väljer sina målsättningar, och är målet att bli en riktigt bra professionell musiker så måste man lägga ner det arbete som krävs.
Inga märkvärdigheter där.
Hårt arbete krävs ja, men inte att öva på sitt instrument tyvärr ;)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av RolleHarris »

bootsy skrev:Citerar mig själv från en fem år gammal tråd:
bootsy skrev:Jeff Berlin är i min värld en sinnessjukt tråkig och osvängig musiker med allvarliga attitydproblem. Hans tråkiga inställning och otrevliga sätt att uttrycka den på är lysande exempel på hur en ensemblemusiker INTE ska bete sig.
Hans skicklighet är naturligtvis oomtvistelig, men hans förmåga att göra musik av fingerövningarna är klart begränsad i min smak.
Ge mig Anthony Jackson, Gary Willis eller Jimmy Johnson istället om vi nu ska snacka flyhänta gossar. Där har vi musiker som sysslar med att spela musik, istället för att vara solorunkande cirkusartister med skitattityd till sina medmusiker.
Känner likadant idag.
Jag har aldrig hört en låt med Jeff Berlin som tur är, misstänker att han spelar lika dötrist musik som Jaco och Stanley Clarke [PILE OF POO]
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av gthyni »

tycker personligen att han har lite styltig spelstil och hans musik är inte min kopp te.
Roligt att han nämner Jack Bruce som å andra sidan alltid satt rätt i groovet, spelar enkelt och briljerar i det lilla formatet, en riktig idol och förebild. 8)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av BasBert »

Nu är vi där igen...snacka om andra utan att egentligen veta ett skit men det är väl det som är finessen med ett öppet forum som PB?

Hur som helst om denne Jeff Berlin "är en massa saker", har "taskig attityd" men han har spelat och fört fram basinstrumentet på ett akademiskt sätt under många år dels genom undervisning och som grundaren av en skola 1996. Han har signerat 2 prisvänliga Cortbasar och en lite Markcombo som inte låter så illa, och som bär hans namn.

Dessutom tycker jag inte att han skrämmer den lilla "eleven" på denna video, trots "bad attitude": https://www.youtube.com/watch?v=rzpfeIDxBs4" onclick="window.open(this.href);return false;

/BB
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

BasBert skrev:Nu är vi där igen...snacka om andra utan att egentligen veta ett skit men det är väl det som är finessen med ett öppet forum som PB?

Hur som helst om denne Jeff Berlin "är en massa saker", har "taskig attityd" men han har spelat och fört fram basinstrumentet på ett akademiskt sätt under många år dels genom undervisning och som grundaren av en skola 1996. Han har signerat 2 prisvänliga Cortbasar och en lite Markcombo som inte låter så illa, och som bär hans namn.

Dessutom tycker jag inte att han skrämmer den lilla "eleven" på denna video, trots "bad attitude": https://www.youtube.com/watch?v=rzpfeIDxBs4" onclick="window.open(this.href);return false;

/BB

Well, han har ju med all önskvärd tydlighet visat upp en rätt tydlig attityd i krönikor, intervjuer, artiklar och undervisningsmaterial i 25 års tid. Han kan vara en toppsnubbe privat, men hans offentliga persona är extremt osympatisk och hård. Vad man tycker hur han spelar är en smaksak, men i min värld är han skittråkig och osvängig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av B-Å Åhs »

han får väl tycka som han vill , uppskattar tydlighet
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

B-Å Åhs skrev:han får väl tycka som han vill , uppskattar tydlighet
Definitivt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av BasBert »

jamen då är vi rätt överens men "han är nog rätt hård i sin attityd" men vem vill inte vara det? Jag tog rätt mycke i bänk en gång men det var för en j-a massa "attityder sedan". När man var (lite) yngre hade man mer attityd än vett. För att inte tala generellt om ens "musikaliska attityd". Idag kan jag bortse från min egen "attityd" å se likheter mellan Nickelback å Blender:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GP7zpdwo3Xo[/youtube]
v.s
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Spk022t-ECA[/youtube]
Senast redigerad av BasBert den tor 28 apr 2016, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

BasBert skrev:jamen då är vi rätt överens men "han är nog rätt hård i sin attityd" men vem vill inte vara det? Jag tog rätt mycke i bänk en gång men det var för en j-a massa "attityder sedan" :)
Jag vill inte vara det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av BasBert »

bootsy skrev:
BasBert skrev:jamen då är vi rätt överens men "han är nog rätt hård i sin attityd" men vem vill inte vara det? Jag tog rätt mycke i bänk en gång men det var för en j-a massa "attityder sedan" :)
Jag vill inte vara det.
...inte vara överens?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

BasBert skrev:
bootsy skrev:
BasBert skrev:jamen då är vi rätt överens men "han är nog rätt hård i sin attityd" men vem vill inte vara det? Jag tog rätt mycke i bänk en gång men det var för en j-a massa "attityder sedan" :)
Jag vill inte vara det.
...inte vara överens?
Haha! Nej, jag vill inte vara hård i min attityd gällande musik och uttryck. Det blir bara fånigt och osvängigt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av Grafen »

Med tanke på hur han själv i intervjuer gång på gång påpekar hur han skjutit sin karriär i sank genom attitydsproblem och vredesutbrott samt påpekat att de som fjärmat sig från honom gjort det på goda grunder verkar det som han inte ens själv vill vara så hård, eller vad man nu vill kalla det.

För övrigt tycker jag han är grym på Road Games och katastrofal när han spelar Tears in heaven.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Med tanke på hur han själv i intervjuer gång på gång påpekar hur han skjutit sin karriär i sank genom attitydsproblem och vredesutbrott samt påpekat att de som fjärmat sig från honom gjort det på goda grunder verkar det som han inte ens själv vill vara så hård, eller vad man nu vill kalla det.

För övrigt tycker jag han är grym på Road Games och katastrofal när han spelar Tears in heaven.
Arvid, du är för hård mot pojken!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Med tanke på hur han själv i intervjuer gång på gång påpekar hur han skjutit sin karriär i sank genom attitydsproblem och vredesutbrott samt påpekat att de som fjärmat sig från honom gjort det på goda grunder verkar det som han inte ens själv vill vara så hård, eller vad man nu vill kalla det.

För övrigt tycker jag han är grym på Road Games och katastrofal när han spelar Tears in heaven.
Arvid, du är för hård mot pojken!
Fram med spriten!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:
Grafen skrev:Med tanke på hur han själv i intervjuer gång på gång påpekar hur han skjutit sin karriär i sank genom attitydsproblem och vredesutbrott samt påpekat att de som fjärmat sig från honom gjort det på goda grunder verkar det som han inte ens själv vill vara så hård, eller vad man nu vill kalla det.

För övrigt tycker jag han är grym på Road Games och katastrofal när han spelar Tears in heaven.
Arvid, du är för hård mot pojken!
Fram med spriten!
Jag vill gå till dagcentret pappa!
Stallet liknar mest ett veteflak.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Jeff Berlin är rätt hård i sin attityd

Inlägg av allan »

Gradually going tornado från 1979 är i stort ganska så fantastisk......Kolla upp! Bra mkt roligare o habilare än senare tiders lir typ legato-cowboy-bebop upponerande....

Till hans försvar kan man väl nämna hans oreserverade respekt o kapitulation inför Jacos musikaliska VISION.......
Skriv svar