Felix Pappalardi morrdist

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Felix Pappalardi morrdist

Inlägg av anli »

Mera grävande i vinylhyllan:
Lyssnade åter på Mountain live (inte "twin peaks" utan enkel vinyl), på sida två är det "Nantucket sleighride" för hela slanten och det är en väldigt lyckad version. Inte den hemska som är på "twin peaks".
Det slog mig vilket grymt basljud Felix har där i solopassagen, kan väl inte bara vara distad rörmarshall med gibson EB1 eller 3?
Sagoligt schysst morrig ton i mina öron.
Felix kanske inte var en basgud men cool!
Mountain var nog världens ojämnaste band :D men ibland fick de till det.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag vet inte om han använde något mer än basen in i förstärkaren. Däremot tycker jag att det nästan låter mixerbordsdist om hans ljud ibland. Kan tänkas att ljudkillen inte hade koll på VU-metern. Mudbuckers har extrem output (lindade till ca 30 kOhm).
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tror också på "naturliga orsaker" när det gäller disten. Effekter på bas var väl ingen stor grej back in the day, bara volym i massor!

Om du gillar den sortens högljudda band med morrande bas så rekommenderar jag Tim Bogerts basspel med Vanilla Fudge och senare Beck Bogert & Appice.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Bogert e fin i Cactus, så mycket vet jag. P-bas.

Ok, det är säkert naturlig dist. Tyckte att ljudetkaraktären ändrades efter ett tag. Men han vred väl bara volymen till 11! ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar