Peter Ivarss....

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Peter Ivarss....

Inlägg av Jan Hellman »

På tal om bra bassister....

För er som lyssnade på TT Reuters, Underjordiska lyxorkestern och Reeperbahn på80-talet, kommer ni ihåg Peter Ivarss? En av landets mest underskattade rockbassister enligt mig. Tyvärr dog han tidigt, endast 25 år gammal. Rackarns bra bassist hur som. Personligt spel. Någon som har några tankar om honom som bassist?


http://japetus.wordpress.com/2007/10/26 ... er-rubbet/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Ivarss

//J
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

:nickar: håller med. Fantastisk basist med uttrycksfullt spel. Han lyckas hålla ihop det mesta, oavsett vad dom sysslar med i bandet. Hörde honom live flera gånger 1980-82. Rackarns bra livemusiker.
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Bra basist och bra band. Såg dom på Ritz några gånger...när det bagav sig.
Fender Jazzbass Am 62 RI -98, Rickenbacker 4001 -76, Höfner Club Bass -65, Fender Studio Bass, Roland Cube-30 Bass
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Har för mig att han över lag spelade P-bas om jag inte minns fel. Drivande och säreget spel. Funderar på att försöka hitta lite nyutgivningar. Tror inte att Underjordiska Lyxorkestern finns på CD men TT Reuters och Reeperbahn finns nog. Spelade sönder mina gamla vinylplattor så dom är näst intill olyssningsbara....

//Jan
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Hellboy skrev:Har för mig att han över lag spelade P-bas om jag inte minns fel. Drivande och säreget spel. Funderar på att försöka hitta lite nyutgivningar. Tror inte att Underjordiska Lyxorkestern finns på CD men TT Reuters och Reeperbahn finns nog.

//Jan
Ja, nog var det P-bas (om inte minnet sviker fullständigt).

Nyutgivningar och lite streamar finns på http://www.heartwork.se/
Användarvisningsbild
appan
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
Ort: Gbg

Inlägg av appan »

Basisten i Memento Mori var en av mina inspirationskällor när jag va liten :)

Håller på att kolla in Reeperbahn nu!

/Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

Var väl Danne Sundkvist som spelade bas i Reeperbahn va?

Ska kolla mina plattor sen.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

basic skrev:Var väl Danne Sundkvist som spelade bas i Reeperbahn va?

Ska kolla mina plattor sen.
Danne var originalbasist, ursprungsmedlem och tillsammans med Olle Ljungström förgrundsgestalt i bandet. Han hoppade av efter LP:n "Venuspassagen", vilket lämnade utrymme för Ivarss, som vid denna tiden tycks ha spelat i alla spännande band - samtidigt! (Underjordiska Lyxorkestern, Cortex, Reeperbahn)

CD-utgåvor finns numera för den som vill lyssna in sig på Ivarss. Finns en samling med TT-Reuter för den som vill studera en offensiv Peter Ivarss. På Reeperbahns "Peep-Show" kan en mera nyanserad och musikaliskt mognare Ivarss avnjutas. Båda rekommenderas!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Hellboy skrev:Har för mig att han över lag spelade P-bas om jag inte minns fel. Drivande och säreget spel. Funderar på att försöka hitta lite nyutgivningar. Tror inte att Underjordiska Lyxorkestern finns på CD men TT Reuters och Reeperbahn finns nog. Spelade sönder mina gamla vinylplattor så dom är näst intill olyssningsbara....

//Jan

P-bas, sa Bull...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
raiv
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 08 mar 2014, 21:13

Re: Peter Ivarss....

Inlägg av raiv »

Peter Ivarss spelade på en p-bas från-63, Nerslipad till "natural" som han köpte ca 1977, den användes på samtliga inspelningar som Peter medverkade på från de tidiga singlarna på Heartwork med New Bondage, TT-Reuter och som backup till soloartister fram till de sista inspelningarna med Reeperbahn. Det är fortfarande ett fantastiskt instrument. foto se länken nedan https://www.flickr.com/photos/119863346@N08/
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Peter Ivarss....

Inlägg av Jan Hellman »

raiv skrev:Peter Ivarss spelade på en p-bas från-63, Nerslipad till "natural" som han köpte ca 1977, den användes på samtliga inspelningar som Peter medverkade på från de tidiga singlarna på Heartwork med New Bondage, TT-Reuter och som backup till soloartister fram till de sista inspelningarna med Reeperbahn. Det är fortfarande ett fantastiskt instrument. foto se länken nedan https://www.flickr.com/photos/119863346@N08/
Är det du som äger den basen nu? Fantastiskt fint instrument!
Skriv svar