Bill Wyman

Prata om olika basister, kända som okända
gäst

Bill Wyman

Inlägg av gäst »

Vad tycker ni om Bill Wyman?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Bill Wyman

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Vad tycker ni om Bill Wyman?
Som basist tänker du?
Han var ju en okrönt konung på att sätta på gropiesar annars! :crazy:

Har egentligen ingen uppfattning om hans basspel eftersom Stones
var lite före min tid och jag har aldrig hunnit ifatt,
men en tråkigare basist visuellt är väl ganska svårt
att skaka fram iaf?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Bill Wyman

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Vad tycker ni om Bill Wyman?
Som basist tänker du?
Han var ju en okrönt konung på att sätta på gropiesar annars! :crazy:

Har egentligen ingen uppfattning om hans basspel eftersom Stones
var lite före min tid och jag har aldrig hunnit ifatt,
men en tråkigare basist visuellt är väl ganska svårt
att skaka fram iaf?!
Hehe, det där med brudarna stämmer G-Lee, och det var just därför han såg så tråkig ut på scen, javisst! Han stog stilla för det mesta, hade sin Vox högt upp på bröstet och spanade på flickorna bakom den stora bashuvet utan att de hade en chans att märka det :twisted:! Den gubben :lol:. Men jag gillade nog hans basgångar som de på "Under my thumb", "Satisfaction" eller "Start me up" t.ex.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag trode att det var en Framus han hade. Den där droppformafe Voxen gjorde de utan hans vetskap läste jag nånstans, och han gillade den inte
Gäst

Inlägg av Gäst »

En halvpedofil som regelbundet satte på en 13-åring vid 50 års ålder.

Sen är det möjligt att han spelat i ett av världshistoriens största band men faktum kvarstår att han knullade barn.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:En halvpedofil som regelbundet satte på en 13-åring vid 50 års ålder.

Sen är det möjligt att han spelat i ett av världshistoriens största band men faktum kvarstår att han knullade barn.
Hemskt! Dessvärre, så gjorde dem flesta av våra rock-gudar/idoler och det gör dem fortfarande. Kanske man skulle bojkota sånna "hjältar" helt och hållet? Eller kanske man ska låta rättvisans hand göra sitt? Pedofiler är i grund och botten sjuka jävlar med dåligt självkänsla och en massa psykosociala problem, och de borde spärras på behandlingshem.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag gillar Wymans basspel eftersom han undviker det uppenbara.

Hans sexliv tar jag totalt avstånd ifrån!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Re: Bill Wyman

Inlägg av de voto »

Johannes skrev:Vad tycker ni om Bill Wyman?
Bra basist, sen var det väl han som uppfann breakdance?
gäst

Inlägg av gäst »

Om vi glömmer sexlivet ett tag, vad tycker ni om hans basspel? Jag är lite nyfiken på vad andra tycker för jag vet inte riktigt vad jag tycker själv. Ibland får jag för mig att han är kass och ibland tycker jag att han är helt fantastisk. Han låter ju som en riktig nybörjare emellanåt men ibland får han till basgångar som totalt förändrar hela låten med lösningar som ingen annan skulle ha tänkt på. Ofta coolt muggigt gammaldags sound också.
Senast redigerad av gäst den tis 13 feb 2007, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag har aldrig uppfattat Bill Wyman som basist egentligen. Mer som en gitarrist med en bas i händerna. Vet inget om hans "kunnande", men hans märkliga och okonventionella stil tillför onekligen massor. Ofta i alla fall. Sen har det ju varit oändliga diskussioner genom åren om det faktiskt är han som spelar på alla låtar eller ej. Vilket som är sant och inte vet jag inte.

Har aldrig varit den stora Stonesfantasten, men vissa grejer är grymt bra. Jag gillar låten "Under Cover", med sin aviga "slap/pop" figur.

En annan sak som hans ofta "ologiska" spelstil för med sig är ju att en del låtar är i princip omöjliga att planka rakt av :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
gäst

Inlägg av gäst »

Håller med, han är HOPPLÖS att planka. Det går ju inte att memorera något som låter som slumpvis utvalda toner. Sedan är det ju många låtar som spelas av Mick, Keith, Mick Taylor eller Ron. Danielsson här på forumet tror jag har rätt bra koll på vem som lirar vad. Oftast är det väl så att när det låter bra på ett traditionellt sätt så är det INTE Bill, när basen är helskum så är det väl oftast han.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Hehe, ja så är det nog.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:Sedan är det ju många låtar som spelas av Mick, Keith, Mick Taylor eller Ron.
Woody är grym på bas! Det lilla ja har hört iallafall...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Han började väl som basist, eller? Inte i Stones alltså utan i sin "karriär"
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jo, det har jag för mig. Habil slidegitarrist också...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Han, Ron Wood alltså, spelade bas på Jeff Beck´s skivor Truth och Beck-ola där Rod Stewart sjöng med den äran. Väldigt rekomendabla skivor faktiskt
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

ferm skrev:Han, Ron Wood alltså, spelade bas på Jeff Beck´s skivor Truth och Beck-ola där Rod Stewart sjöng med den äran. Väldigt rekomendabla skivor faktiskt
Small Faces var det eller?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Small Faces eller Faces som det blev med Rod och Ron kom senare de här bägge kom 1968 och 1969. Jag har inte Facesplattan med dem så jag vet inte när den kom men jag tror det var 70 eller 71
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tack för infon :).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Ron Wood spelar också på Seems like a long time med Rod Stewart. Kolla in basspelet på den låten, det är helt otroligt, han sätter inte en ton, han tappar bort sig och spelar fel. Oerhört underhållande. Konstigt hur en sådan tagning kunda hamna på platta men samtliga inblandade var väl antagligen midsommarfulla...
MartyWilson
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 08 maj 2014, 19:43

Re: Bill Wyman

Inlägg av MartyWilson »

Tycker Bill Wyman är underskattad! Tillsammans med Charlie Watts utgjorde Bill en av rockens mest effektiva rytmsektioner, de skapade ett bra sväng och driv för Stones.
Bill Wyman har själv sagt att han trodde på att spela enkelt. Hans basgångar är ofta relativt enkla, men svåra att komma på. Kreativ och in the pocket!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bill Wyman

Inlägg av bootsy »

MartyWilson skrev:Tycker Bill Wyman är underskattad! Tillsammans med Charlie Watts utgjorde Bill en av rockens mest effektiva rytmsektioner, de skapade ett bra sväng och driv för Stones.
Bill Wyman har själv sagt att han trodde på att spela enkelt. Hans basgångar är ofta relativt enkla, men svåra att komma på. Kreativ och in the pocket!

En över sju år gammal tråd - vilken forumarkeolog du är!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bill Wyman

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har alltid tyckt att Stones suger. Fett! De spelar aldrig tillsammans - bara samtidigt. Spretigt!
Däremot svängde The Who rejält!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kC4S13jcki4[/youtube]
...även om The Ox byter tonart lite för tidigt... :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Bill Wyman

Inlägg av RolleHarris »

Roger Hedin skrev:Jag har alltid tyckt att Stones suger. Fett! De spelar aldrig tillsammans - bara samtidigt. Spretigt!
Däremot svängde The Who rejält!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kC4S13jcki4[/youtube]
...även om The Ox byter tonart lite för tidigt... :wink:
Jag har heller aldrig gillat Stones. The Who däremot gillar jag med :)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bill Wyman

Inlägg av bootsy »

Stones är typexemplet på band där summan blir större än dess enskilda beståndsdelar. Charlie Watts lite småskeva, men supermusikaliska sväng, Keith Richards och Brian Jones driv (och senare Mick Taylor och Ronno) och Bill Wymans otippade (och oberäkneliga!) tonval och fraseringar blir till en levande massa ihop. De är liksom nopllunkten som alla som någonsin spelat i rockband efter dem måste förhålla sig till. Like it or not.
Att Jagger/Richards dessutom är ett fantastiskt låtskrivarpar gör anrättningen desto vassare.

The Who var i sina bästa stunder värdens bästa rockband och Entwistle en av musikens mest tongivande basister, men Stones som helhet är nog trots allt ett nummer större.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar