Jason får upprättelse!

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Jason får upprättelse!

Inlägg av Chriller »

Justice for all-låten Blackened, nu med bas! Vet inte om det är originalbasen, men tänk om det kunde fått låta såhär.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eAvwod7B ... re=related[/youtube]

Oj så gött plektrumsund alltså. I original är det nog annars den skivan i världen med allra sämst sound.

Har tyvärr snöat in lite på Metallica igen senaste veckorna. :playing: Men det blir nog inga fler trådar i ämnet nu.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Underbart!!!!!!!!!!!!!
Jag har lite svårt för Jason men anser att han var värd bättre respekt än vad dom gav han. Otroligt att han stannade så länge.
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Inlägg av Linkert »

Jävligt grymt!
+1 orginalet = gui'tard'ist mixning.
– Robin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Låter ju fan så mycket bättre än originalet. Jason äger!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gäst

Re: Jason får upprättelse!

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:Justice for all-låten Blackened, nu med bas! Vet inte om det är originalbasen, men tänk om det kunde fått låta såhär.
Tydligen är det så, postaren skriver att låten finns som flerspårsdownload till spelet Rock Band. Låter kanon tycker jag, orkade aldrig sätta mig in AJFA på den tiden det begav sig pga det usla soundet.

Fick en bootleg för några år sen där en snubbe som heter Ray Amico har dubbat hela plattan med bas och skrivit på omslaget "...and justice for all Now With Bass" och lite längre ner "Coming soon: real snare drum sound"!
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Vill bara klargöra att det inte är Jasons basspel jag har svårt för utan mer hans framtoning och hans stil. Verkar vara lite knepig, men vem vore inte det i den sammlingen och deras sätt.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

[youtube]http://youtube.com/watch?v=otiHZKAYoLw&feature=related[/youtube]

det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas.
men jasons basljud var klart bättre IMO
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Re: Jason får upprättelse!

Inlägg av Chriller »

GrafZeppelin skrev:
Chriller skrev:Justice for all-låten Blackened, nu med bas! Vet inte om det är originalbasen, men tänk om det kunde fått låta såhär.
Tydligen är det så, postaren skriver att låten finns som flerspårsdownload till spelet Rock Band. Låter kanon tycker jag, orkade aldrig sätta mig in AJFA på den tiden det begav sig pga det usla soundet.

Fick en bootleg för några år sen där en snubbe som heter Ray Amico har dubbat hela plattan med bas och skrivit på omslaget "...and justice for all Now With Bass" och lite längre ner "Coming soon: real snare drum sound"!
De där låtarna där en snubbe lagt på bas på spåren finns också på tuben.

AJFA (tog en stund innan jag kopplade den forkortningen...) låter så jävla uselt alltså. Fattar inte hur det kan ha gått till, men jag antar att man får skylla på Ulrich. Jag försökte lyssna på den på väg till jobbet och trots en del rätt så bra låtar (One, Dyers Eve och titelspåret är väl mina favvisar) gåååår det verkligen inte att lyssna på.
Dave Mustaine gav ju sig på hästjobbet att mixa om alla Megadeth-plattor för nåt år sen, vore kul att få Metallicaplattorna på samma sätt. Cliff hörs ju inte heller direkt så det stör...

Men Jason hade ett rätt mäktigt sound faktiskt, även om han aldrig fick fram det i mixen. Kul att höra.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

mange skrev:Vill bara klargöra att det inte är Jasons basspel jag har svårt för utan mer hans framtoning och hans stil. Verkar vara lite knepig, men vem vore inte det i den sammlingen och deras sätt.
Håller med om att han verkar lite märklig. Men inte så märklig som Lars....
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Äsch, jag som hoppades att tråden skulle handla om THE Jason, i Fredagen den 13:e-filerna. Så var det bara sunk-Metallica. :(
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Noelredding skrev:[youtube]http://youtube.com/watch?v=otiHZKAYoLw&feature=related[/youtube]

det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas.
men jasons basljud var klart bättre IMO
Håller inte med om att det är bättre bas här, för högt och för plonkigt för min smak.

Blackened var däremot grym med det basljudet!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Noelredding skrev:det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas. men jasons basljud var klart bättre IMO
Håller med. Men jag tycker det är lite fascinerande att båda har så brutalt in-your-face-sound, för det framgår ju verkligen inte i originalversionerna. Trist att man inte får ta del av dem på riktigt.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

kul att höra, även om det var lite väl hög bas.
det ska ju vara en schysst balans av allt!
men originalmixen är ju väldigt märklig dock...
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

ZoggeY skrev:
Noelredding skrev:[youtube]http://youtube.com/watch?v=otiHZKAYoLw&feature=related[/youtube]

det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas.
men jasons basljud var klart bättre IMO
Håller inte med om att det är bättre bas här, för högt och för plonkigt för min smak.

Blackened var däremot grym med det basljudet!
nu förstår jag inte? jag menade att det som var i Blackened var bättre! :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Chriller skrev:
Noelredding skrev:det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas. men jasons basljud var klart bättre IMO
Håller med. Men jag tycker det är lite fascinerande att båda har så brutalt in-your-face-sound, för det framgår ju verkligen inte i originalversionerna. Trist att man inte får ta del av dem på riktigt.
Konstigt att Jason pallade vara kvar efter det där, jag hade lätt lämnat det band jag var med i om de nästan totalt lämnade ur basen i mixen.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Noelredding skrev:
ZoggeY skrev:
Noelredding skrev:[youtube]http://youtube.com/watch?v=otiHZKAYoLw&feature=related[/youtube]

det fanns ju även Ride The Lightning med Cliff med bättre bas.
men jasons basljud var klart bättre IMO
Håller inte med om att det är bättre bas här, för högt och för plonkigt för min smak.

Blackened var däremot grym med det basljudet!
nu förstår jag inte? jag menade att det som var i Blackened var bättre! :)
Ja, jag med :). Men håller inte med om att det i ride the lightning var bättre.
Gäst

Re: Jason får upprättelse!

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:AJFA (tog en stund innan jag kopplade den forkortningen...) låter så jävla uselt alltså. Fattar inte hur det kan ha gått till, men jag antar att man får skylla på Ulrich. Jag försökte lyssna på den på väg till jobbet och trots en del rätt så bra låtar (One, Dyers Eve och titelspåret är väl mina favvisar) gåååår det verkligen inte att lyssna på.
Det jävliga är att den verkar ha varit referens för hur många metalplattor som helst efter det. Minst hälften av alla thrash och deathplattor jag någonsin hört har haft extremt klent ljud, för black metal är motsvarande siffra cirka 100%.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Jason får upprättelse!

Inlägg av Ahab »

GrafZeppelin skrev:Det jävliga är att den verkar ha varit referens för hur många metalplattor som helst efter det. Minst hälften av alla thrash och deathplattor jag någonsin hört har haft extremt klent ljud, för black metal är motsvarande siffra cirka 100%.
Tur att det finns band som Watain i det träsket.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Nya mixen på Blackned hade för hög bas, det lät som ett skämt som bara en basist kan uppskatta.
På ride the lightning behövs ingen basjustering! Cliff hade läget inom kontroll.

Ni som säger att basen inte hörs på Metallicas skivor får ta och lyssna på alla skivor efter AJFA, där är basen bra mixad.
Att basen inte hörs på AJFA är en samverkan av att bandet sörjde cliff och ville jävlas med Jason, och att producenten provade ett nytt sound för att skivan skulle låta bättre i dåtidens sunkiga bilstereos. Jag håller med om att plattan borde mixas om för att passa in mellan MOP och TBA.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Kul att dom fixat basen. När ska dom rätta till trummorna och gitarrerna? :D
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ahab skrev:Kul att dom fixat basen. När ska dom rätta till trummorna och gitarrerna? :D
Och sången. Alla metallicas låtar borde vara spelade av typ Gov't Mule, då hade dom låtit bra. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

[quote="maxoges"]
På ride the lightning behövs ingen basjustering! Cliff hade läget inom kontroll.
[quote]
Där håller jag inte med dig alls, basen är nära på obefintlig på Ride The Lightning och Master Of Puppets skivorna. Förstår inte varför alla tjatar om att det inte är bas på AJFA och att de mobbade Jason, de behandlade ju Cliff likadant för han hördes ju inte heller. Cliff hörde man ju bara bra på Kill EM all
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Hugo Drax »

Holydamn. Det där va ju inte lite mumma för öronen! AJFA är nog min favvoplatta med Metallica, bortsett från den otroligt fina ljudbilden. *host*
Skriv svar