Postat: sön 24 feb 2008, 17:48
Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://pratabas.se/
Ha ha ha!!! Able.....Rix skrev:Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?
Det låter som mig, det.Klopper skrev: Du är fullständigt skruvad!
Me like!
Så behöver det inte vara. Att det ingår i en kromatisk rörelse är det vanliga i pop- och rockmusik, men i jazz, fusion och annan mer (sönder)harmoniserad musik så kan det vara ett sätt att förenkla läsningen. Man kan i många fall skriva med altererad bas för att det är just de klangen man vill åt. Att skriva ett A med G i basen som någon typ av G ackord blir bara mer förvirrande och svårläst. Att hålla sin notbild lättförstådd och lättläst är alltid att föredra om någon skulle få den äran att spela låten avista.GurraG skrev:Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt såntLe Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
tackGrafZeppelin skrev:Bara för att förtydliga Contres inlägg, du ska spela ett A-arpeggio.
Och ifall det är intressant med skalor: jonisk = dur, aeolisk = ren moll
Doriskt, joniskt och korintiskt hänger jag med på men aelosikt?Noelredding skrev:wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt såntLe Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# frygisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Om du menar "C# till c# i A-dur" så motsvarar det frygisk skala.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Vet. Skrev fel bara Ändrat nu.basmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Shut the fuck up, Donnie.GrafZeppelin skrev:D#t
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!Svarte_Jack skrev:Vet. Skrev fel bara Ändrat nu.basmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Och börjar man lira på B# i A-dur så får man den exuberanta skalan.GrafZeppelin skrev:Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!Svarte_Jack skrev:Vet. Skrev fel bara Ändrat nu.basmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
jo jag vet, försökte komma på något roligt skämt om att jämföra kyrktonarter med något som heter frikyrktonarter men jag vet inte ens vad skillnaden mellan en kyrka och en frikyrka är.GrafZeppelin skrev:Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Jamen det var ju precis så jag tänkte att det var 7:an i ett A7 det där G:t och alltså en extra ton och inte en kvint eller tersbas t.ex. men mina knapphändiga teoretiska kunskaper bleknar rätt fort bland alla dessa konstiga ord och begrepp så det är väl lika bra att vara tyst och läsa.mikkejohansson skrev:Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G.
Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt.mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig . Men ni hängde väl med?