Sida 2 av 4

Postat: sön 24 feb 2008, 17:48
av Rix
Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?

Postat: sön 24 feb 2008, 17:50
av Jan Hellman
Rix skrev:Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?
Ha ha ha!!! Able.....

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 17:51
av Jan Hellman
Klopper skrev: Du är fullständigt skruvad!
Me like! :D
Det låter som mig, det. :P

//J

Postat: sön 24 feb 2008, 18:50
av Matte
GurraG skrev:Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.
Så behöver det inte vara. Att det ingår i en kromatisk rörelse är det vanliga i pop- och rockmusik, men i jazz, fusion och annan mer (sönder)harmoniserad musik så kan det vara ett sätt att förenkla läsningen. Man kan i många fall skriva med altererad bas för att det är just de klangen man vill åt. Att skriva ett A med G i basen som någon typ av G ackord blir bara mer förvirrande och svårläst. Att hålla sin notbild lättförstådd och lättläst är alltid att föredra om någon skulle få den äran att spela låten avista.

Som Johannes mycket väl påpekade så är detta överkurs och det är den tonen som står till höger som är den man bör spela. Resten kan vi lämna till oss ackordsnördar att diskutera i en annan tråd.

Postat: sön 24 feb 2008, 19:25
av EBMM
men om ackordet som spelas är ett A/Ciss och man ska spela ett solo över det, kan man då spela ett Ciss arpeggio utan att det skär sig eller måste man lydigt hålla sig till A arpeggiot ?

Postat: sön 24 feb 2008, 19:31
av Ale
Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.

Postat: sön 24 feb 2008, 19:46
av Noelredding
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt sånt :D

Postat: sön 24 feb 2008, 19:46
av Gäst
Bara för att förtydliga Contres inlägg, du ska spela ett A-arpeggio.

Och ifall det är intressant med skalor: jonisk = dur, aeolisk = ren moll

Postat: sön 24 feb 2008, 19:47
av Svensson
GrafZeppelin skrev:Bara för att förtydliga Contres inlägg, du ska spela ett A-arpeggio.

Och ifall det är intressant med skalor: jonisk = dur, aeolisk = ren moll
tack

Postat: sön 24 feb 2008, 19:52
av Klopper
Noelredding skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt sånt :D
Doriskt, joniskt och korintiskt hänger jag med på men aelosikt? :wink:

Postat: sön 24 feb 2008, 21:48
av Svarte_Jack
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# frygisk i A-dur?

EDIT: Böt ut en liten miss.

Postat: sön 24 feb 2008, 21:52
av basmartin
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.

Postat: sön 24 feb 2008, 21:53
av Rix
Aioli är gott!

Postat: sön 24 feb 2008, 21:54
av Gäst
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
Om du menar "C# till c# i A-dur" så motsvarar det frygisk skala.

Postat: sön 24 feb 2008, 21:56
av knedy
ni och era frikyrkotonarter

Postat: sön 24 feb 2008, 21:58
av Gäst
knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.

Postat: sön 24 feb 2008, 22:04
av Svarte_Jack
basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.

Postat: sön 24 feb 2008, 22:04
av gäst
GrafZeppelin skrev:D#t
Shut the fuck up, Donnie.

Postat: sön 24 feb 2008, 22:09
av Gäst
Svarte_Jack skrev:
basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!

Postat: sön 24 feb 2008, 22:13
av Svarte_Jack
GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:
basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!
Och börjar man lira på B# i A-dur så får man den exuberanta skalan.

Postat: sön 24 feb 2008, 22:48
av knedy
GrafZeppelin skrev:
knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.
jo jag vet, försökte komma på något roligt skämt om att jämföra kyrktonarter med något som heter frikyrktonarter men jag vet inte ens vad skillnaden mellan en kyrka och en frikyrka är.

Postat: sön 24 feb 2008, 23:24
av mikkejohansson
Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G. För ett A/C# i basen borde väl egentligen benämnas som "ALTERNATIV ton i baseen" och inte "extra"? Tonen C# finns ju redan i ackordet... :)

Just gällande notation och enharmonisk förväxling gör Matte en fin "point" en bit upp. Ibland är det smart att skriva det som är enklast (snabbast) att förstå. MEN! (med Tony Irving-dialekt), det kan bli fel med det också...

Ta exemplet "D#7/Fx" (diss-sju med fiss-iss i basen), som dominant till G#m till exempel, inte helt ovanlig ackordföljd. Går låten i B-dur är det ju förkastligt att skriva "Eb7/G" även om det skulle bli mer rätt i en avista situation typ 9 ggr av 10. Lättare att läsa, visst. Men lite fel ändå. Det jag ville komma fram till är att man kanske kunde frestas att skriva ackordet som "D#7/G" för att få liiite rätt men liiite fel. Problemet för MIG med det är att det ackordet för mig ser ut som nåt väldigt avancerat alternerat ackord eftersom tonen G inte har ett dugg med D#7 att göra, tvärtom. D#7 hör till G# som tonika (dur eller moll), och G och G# känns svårligen relaterat. Skulle jag spela se det ackordet (D#7/G) i en avista situation skulle jag säkert uppfatta det som en överlagring eller nåt annat (G över D#7....få se nu....D#7#5(add maj7).....spännande :)).

Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?

Postat: sön 24 feb 2008, 23:29
av Svensson
mikkejohansson skrev:Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G.
Jamen det var ju precis så jag tänkte att det var 7:an i ett A7 det där G:t och alltså en extra ton och inte en kvint eller tersbas t.ex. men mina knapphändiga teoretiska kunskaper bleknar rätt fort bland alla dessa konstiga ord och begrepp så det är väl lika bra att vara tyst och läsa. :roll:

Postat: sön 24 feb 2008, 23:53
av Gäst
mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?
Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt. ;)

Postat: mån 25 feb 2008, 08:56
av TDHP
Eller också kan man ju bara spela som man tycker det låter bäst... :wink: