Svänget!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
totte.axelsson
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 27 apr 2008, 22:42

Svänget!

Inlägg av totte.axelsson »

Hur övar man svänget?
det är egentligen det viktigaste för oss basister att ha,
men svårt att veta hur man ska öva enligt mig.
några bra tips?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Spela! Ofta, och med många olika band och genrer!

Jag tror inte sväng är något man kan läsa sig till i en bok...mitt sväng har liksom kommit naturligt när jag spelat med andra musiker!
Janne

Inlägg av Janne »

Mm, det är svårt. Oftast försöker man ju hitta det rätta svänget i samspel med andra, så att spela mycket ihop med mycket olika folk är ju bra. Övar man själv kan man prova att sätta en metronom (!) på att klicka 2:an och 4:an i takten. När man övar så med metronomen så ger den faktiskt frihet tycker jag, de slagen är ju oftast helt statiska även när man spelar på riktigt. Om man går vilse i takten och känner klicken på 1 och 3 istället blir det genast tysk marchmusik av det man spelar.
Lyssna på musiker med gött sväng, spela till, stäng av och försök att härma svänget.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Lev.

Lyssna.

Dansa.

Slappna av.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Spela med andra såklart, gärna folk som är lite bättre än vad du själv är.
Och spela mycket till skivor och inspelningar.
Och framförallt plugga rytmik så du vet vad du har och röra dig med.
Fender
Ampeg
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Spela in dig själv när du övar med trummaskin eller liknande och lyssna vad du gör fel och vad du gör rätt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svänget sitter ju i hur man fraserar, helt enkelt. Tänk fraser när du spelar och ge fraserna liv. Sedan kan man ju driva eller hänga, men ofta har man ju ett ställe på beatet man brukar lägga sig på. Om man ligger före beatet så kan man öva på att hänga eller vise versa. Finns ju olika typer av sväng i olika musikstilar. Funk har tunga ettor, jazz(swing) har tunga tvåor och fyror, samba, reggae och hambo har tunga treor, AC/DC har tung etta och trea....

Men oftast brukar en sådan liten sak som spelglädje göra att det svänger utan att någon vet varför...

edit: stavfel
Senast redigerad av basmartin den tis 16 sep 2008, 01:53, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Precis, känns som att det är något som kommer när man trivs med musiken och börjar känna sig hemma med trummisen, spela mycket med olika trummisar, gärna folk som är bättre än dig själv. Ha kul! :P Timing är också bra att öva, för mig funkar det bäst med metronome. Fick lära mig en gång att man kan tänka på timing som en 1m lång linjal och 50cm är där en trummaskin ligger i timingen, sen när man övar på att driva och hänga så brukar bilden av en linjal hjälpa. Somsagt så tror jag att sväng kommer med tiden när man spelat mycket med band och trummisar.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tänk mindre, känn mer.

Sväng:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DaN_2VMlhoA[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Massa bra ord och exempel redan.. men... om du är paragrafryttare.. (alla är inte som bootsy.. ;) ) så...
"He" can SPLAIN to ya!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9hq7IEq ... re=related[/youtube]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Sväng går inte att öva in tror jag.
Antingen svänger det eller så gör det inte det.
Jag menar, både när man spelar själv eller lyssnar på andra så är sväng helt beroende på dagsform, samspel, tur, även övning och en massa variabler som är mer eller mindre omöjliga att påverka.
Det som svängde jävlar i repan kan falla platt till marken på giget. Det man tyckte lät pappkartong i teorin kan svänga som attan i rätt situation!
Det har ju inte sällan hänt att man gått och kollat band eller artister som BRUKA svänga järnet, men som haft typ en dålig dag och varit stentrista.
Men ska man ta en variabel som är direkt nödvändig i en bandsituation så är det väl att trummisen måste besitta ett visst grundsväng och att man som basist har ett tätt samspel med densamme.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Sväng går inte att öva in tror jag.

Det som svängde jävlar i repan kan falla platt till marken på giget. Det man tyckte lät pappkartong i teorin kan svänga som attan i rätt situation!
Det har ju inte sällan hänt att man gått och kollat band eller artister som BRUKA svänga järnet, men som haft typ en dålig dag och varit stentrista.
Jag tror att det är asvårt att sitta på kammaren och lära sej att svänga....men visst...öva så att en kass teknik inte hindrar dej från att spela det du vill och så att det du spelar uinte bereder dej några problem så ökar noig svänget efter hand.
Jag svänger nog bäst när jag inte behöver koncentrera mej eller tänka på vad jag sysslar med...avslappnat svänger mer än krampaktigt, för mej iaf...

Jag har redan tidigare tjatat om hur viktigt ljudet är för svängets varande eller icke varande och det där med att saker och ting plötsligt inte svänger beroende på att man är på ett annat ställe tror jag kan vara precis så...en geografisk belägenhet...;-)

Jag kommer så väl ihåg ett gig vi gjorde när vi bara spelade sam and davelåtar (och några till av närbesläktad karaktär) där vi repade i en lokal med torrt , sockigt ljud och på rassliga, supersköna ludwigtrummor etc....alla hade kollat in materialet jävligt bra och från första rep så svängde det hur mycket som helst på det där torra, lite kort-aktiga sättet...helt askul.
Sen kom giget....Nacka strand...stoooor eeeeekande lokaaaaal där vi körde på lånad backline...bla typ DW-trummor som lät stort och booonkigt och det svängde IN_GE_NT_ING!....Soundet på scen skulle ha passat för att spela Zeppelin...kanske till och med hade gjort oss svängigare som zeppelinband men SHIT vad sämst det var för sam and dave jr....

Ofta kan det vara svårt att känna att man hittar hem på en scen som har taskig botten men det jag försöker lita på är att utljudet kammar till det...visst det känns otrevligt att lira men om alla bara sätter sejh över det så svänger det säkert fett ut...förutsatt att man har en bra ljudtekniker...
Senast redigerad av GandhiMK2 den tis 16 sep 2008, 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

BassLobster skrev:Det här är sväng!

http://www.youtube.com/watch?v=Vwu2dGMtxU8
För vad som mycket väl skulle kunna vara första gången i ditt liv så har du helt rätt! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Fenix
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 15:10

Inlägg av Fenix »

Spela, spela och spela tills fingrarna blöder! :D
Visst går det att öva upp svänget!
Ett bra sätt som har funkat för mig (om jag nu svänger) är att öva gosthnotes, vilket oftast kommer av sig själv med tiden. Men det är väl den övningen som jag ser har hjälpt mig med svänget.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

figgebass skrev:
BassLobster skrev:Det här är sväng!

http://www.youtube.com/watch?v=Vwu2dGMtxU8
För vad som mycket väl skulle kunna vara första gången i ditt liv så har du helt rätt! =)
...och jag väntar ff på ditt första "rätt"... :Pinoch:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

hosse skrev:efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
En polare till mej var och spelade in i Danmark och teknikern levererade följande sköning:
Faen vad det svänger ,mand!!Både i tempo och i kvalitet! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

figgebass skrev:
hosse skrev:efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
En polare till mej var och spelade in i Danmark och teknikern levererade följande sköning:
Faen vad det svänger ,mand!!Både i tempo och i kvalitet! ;-)
Sist vi var i studio närde vi en idé om att sången borde bli mer avslappnad och skön efter några bira, vilket jag testade.
Funkade skitbra och kändes helt rätt, jordens groove!


Jag la om samtliga låtar dan efter... :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
figgebass skrev:
hosse skrev:efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
En polare till mej var och spelade in i Danmark och teknikern levererade följande sköning:
Faen vad det svänger ,mand!!Både i tempo och i kvalitet! ;-)
Sist vi var i studio närde vi en idé om att sången borde bli mer avslappnad och skön efter några bira, vilket jag testade.
Funkade skitbra och kändes helt rätt, jordens groove!


Jag la om samtliga låtar dan efter... :roll:
Hmm fyrtio fyllda och aldrig testat det förut. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Spela enkelt och luftigt kan väl vara ett tips. Kanske lätt hänt att man ibland brer på för mycket och därav tappar svänget. Lyssna på trummor och gitarr och bygg utifrån helheten, försök att komplettera varandra istället för att mangla och spela unisont.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
TDHP skrev:
figgebass skrev:
hosse skrev:efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
En polare till mej var och spelade in i Danmark och teknikern levererade följande sköning:
Faen vad det svänger ,mand!!Både i tempo och i kvalitet! ;-)
Sist vi var i studio närde vi en idé om att sången borde bli mer avslappnad och skön efter några bira, vilket jag testade.
Funkade skitbra och kändes helt rätt, jordens groove!


Jag la om samtliga låtar dan efter... :roll:
Hmm fyrtio fyllda och aldrig testat det förut. :roll:
Hehe, inte så där seriöst menat!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Svensson skrev:
TDHP skrev:
figgebass skrev:
hosse skrev:efter 5-6 öl svänger det rätt bra när jag lirar. inte i en positiv bemärkelse, men svänger, det gör det.
En polare till mej var och spelade in i Danmark och teknikern levererade följande sköning:
Faen vad det svänger ,mand!!Både i tempo och i kvalitet! ;-)
Sist vi var i studio närde vi en idé om att sången borde bli mer avslappnad och skön efter några bira, vilket jag testade.
Funkade skitbra och kändes helt rätt, jordens groove!


Jag la om samtliga låtar dan efter... :roll:
Hmm fyrtio fyllda och aldrig testat det förut. :roll:
Hehe, inte så där seriöst menat!
Trassla inte in dig nåt du inte kan ta dig ur nu ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Abersold play along skivorna har extremt bra sväng, och eftersom det är play along så slipper man ju problemet med att man inte hör av basisten gör, (vilket sen ger möjligheten att öva solo), och sen det bästa av allt, planka eller snarare hitta idéer till egna "svängiga" walking lines :D
förutsatter att vi snackar inom jazz genren nu, annars så har jag ingen aning.
Användarvisningsbild
maons
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 13:58
Ort: Österfärnebo/Norrköping

Inlägg av maons »

Jag säger som våran förebild Victor Wooten säger!
"U can't hold no groove if you ain't got no pocket"

Kika på videon! Han förkarar bra!
http://se.youtube.com/watch?v=AfNn4DXhPiE :D
Jazz, Folkmusik, Pop!

Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
Skriv svar