Svänget!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Mina tips:

-Spela med metronom, men använd metronomklicket som "virvel istället för på alla fyra taktslagen.. dvs sänk till halva speeden, och spela med metronomen på 2 och 4.

-Aktivera kroppen rytmiskt utanför basen: Lär dig spela slagverk, sitt och trumma på saker, dansa till Stevie Wonder etc.

-Börja klappa virvel lite lätt med högerhanden på strängarna när du spelar, det har hjälpt mig mycket. Sen kan du lägga in fler och fler rytmiska nyanser i ditt spel när du känner dig bekväm med att spela mer än toner på basen.

KÖR HÅRT! Svänget är det viktigaste!
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Märker nu när jag läst hela tråden att allt jag skrev redan var nämnt på ett eller annat sätt... aja då har vi ganska liknande uppfattning i alla fall :D
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Sist vi var i studio närde vi en idé om att sången borde bli mer avslappnad och skön efter några bira, vilket jag testade.
Funkade skitbra och kändes helt rätt, jordens groove!


Jag la om samtliga låtar dan efter... :roll:
Jag har spelat in sångare som druckit i studion och det har blivit ett bra resultat, vid ett tillfälle så la vi om en parti som sångaren hade lagt nykter för att vi tyckte det behövde mer känsla och när han la om det med en hel del sprit i kroppen så lät det hundra gånger bättre - även dagen efter.

Rekommenderar det kanske inte men jag ville bara påpeka att det inte alltid blir det sämre med alkohol i kroppen, fast oftast blir det nog det.
Skriv svar