Mick Karn Tabs

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
sebolon
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 okt 2008, 04:44

Mick Karn Tabs

Inlägg av sebolon »

Hejsan! Är det någon som har en susning hur Mick spelar i dessa låtar..

Visions of China, Sons Of Pioneers, The Art Of Parties, Plaster The Magic Tongue eller Feta Funk...



Mvh Sebbe
Användarvisningsbild
Jonaz
Medlem+
Inlägg: 746
Blev medlem: tor 24 jul 2008, 02:53
Ort: Göteborg

Re: Mick Karn Tabs

Inlägg av Jonaz »

sebolon skrev:Hejsan! Är det någon som har en susning hur Mick spelar i dessa låtar..

Visions of China, Sons Of Pioneers, The Art Of Parties, Plaster The Magic Tongue eller Feta Funk...



Mvh Sebbe
Det är väl bara att planka? ;)
beware of the boogie monster...

Spector | T-bass | Jake | Yamaha | Warwick | Trace elliot |

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Japp...bara att planka. Men det skulle vara intressant veta exakt vad du upplever vara svårt.
sebolon
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 okt 2008, 04:44

Inlägg av sebolon »

BassLobster skrev:Japp...bara att planka. Men det skulle vara intressant veta exakt vad du upplever vara svårt.
Att få fram noterna/tabsen..det är väl det som är svårt. Annars hade jag väl inte skrivit här? :O
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

sebolon skrev:
BassLobster skrev:Japp...bara att planka. Men det skulle vara intressant veta exakt vad du upplever vara svårt.
Att få fram noterna/tabsen..det är väl det som är svårt. Annars hade jag väl inte skrivit här? :O
Självklart inte. Så problemet för dig är att hitta noter/TAB:s på Nätet? Skulle vara försiktig med TAB:s på Nätet om jag vore dig. Har sett såååå mycket...där sååå mycket är grova felaktigheter (framför allt under gehörsprocessen verkar det som).

Så du kan läsa skrivmaskin-TAB:s tydligen. Men du nämner noter också. Kan du noter? Om du kan noter, kan du också harmonisering på skalor?

Varför jag frågar är för att det finns nog tyvärr inga transkriptioner av Karns basgångar på Nätet. Så det som återstår för dig är att "plocka" låtarna/basgångarna själv. Och kan du harmonisering så bör det inte bli några problem...för kan du ackorden så är det ganska lätt "lista ut" dom tonerna du inte fixar på gehör.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

sebolon skrev:
Att få fram noterna/tabsen..det är väl det som är svårt. Annars hade jag väl inte skrivit här? :O
Planka själv, för sjutton gubbar. Det är inga jättesvåra grejer bara du tar dig lite tid och inte är HELT okunnig vad gäller grundläggande harmonilära.

Du utvecklas mer och snabbare om du plankar själv, därmed blir det lättare att planka nästa gång, och ännu lättare gången efter det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Nu frågar han ju efter var han hittar tabs, så eftersom vi nu bidragit med det goda(!) rådet att "planka själv" i samtliga inlägg såhär långt kanske det kan räcka...?

Jag håller med Basslobster om att tabsen på nätet ofta är felaktiga, men det går ju fint att börja med att lära in enligt en sån för att efter ett tag då låten börjar sitta kritiskt lyssna efter om man faktiskt spelar rätt.

Jag upplever det ofta mycket enklare att planka ut de sista felaktiga tonerna då jag labbat med låten ett tag.

Inte heller jag kunde hitta så mycket nu i en hast, men Google brukar ju vara vår vän i de här fallen - ibland krävs det lite mer svett och tårar än annars bara...

Lycka till!
Medlem i PB50+
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Tyvärr (om man kan säga så) så faller t ex Mick Karns sololåtar (Plaster the Magic Tongue och Feta Funk) inte inom ramen för grundläggande harmonilära. Det är mer komplicerat än så....

Jag har inte heller hittat nåt på Nätet gällande noter eller TAB:s. Det enda jag känner till som finns skrivet av hans baslinjer finns i tidsskriften BassPlayer (januari 1996) på låten "Gossip's Cup" från The Tooth Mother-plattan.

Jag kan rekommendera ta kontakt med Mick via MySpace och fråga honom om noter finns tillgängliga. Alternativt fråga om harmisar/skalor som baslinjerna bygger på/kommer från. Mick är en ödmjuk man, och har han tid så ställer han säkert upp. Att smöra lite hjälper nog oxå till :dumglad:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BassLobster skrev:Tyvärr (om man kan säga så) så faller t ex Mick Karns sololåtar (Plaster the Magic Tongue och Feta Funk) inte inom ramen för grundläggande harmonilära. Det är mer komplicerat än så....

Jag har inte heller hittat nåt på Nätet gällande noter eller TAB:s. Det enda jag känner till som finns skrivet av hans baslinjer finns i tidsskriften BassPlayer (januari 1996) på låten "Gossip's Cup" från The Tooth Mother-plattan.

Jag kan rekommendera ta kontakt med Mick via MySpace och fråga honom om noter finns tillgängliga. Alternativt fråga om harmisar/skalor som baslinjerna bygger på/kommer från. Mick är en ödmjuk man, och har han tid så ställer han säkert upp. Att smöra lite hjälper nog oxå till :dumglad:
Den har jag med all sannolikhet liggande hemma, så en eller annan scanning skulle ju kunna ge den iaf...
Medlem i PB50+
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

fieldflower skrev:
BassLobster skrev:Tyvärr (om man kan säga så) så faller t ex Mick Karns sololåtar (Plaster the Magic Tongue och Feta Funk) inte inom ramen för grundläggande harmonilära. Det är mer komplicerat än så....

Jag har inte heller hittat nåt på Nätet gällande noter eller TAB:s. Det enda jag känner till som finns skrivet av hans baslinjer finns i tidsskriften BassPlayer (januari 1996) på låten "Gossip's Cup" från The Tooth Mother-plattan.

Jag kan rekommendera ta kontakt med Mick via MySpace och fråga honom om noter finns tillgängliga. Alternativt fråga om harmisar/skalor som baslinjerna bygger på/kommer från. Mick är en ödmjuk man, och har han tid så ställer han säkert upp. Att smöra lite hjälper nog oxå till :dumglad:
Den har jag med all sannolikhet liggande hemma, så en eller annan scanning skulle ju kunna ge den iaf...
However dock...är ju tyvärr inte den låten han frågar efter... :?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BassLobster skrev:
fieldflower skrev:
BassLobster skrev:Tyvärr (om man kan säga så) så faller t ex Mick Karns sololåtar (Plaster the Magic Tongue och Feta Funk) inte inom ramen för grundläggande harmonilära. Det är mer komplicerat än så....

Jag har inte heller hittat nåt på Nätet gällande noter eller TAB:s. Det enda jag känner till som finns skrivet av hans baslinjer finns i tidsskriften BassPlayer (januari 1996) på låten "Gossip's Cup" från The Tooth Mother-plattan.

Jag kan rekommendera ta kontakt med Mick via MySpace och fråga honom om noter finns tillgängliga. Alternativt fråga om harmisar/skalor som baslinjerna bygger på/kommer från. Mick är en ödmjuk man, och har han tid så ställer han säkert upp. Att smöra lite hjälper nog oxå till :dumglad:
Den har jag med all sannolikhet liggande hemma, så en eller annan scanning skulle ju kunna ge den iaf...
However dock...är ju tyvärr inte den låten han frågar efter... :?
Och NU har jag LÄST också... :shock: :D
Medlem i PB50+
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

fieldflower skrev:
BassLobster skrev: However dock...är ju tyvärr inte den låten han frågar efter... :?
Och NU har jag LÄST också... :shock: :D
HA HA :dumglad:

Så...kontentan blir väl: "Nej, det verkar inte finnas på Nätet några TAB:s på Mick Karns baslinjer".

Om jag har nån susning om hur man spelar på låtarna? Svar JA.


(orsaken till detta, enligt min egen analys, är nog att hans baslinjer är såpass komplexa i sin natur - om man nu vill spela dom exakt som han gör) (kanske inte tonerna och tonvalet i sig, utan alla märkliga glissandon och liknande "effekter" som får hans basspel att glöda)
sebolon
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 okt 2008, 04:44

Inlägg av sebolon »

BassLobster skrev:
fieldflower skrev:
BassLobster skrev: However dock...är ju tyvärr inte den låten han frågar efter... :?
Och NU har jag LÄST också... :shock: :D
HA HA :dumglad:

Så...kontentan blir väl: "Nej, det verkar inte finnas på Nätet några TAB:s på Mick Karns baslinjer".

Om jag har nån susning om hur man spelar på låtarna? Svar JA.


(orsaken till detta, enligt min egen analys, är nog att hans baslinjer är såpass komplexa i sin natur - om man nu vill spela dom exakt som han gör) (kanske inte tonerna och tonvalet i sig, utan alla märkliga glissandon och liknande "effekter" som får hans basspel att glöda)

Så du har en susning på hur han spelar? Några specifika låtar?
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

sebolon skrev: Så du har en susning på hur han spelar? Några specifika låtar?
Jadå...det tycker jag. Inga specifika låtar som jag har i huvudet just nu...men jag har bra koll på hans teknik och tonspråk. Det är okonventionella skalor, stora glissandon och mycket kvartstoner.
Skriv svar