På en skala från 1-14...

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:24-70/2,8
Helt ok, men jag har 100/2.0 som favorit! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: På en skala från 1-14...

Inlägg av BBQV »

the_great_alfonzo skrev:Hur mycket fail är det att inte veta ett skit om takt? D.v.s 5/4, 9/8 11/19, 134/1,98 :roll: o.s.v ? Kanske inte mycket fail ifall man enbart kör punk/whatever i fyrtakt, men grejen är ju rätt så mycket att meshuggah inte är punk i fyrtakt :x Däremot kan det mycket väl vara metal i fyrtakt vad jag vet, för jag skiljer inte fyrtakt från nåt annat :roll: Jag lyssnar istället och kör snarare på studerande av mönster än studerande av takter. Är det fail ändå?
Är inte du en Freak Kitchenkille? IA kan väl bara spela udda taktarter, lär dig från honom! Lyssna och planka, se'n kan du börja räkna. Du får inte öppna julmusten förrän du hittat ettan! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Re: På en skala från 1-14...

Inlägg av mange »

BarbequeVillage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Hur mycket fail är det att inte veta ett skit om takt? D.v.s 5/4, 9/8 11/19, 134/1,98 :roll: o.s.v ? Kanske inte mycket fail ifall man enbart kör punk/whatever i fyrtakt, men grejen är ju rätt så mycket att meshuggah inte är punk i fyrtakt :x Däremot kan det mycket väl vara metal i fyrtakt vad jag vet, för jag skiljer inte fyrtakt från nåt annat :roll: Jag lyssnar istället och kör snarare på studerande av mönster än studerande av takter. Är det fail ändå?
Är inte du en Freak Kitchenkille? IA kan väl bara spela udda taktarter, lär dig från honom! Lyssna och planka, se'n kan du börja räkna. Du får inte öppna julmusten förrän du hittat ettan! :lol:
Var tvungen att kolla upp lite Freak kitchen och det var ju riktigt bra, tills "Some Kind of Love Song" dök upp, klarar inte av det bara.
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Klopper skrev:
Johannes skrev:24-70/2,8
Helt ok, men jag har 100/2.0 som favorit! :wink:
Min 85/1,2 slår era hårt på fingrarna, i takt dessutom!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: På en skala från 1-14...

Inlägg av joachime »

the_great_alfonzo skrev:Jag lyssnar istället och kör snarare på studerande av mönster än studerande av takter. Är det fail ändå?
Tycker inte det. Jag ser det som en nackdel ifall man måste stå och räkna eller hålla reda på ettan i huvudet medan man spelar.

Känns 7 och 13 lika naturligt som 3 eller 4 så är det bara att gratulera!
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

dereborn skrev: Jag brukar räkna en-en-en-en-en-en-en...men ett är ju ojämnt, så det räknas väl också till udda taktarter då, eller?
:lol: :lol: :lol: Eurodisco?
Janne

Inlägg av Janne »

200071 skrev:
dereborn skrev: Jag brukar räkna en-en-en-en-en-en-en...men ett är ju ojämnt, så det räknas väl också till udda taktarter då, eller?
:lol: :lol: :lol: Eurodisco?
Nänänä, eurodisco är ju .å.å.å.å!
För övrigt tycker jag som de flesta på internet alfonz, lär dig så lite som möjligt om musik. Du får bäst känsla då (*ironi*).
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

the_great_alfonzo skrev:Vilket leder till följefrågan.. Ska jag börja på kommunala musikskolan direkt, eller vänta tills jag börjar på estet musik nästa höst? Internet i all ära, men jag har mycket lättare att lära mej något via snack än via text, sätter sig bättre så att säga.
En kontrollfråga. Kommer man in på det musikestetiska programmet utan att veta vad en fyrtakt är nu för tiden?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Backlund skrev:Ojämna taktarter är djävulen! Så det så!
Blir ingen brudvals på ditt bröllop hör jag.
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Re: På en skala från 1-14...

Inlägg av bassplayer »

the_great_alfonzo skrev:Hur mycket fail är det att inte veta ett skit om takt? D.v.s 5/4, 9/8 11/19, 134/1,98 :roll: o.s.v ? Kanske inte mycket fail ifall man enbart kör punk/whatever i fyrtakt, men grejen är ju rätt så mycket att meshuggah inte är punk i fyrtakt :x Däremot kan det mycket väl vara metal i fyrtakt vad jag vet, för jag skiljer inte fyrtakt från nåt annat :roll: Jag lyssnar istället och kör snarare på studerande av mönster än studerande av takter. Är det fail ändå?
Ojämna taktarter är vanligare än vad många tror eller teoretiskt kan definera. Kan du lira nämnda Money eller Good Morning och All you need is love så behärskar du några av dem på gehör (i Beatlesfallen handlar det om ständiga skiften).

Diggar du och vill behärska Meshuggahprylar blir det till att plugga. Det finns inga genvägar ens för drivna musiker. Meshuggah ägnar sig år akrobatkonster och matematikmusik.
OBS! Jag värderar dessa begrepp postivt till skillnad mor Herr Korsriddare Figgebass. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag är värdelös på att räkna.
Det brukar gå bra att spela, men om man kan räkna så går det oftast bra mycket fortare att komma fram till HUR man ska spela.


Och jag undrar, liksom alsof, kommer man in på Estetiska utan att kunna 4/4?



Du som är ung Alfonz, lär dig så mycket teori som det bara går.
Jag är ju gammal så det känns som att det är försent för mig, jag är förlorad, dömd att för evigt enbart spela på känn...
Visst, brukar oftast förespråka att om man kan det praktiska så är inte teorin så viktig, men jag är rätt bitter för att jag inte brydde mig i mer teori och teknik när jag var yngre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

blackparkas skrev:Du som är ung Alfonz, lär dig så mycket teori som det bara går.
Jag är ju gammal så det känns som att det är försent för mig, jag är förlorad, dömd att för evigt enbart spela på känn...
Visst, brukar oftast förespråka att om man kan det praktiska så är inte teorin så viktig, men jag är rätt bitter för att jag inte brydde mig i mer teori och teknik när jag var yngre.
+100000 på den! Men tyvärr är det väl som man säger: "youth is wasted on the youngs"
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

dereborn skrev:
basmartin skrev:
dereborn skrev:
basmartin skrev:Fråga Figge....:)
om det är 7/8 eller 7/4?
Om man ska bry sig om ojämna taktarter öht.

backlund skrev:Ojämna taktarter är djävulen! Så det så!
Jag brukar räkna en-en-en-en-en-en-en...men ett är ju ojämnt, så det räknas väl också till udda taktarter då, eller?
Hahaha, grymt!



Jag har nog inte hört låten vad jag vet :oops:
men om pulsen är jämn/rak så borde det vara 7/4 och är pulsen inte är det alltså betonad som tre-två-två eller två-två-tre är det 7/8 så tänker jag. 7/8 känner man igen buslätt och det är skitskoj att spela när man lärt sig hur det funkar.



Btw- meshuggah spelar väl nästan alltid fyrtakt? ;)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

4/4 rules :oops: :oops: :oops:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

blackparkas skrev:Du som är ung Alfonz, lär dig så mycket teori som det bara går.
+1000
Musikteori är inte särskilt svårt, när man har förstått principerna som ligger bakom. Även om man har bra gehör, och spelar mycket på gehör, så är det guld att behärska grundläggande musikteori. Och hör jag dig säga "jobbigt" så kommer jag efter dig med blåslampa! :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

Vi har lagt ut svaren på många frågor jag har fått genom åren på vår hemsida. Jag tröttnade på att skriva svar på samma frågor om och om igen;-) http://www.akribi.org/musikteori
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

alsof skrev:Vi har lagt ut svaren på många frågor jag har fått genom åren på vår hemsida. Jag tröttnade på att skriva svar på samma frågor om och om igen;-) http://www.akribi.org/musikteori
+Rätt mycket!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

newheartshadow skrev: Btw- meshuggah spelar väl nästan alltid fyrtakt? ;)
Trummisen spelar nästan alltid fyrtakt MED HÄNDERNA
med fötterna följer han gitarrer/basar (välj själv, de spelar ju i basregistret allihopa) och samtliga där följer någon sjuk soppa av 3256/12+49-takt och 13/8-takt och 23/16-takt. Å andra sidan brukar det gå upp snyggt i slutet.

Polyrytmik är grejen!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Aesthetica skrev:
newheartshadow skrev: Btw- meshuggah spelar väl nästan alltid fyrtakt? ;)
Trummisen spelar nästan alltid fyrtakt MED HÄNDERNA
med fötterna följer han gitarrer/basar (välj själv, de spelar ju i basregistret allihopa) och samtliga där följer någon sjuk soppa av 3256/12+49-takt och 13/8-takt och 23/16-takt. Å andra sidan brukar det gå upp snyggt i slutet.

Polyrytmik är grejen!
Jo då jag vet, skulle vara lite rolig bara. därav ;)

kul läsning: http://www.cosmicambience.de/mts_mesh.pdf
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

newheartshadow skrev:
Jo då jag vet, skulle vara lite rolig bara. därav ;)

kul läsning: http://www.cosmicambience.de/mts_mesh.pdf
Jahaaaa! *känner sig dum* :oops:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Skriv svar