Vad är detta för skala?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Vad är detta för skala?

Inlägg av calleballe »

Har en tid undrat vilken typ av skala man ska träna in för att få detta typ av "solo-spel"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joR7BsoZbBg[/youtube][/quote]

Moll pentan känns lite tråkig....
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Han kör en del olika. Mycket lydisk och dominantlydisk, och en hel del jonisk såklart.
Fender
Ampeg
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Tack! Jag ska kika in Jonisk till att börja med...=)
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jonisk är helt vanlig durskala med stor 7'a.
Kolla in Lydisk, det verkar vara det han använder mest. Han lirar många klassiska Jaco-lydiska-fraser.
Fender
Ampeg
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här har du dom:

Lydisk: 1 2 3 #4 5 6 7 8
Dominantlydisk: 1 2 3 #4 5 6 b7 8
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Orginalet finns på Weather Reports Heavy Weather med maestro Pastorius.
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

GrafZeppelin skrev:Här har du dom:

Lydisk: 1 2 3 #4 5 6 7 8
Dominantlydisk: 1 2 3 #4 5 6 b7 8
Kan man få dom 2 på tab?...teori är inte min "melodi" :)
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Har du koll på ren jonisk?
Det grafen så snyggt skrev visar vilka "tonsteg" i en vanlig druskala (jonisk) som förändras i lydisk och lydisk dominant.
# är alltså en höjd ton och b en sänkt. Så om du spelar en durskala och förändrar de toner grafen skrev så får du alltså fram lydisk respektive lydisk dominant.

Tex, i en c-jonisk, för att få lydisk höjer du alltså F till F#, och i en dominantlydisk har du alltså en liten septim, sänker alltså B till Bb.
Fender
Ampeg
Janne

Inlägg av Janne »

Bild
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Tack för all hjälp, som vanligt snabbt och extremt bra!
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Inlägg av Jerry Lundgren »

En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.

Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.

Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

basmartin skrev:Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.
+1
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
spigget
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 23:54
Ort: Räntebäck

Inlägg av spigget »

Jerry Lundgren skrev:En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.

Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.

Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.

///Jerry Lundgren
Du pratar nog om "Kyrkotonarter" , kolla upp det så fattar du att du har rätt! En dur-skala kan ju bilda många olika ackord...
Lycka till / Spigget :lol:
EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...
Skriv svar