Sida 1 av 1

Vad är detta för skala?

Postat: fre 26 dec 2008, 14:29
av calleballe
Har en tid undrat vilken typ av skala man ska träna in för att få detta typ av "solo-spel"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joR7BsoZbBg[/youtube][/quote]

Moll pentan känns lite tråkig....

Postat: fre 26 dec 2008, 14:58
av Ale
Han kör en del olika. Mycket lydisk och dominantlydisk, och en hel del jonisk såklart.

Postat: fre 26 dec 2008, 15:36
av calleballe
Tack! Jag ska kika in Jonisk till att börja med...=)

Postat: fre 26 dec 2008, 15:56
av Ale
Jonisk är helt vanlig durskala med stor 7'a.
Kolla in Lydisk, det verkar vara det han använder mest. Han lirar många klassiska Jaco-lydiska-fraser.

Postat: fre 26 dec 2008, 16:06
av Gäst
Här har du dom:

Lydisk: 1 2 3 #4 5 6 7 8
Dominantlydisk: 1 2 3 #4 5 6 b7 8

Postat: fre 26 dec 2008, 16:13
av Bonehead
Orginalet finns på Weather Reports Heavy Weather med maestro Pastorius.

Postat: fre 26 dec 2008, 21:55
av calleballe
GrafZeppelin skrev:Här har du dom:

Lydisk: 1 2 3 #4 5 6 7 8
Dominantlydisk: 1 2 3 #4 5 6 b7 8
Kan man få dom 2 på tab?...teori är inte min "melodi" :)

Postat: fre 26 dec 2008, 22:01
av Ale
Har du koll på ren jonisk?
Det grafen så snyggt skrev visar vilka "tonsteg" i en vanlig druskala (jonisk) som förändras i lydisk och lydisk dominant.
# är alltså en höjd ton och b en sänkt. Så om du spelar en durskala och förändrar de toner grafen skrev så får du alltså fram lydisk respektive lydisk dominant.

Tex, i en c-jonisk, för att få lydisk höjer du alltså F till F#, och i en dominantlydisk har du alltså en liten septim, sänker alltså B till Bb.

Postat: fre 26 dec 2008, 22:11
av Janne
Bild

Postat: fre 26 dec 2008, 23:09
av calleballe
Tack för all hjälp, som vanligt snabbt och extremt bra!

Postat: lör 27 dec 2008, 20:27
av basmartin
Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.

Postat: sön 28 dec 2008, 19:32
av Jerry Lundgren
En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.

Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.

Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.

///Jerry Lundgren

Postat: sön 28 dec 2008, 19:34
av GurraG
basmartin skrev:Minns inte om Jaco använder det i detta solot, har inget ljud på den här datorn, men en snitsig skala är spela D#moll penta över ett Emaj#11 ackord. Då kan man återanvända sina gamla pentalicks fast det låter nytt och fräscht.
+1

Postat: lör 21 mar 2009, 01:41
av spigget
Jerry Lundgren skrev:En liten sak jag upptäckte efter att ha suttit å runkat diverse mollskalor upp och ner var att alla mystiska skalor har ett tydligt samband.

Om man utgår från en mollskala men istället för att börja på första tonen så börjar man på 2:a, 3:e(durskala),4:e osv. så får man en hel hög av konstiga skalor man inte visste att man egemtligen kunde. Vad man sen ska använda denna livsnödvändiga kunskap till det vete fan, men man jag har fått en bättre uppfattning om användbara toner över hela halsen.

Och som vanligt upptäcker jag att jag svamlar på rätt så duktigt när jag skriver.

///Jerry Lundgren
Du pratar nog om "Kyrkotonarter" , kolla upp det så fattar du att du har rätt! En dur-skala kan ju bilda många olika ackord...
Lycka till / Spigget :lol: