Olika sväng?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Olika sväng?

Inlägg av affe_kaffe »

Hej på er!

är ny på detta forum så jag testar att lägga in mitt första ämne..

Har tänkt på sistonde mycket på sväng och alla dessa små saker som gör de blir svängit när man lirar. De snackas mycket om att ligga före, efter och rakt på pulsen, gostnotes mm...

har skaffat lite svängiga skivor på senare tid med t.o.p, samuel ljungbladh mm, för att lyssna mej till hur man ska få till de..

Jag bara undrar hur ni gör när ni svänger till de och om ni vet i vilka små saker man brukar ta till för att får de sväng till en viss stil.. d.v.s. vilken små grej som gör att den stilen svänger på de viset.. typ soul, pop, rock mm.

Kanske krångligt ställ fråga, men jag hoppas på att ni förstår och delar med er av era tips och erfarenheter! :D

Tack på förhand!

Affe
Janne

Inlägg av Janne »

Hej och välkommen.
Svår fråga som sagt, men jag tror att du gör helt rätt. Det är nog lyssna och åter lyssna som gäller. Det är ju bara att konstatera att man aldrig lyckas få till rätt sväng i en musikstil som man inte är inlyssnad på. Det går ju naturligtvis att teoretisera svänget också, men jag tror att man måste lära sig att känna det i reptilhjärnan.
gäst

Inlägg av gäst »

Spela från hjärtat och ha kul. Att kopiera någon annans sväng känns fel, men att inspireras är bara bra :)
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

Ja, de är kanske de enda sättet att göra de på...

Jag märkte direkt att man blev färgad av stilen sen när man jammade med en trummis, fast då måste man ha en svängig trummis också...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Olika sväng?

Inlägg av GurraG »

affe_kaffe skrev:De snackas mycket om att ligga före, efter och rakt på pulsen, gostnotes mm
Att ligga före, efter eller rakt på pulsen gör väldigt stor skillnad för hur svänget upplevs. Det kan vara roligt att testa att spela en låt på alla tre olika visen och se vilket som känns bäst. Det finns inget rätt eller fel, men en approach kan passa mer eller mindre bra. Om man tex spelar en Jaco Pastoriuslåt så kan det nog låta väldigt konstigt om man hänger på pulsen (ligger efter), och att pusha (ligga före) när man spelar nåt med Duck Dunn kanske inte passar så bra. Men som sagt, exprimentera och se vad du gillar!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

Men att ligga före menas att man kommer in på synkop typ eller? och efter är att komma lite sent in i nästa takt så att säga?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Nej, det handlar om mycket små skillnader, det är inte mätbart i notvärden. Det är snarare mer en känsla, att spela "tillbakalutat" eller "pådrivande", det är svårt att beskriva. Här har du ett , enligt min mening, bra exempel på att ligga före beatet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hFrVaUEbh5g[/youtube]

Här är vad jag skulle kalla ett bra exempel på att ligga strax efter beatet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P2blEJ3hVYo[/youtube]

Och det ena är inte mer rätt än det andra, både dessa klippen svänger så det svartnar om du frågar mig.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

Kalas bra exempel! Tusen tack! nu är de bara för mej att försöka hitta den känslan när man spelar med en trummis... de känns som på första exemplet så spelar trummorna väldigt snabbt och drivande.. då är de läge alltså att tajma in en pådrivande bas gång.
Medans i andra exemplet så spelar han lite slappare... alltså lite mer häng i basgången..
Vad bör man mer lyssna efter, på typ trummorna för att hitta känslan? om de ska vara drivande eller häng? eller rakt på?? något speciellt?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ja, det är väl delvis en smaksak om man spelar med häng eller driv, men visst kan det (som alltid!) vara en god idé att lyssna på trummorna för att hitta feelingen. Fast man behöver för all del inte följa trummisens känsla. Jag brukar ofta spela rätt tillbakalutat, och gillar då att spela med pådrivande trummisar. Då blir det en schysst späning inom rytmsektionen som kan skapa ett grymt sväng.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

affe_kaffe skrev:Kalas bra exempel! Tusen tack! nu är de bara för mej att försöka hitta den känslan när man spelar med en trummis... de känns som på första exemplet så spelar trummorna väldigt snabbt och drivande.. då är de läge alltså att tajma in en pådrivande bas gång.
Medans i andra exemplet så spelar han lite slappare... alltså lite mer häng i basgången..
Vad bör man mer lyssna efter, på typ trummorna för att hitta känslan? om de ska vara drivande eller häng? eller rakt på?? något speciellt?
När jag jammar så tar jag bara och lyssnar på trummorna, kommer in när jag känner för det och bara spelar lite och strax hittar man något som svänger fint. Improvisera helt enkelt.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Bry dig inte om att analysera.. Spela på känsla och känn musiken med hela kroppen.

Det går inte att teoretisera sväng. Spela otajt på rätt ställe, men var de rätta ställena är vet man inte förrän man har spelat dem...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

funkys**t skrev:Bry dig inte om att analysera.. Spela på känsla och känn musiken med hela kroppen.

Det går inte att teoretisera sväng. Spela otajt på rätt ställe, men var de rätta ställena är vet man inte förrän man har spelat dem...
+1
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Det är pauserna som svänger..
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

Hur menar du med pauserna? hur svänger dom?
gäst

Inlägg av gäst »

Rix skrev:Det är pauserna som svänger..
O ja, så är det +1
Skriv svar