Arrangering?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Arrangering?

Inlägg av mikkejohansson »

(Ska man tro hur det ser ut är det ju ändå bara jag som postar här så jag kör väl på :) )


Hur många av er/oss håller på med att arrangera musik? Har ganska nyligt kommit igång med det igen mer seriöst. Har inte gjort så mycket sen jag slutade plugga/började jobba men nu har jag återfått inspiration (och lite tid)...

Har blivit en del storbandsarr och lite andra jazz-arr sådär...lite kul när man faktiskt har tillgång till ensembler att testa arren i!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag plankar/arrar rätt mycket för rockband o liten blåssättning (Tenor/trumpet).

Dvs man plankar den aktuella artistens hits o bestämmer vilka lines etc som är viktigast och om dom ska spelas av synt, blås eller gitarr. Plankar o skriver ut körer o.s.v.

Förutom det har jag skrivit lite för The Dean Martin Experience och ett par manskörsarr.

Storband är en dröm som dessvärre känns relativt avlägsen. Brian Setzer Orchestras "This Ol' House" är en inspiration!

Relativt snart kommer jag dock att ta ett steg närmare då jag ska planka/transkribera Edgar Winters White Trash:s version av "I've got news for you" för en sektion bestående av Barre, 2 tenorer o 2 trumpeter. Spännande!

(Lite extra nervöst blir det ju iom att dom som oftast lirar mina försök t plank/arr är top-of-the-f***kin-line session players... Jonas Wall, Ulrik Dahl, Stefan Persson, Wojtek Goral, Ruskträsk, Goran Kajfes o.s.v.) men dom brukar vara rätt snälla.

Tar GÄRNA emot tips o tricks / litteratur etc. i ämnet!


(Kolla http://www.thejohnsons.se om andan faller på...)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Arrangering?

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:(Ska man tro hur det ser ut är det ju ändå bara jag som postar här så jag kör väl på :) )


Hur många av er/oss håller på med att arrangera musik? Har ganska nyligt kommit igång med det igen mer seriöst. Har inte gjort så mycket sen jag slutade plugga/började jobba men nu har jag återfått inspiration (och lite tid)...

Har blivit en del storbandsarr och lite andra jazz-arr sådär...lite kul när man faktiskt har tillgång till ensembler att testa arren i!
Jo då. Det blir ibland fast allt mer sällan pga att allt annat tar ens vakna tid i anspråk. När andan faller på så håller jag på med ett evighetsprojekt för storband som framskrider väldigt långsamt. Det är roligt och framför allt få höra det hela när det är klart. Nivån är väl lägre än ambitionsnivån, men man lär sig hela tiden.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ni har säkert en massa böcker i hyllan redan, men jag tänkte bara nämna Sten Ingelfs "Jazz- och Rockarrangering". Enkelt skriven med mycket förklaringar och korta exempel på olika "tekniker", och en bra del med "bra att veta" om de vanligaste instrumenten sådär. Tycker den är bra att ha som lite påminnelse och inspiration...och inte lika "mastig" som många andra böcker som ska svälja ALLT liksom.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Collt! Tack f tips!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast egentligen skulle han nog ha kallat den "Jazzarrangering (och ett halvt kapitel om "rockmusik")".


Men den diskussionen (rockmusikens plats i det teoretiska musiklandskapet, eller nåt) böev jag überless på under min tid på musikhögskolan...KG Johansson och rabiata hårdrockare typ :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Kolla in Torbjörn Gultz bok. (Tror han heter så..) Ska kolla när jag kommer hem.. Jag kommer inte ihåg vad boken heter.. Kolla med KMH.. Tror han jobbar där. Han är lite annorlunda i sin stil. Modern alltså. Han har med väldigt bra ljudexempel som är mycket välspelade. Dels när det gäller själva arren han gjort och dels de olika klangexemplen på instrumenten. Lite tips på olika sätt att skriva intro till ett tema finns också i boken.
Lyssna gärna på Jacos storband som han hade.. Kommer inte ihåg vad bandet hette. The bithday concert är en bra liveplatta. Mycket annorlunda sound..

Själv har jag arrat mycket tv-deckar teman till fyra/fem blås + komp och håller på med en storbandsvariant av det hela.. Ca tio låtar. Det tråkiga är: När, hur ska man kunna framföra dessa..? Ska man sälja arren? Eller ska man vara självisk eller..? Hur tänker ni?
Senast redigerad av funkys**t den mån 14 maj 2007, 08:25, redigerad totalt 1 gånger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

mikkejohansson skrev:Fast egentligen skulle han nog ha kallat den "Jazzarrangering (och ett halvt kapitel om "rockmusik")".


Men den diskussionen (rockmusikens plats i det teoretiska musiklandskapet, eller nåt) böev jag überless på under min tid på musikhögskolan...KG Johansson och rabiata hårdrockare typ :)
Du vet väl att KG gjort en bok i ämnet poparrangering tillsammans med Hans Hjortek? Arrboken.

SHAMELESS PLUG! :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Sebbe
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 11:02

Inlägg av Sebbe »

Ledsen att jag drar upp en månad gammal tråd, men jag har precis dykt upp här på forumet.

Jag håller på ganska mycket med arrangering, och ska till hösten få den tidigare nämnda professor Sten Ingelf som lärare till hösten, när jag börjar på Malmö Musikhögskolas Arr/komp-linje - Musiker - Jazz.

Är det storbandsarrangering man är ute efter har Sammy Nestico skrivit "The complete arranger", där han skriver mycket framförallt om instrumentering. En CD följer med med ett 70-tal exempel, med partitur till dem i boken. En riktig höjdare som jag varmt kan rekommendera.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inget att be om ursäkt för Sebbe, det var ju ett bra tips!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Sebbe skrev:Ledsen att jag drar upp en månad gammal tråd, men jag har precis dykt upp här på forumet.

Jag håller på ganska mycket med arrangering, och ska till hösten få den tidigare nämnda professor Sten Ingelf som lärare till hösten, när jag börjar på Malmö Musikhögskolas Arr/komp-linje - Musiker - Jazz.

Är det storbandsarrangering man är ute efter har Sammy Nestico skrivit "The complete arranger", där han skriver mycket framförallt om instrumentering. En CD följer med med ett 70-tal exempel, med partitur till dem i boken. En riktig höjdare som jag varmt kan rekommendera.
av en ren händelse läste jag i "lär av mästarna" av ingelf igår natt efter att jag sett en dubsession/konsert med "one step"...
blev så intreserad av arrangering helt plötsligt...
men så vaknade jag och var frisk igen :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar