Död åt frikyrkogospeln!!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TredoX skrev:Måste man använda EBS när man kör gospel?
Japp!
Och möbelbas. Det underlättar!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

T.o.m. jag skulle kunna tänka mig att spela lite gospel då och då, trots budskapet. Att kompa en stor kör är alltidkul, och man kan inte förneka att det ofta svänger ett gäng!

...vill dock ha betalt för det, som alla andra gigs! ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Mary Mary-låten där har jag spelat ett par gånger, inte med kör, men 3-4 st som sjöng.Det svänger ganska bra, men det är å andra sidan inget powerwalkande på den, det svänger helt enkelt.

Det där andra, vitrockarna där, det svängde ju också på sitt sätt, och är väldigt långt ifrån "Frikyrkogospel" enl mig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Defininera powerwalkande, tack!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Rix skrev:Defininera powerwalkande, tack!
  • Ja.... svårt.
    Jag satt tidigare och letade på youtube efter nå´t bra exempel men hittade inget.

    Men....
    Om man lirar walking, och gör allt för att inte träffa grundtonerna, det tycker jag är powerwalking... :D

    Jag tycker absolut det kan svänga om man kör walking, men jag tycker man bör göra det mer smakfullt än många gospelbasister gör.


    Äh, jag är kanske larvig och kanske egentligen inte gillar walking öht, jag vet inte.
    Men när det blir för mycket ostrukturerat spel blir jag trött i öronen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kan du inte lägga upp nåt klipp på det du ska spela, om det går? Förstår inte riktigt det där med powerwalking...

EDIT: Klipp som i mp3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Powerwalking var ett eget uttryck för att på ett lite lustigt sätt uttrycka när någon kör walking till absurdum.


Och nej, jag tror inte jag känner att jag orkar lägga ut några klipp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

JÄÄSUS!!! Det där är något av det absolut värsta jag någonsin hört i basväg, snubben med Lakien är ju helt JÄÄSUS!!! Okej då, om det finns någon som möjligtvis heter Bill Dickson eller Dickens så är han RÄSERJÄÄSUS, har aldrig hört någon spela så jag fått ont i skåpet och skruttet på samma gång. Det fixar den snubben utan probs. :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Gospel har många likheter med soul och r'n'b. Båda måste nästan göras i USA (och helst då i södern), av amerikaner, för att vara bra, och det är bara den gamla sorten, t.ex. låten i klippet nedan, som har potential att vara bra.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=ucrZew0LYtY&feature=related[/youtube]

Kan förresten erkänna att jag tyckt att gospel, sådär i största allmänhet, varit medryckande, live, jag också. Men jag är inte säker på att jag skulle tycka det idag.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

men varför klappar dom på 1 och 3... :wink:
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

peter_s skrev:Gospel har många likheter med soul och r'n'b. Båda måste nästan göras i USA (och helst då i södern), av amerikaner, för att vara bra, och det är bara den gamla sorten, t.ex. låten i klippet nedan, som har potential att vara bra.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=ucrZew0LYtY&feature=related[/youtube]

Kan förresten erkänna att jag tyckt att gospel, sådär i största allmänhet, varit medryckande, live, jag också. Men jag är inte säker på att jag skulle tycka det idag.
"Gospel har många likheter med soul och r'n'b", jahaa, men sanningen är den att UTAN Gospel, INGEN Soul/R&B = Storsant!!!
The Dixie Hummingbirds är, tjaa, The Dixie Hummingbirds och Ira Tucker är en gammal hjälte i Midsommarkransens Pentecoastal Society. "I've Been Buked And Scorned" Rev. DoggyD. :heart:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

DoggyD skrev:
JÄÄSUS!!! Det där är något av det absolut värsta jag någonsin hört i basväg, snubben med Lakien är ju helt JÄÄSUS!!! Okej då, om det finns någon som möjligtvis heter Bill Dickson eller Dickens så är han RÄSERJÄÄSUS, har aldrig hört någon spela så jag fått ont i skåpet och skruttet på samma gång. Det fixar den snubben utan probs. :hmm:
Är villig att hålla med :D
Eller vafan, han har ju ganska speciell stil och ett speciellt sound, men lite påträngande kanske.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kYBkxqm9wCs[/youtube]
Me like...
Den i mej med stort harmonikintresse tycker verkliiiiigen om detta...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=99Y0DTvAN6I[/youtube]
Me like igen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

En sista....jag vet att den är ganska tråkig i ett par minuter men lyssna till slutet av filmen....en sån kör vill jag jobba med...dom har inga begränsningar liksom.....tak? Skit i det ....nu höjer vi...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sY88RiXfzU8[/youtube]
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag vet inte vad Blind boys of Alabama hamnar under för genre, men de är sååå bra!

[youtube]http://youtube.com/watch?v=yFy1dqw3kwY&feature=related[/youtube]

[youtube]http://youtube.com/watch?v=pR1tOVd4PCk&feature=related[/youtube]
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Svensson skrev:Jag vet inte vad Blind boys of Alabama hamnar under för genre, men de är sååå bra!
Ja, de är bra (men de var nog bättre förr, i mina ögon). Rent genremässigt hamnar de nog förresten i "Southern Gospel"-facket.
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Inlägg av supro »

blackparkas skrev:Vad det lät dåligt om basarna....
Verkligen, den första var dessutom väldigt ostämd. :?
Skriv svar