Sida 1 av 2

Förklara för en musikteoretisk analfabet...

Postat: ons 16 maj 2007, 09:05
av BBQV
Jag kan läsa noter men där tar det slut... Att det svenska H i engelsktalande länder heter B har jag fått förklarat och förstått, men en sak begriper jag inte.

A borde vara utgångspunkten för våra skalor, dels p.g.a. den alfabetiska ordningen och dels eftersom det oftast är ett A man utgår från när man stämmer. Det känns som att A borde ha en särställning i vårt notsystem helt enkelt.

Varför är det då C-durskalan som är kliniskt befriad från förtecken? Borde inte A ha fått det privilegiet? Man kunde ju helt enkelt ha döpt tonen C till A och låtit skalan utgå därifrån och därigenom undvikit att förvirra mig!

Är det så att C-dur egentligen är A-moll och att det var den skalan man utgick ifrån? Eller har stämningen på olika instrument i symfoniorkestrarna ändrats genom åren och därför fått hela notsystemet att transkriberas?

Upplys mig, ni som har kunskaperna! Som musikintresserad historielärare vill man ju gärna ha koll på sån't här! :lol:

Postat: ons 16 maj 2007, 15:12
av Backlund
Oj då, aldrig tänkt på det förut. Nu går hjärnan på högvarv! :? Måste försöka titta lite på det där :)

Vet att det förekom andra stämningar på kontrabasen förr i tiden, men vet inget om de andra instrumenten :)

Postat: ons 16 maj 2007, 15:57
av Gäst
Intressant fråga. Dessutom heter det ju inte CDE et.c i alla länder/traditioner utan Do Re Mi et.c...

Mikkeee!!! ;)

Postat: ons 16 maj 2007, 16:31
av calif de funk
Är inte A-moll en parallel till C-dur?

Postat: ons 16 maj 2007, 17:46
av BBQV
calif de funk skrev:Är inte A-moll en parallel till C-dur?
Jo, det var så jag tänkte. Moll kanske är utgångspunkten. Jag har alltid trott att dur var det normala och moll kusinen från landet, men det kanske bara är vi glättiga västerlänningar som fått för oss det...

Postat: ons 16 maj 2007, 17:53
av calif de funk
BarbequeVillage skrev:
calif de funk skrev:Är inte A-moll en parallel till C-dur?
Jo, det var så jag tänkte. Moll kanske är utgångspunkten. Jag har alltid trott att dur var det normala och moll kusinen från landet, men det kanske bara är vi glättiga västerlänningar som fått för oss det...
Fast jag menar inte så, att den ena är utgångspunkten medans den andra nåt annat. Jag ser de som gämnlika i status politiskt uttryckt :wink:.

Postat: ons 16 maj 2007, 18:30
av mikkejohansson
Hmmm...låt mig återkomma i frågan :)

Har skickat frugan på konfirmationsläger (nej, hon går inte i åttan - hon är med som musikledare) så jag o grabben spelar solo/duett, tar lite mer tid i anspråk från mitt internetsurfande :D

Men jag tror att teorin om att moll är "utgångspunkt" är rätt trolig. Moll betraktas ju som "renare" i vissa avseenden...

Det tråkiga svaret är nog "för att nån bestämde det så" dock...

Postat: ons 16 maj 2007, 19:31
av Crypto
Om jag inte minns fel, så tyckte man länge att dur inte var snyggt utan föredrog andra kyrkotonarter än just jonisk (dur). Antagligen var den aeoliska (moll) dominerande och det var den man utgick ifrån då notationen fick den form den har idag. (Det har funnits andra sätt att notera innan vårt femlinjiga notsystem, allt från en linje till fyra).
Dessutom så, i medeltidens bokstavsnotskrifter var a första (lägsta) tonen. Ettstrukna a (440Hz) gäller fortfarande som sk normalton.

Postat: ons 16 maj 2007, 19:37
av calif de funk
Fan va´ kul med folk som kan sånt man alldrig hört talats om :wink: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...

Postat: ons 16 maj 2007, 21:30
av Gäst
Men vilket kom först som notbenämningsstandard då? Alfabet eller do re mi?

Skicka grabben i säng och svara på våra frågor nu Mikke! ;)

Postat: ons 16 maj 2007, 22:51
av calif de funk
Nefan, nu vågar jag inte ens gissa :?. Mikke för faaaaan :twisted: :wink:.

Postat: ons 16 maj 2007, 22:57
av Svensson
calif de funk skrev: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...
Kan bara hålla med, det man börjar undra är ju vilka starka sidor man egentligen har :lol:

Postat: ons 16 maj 2007, 23:19
av calif de funk
Svensson skrev:
calif de funk skrev: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...
Kan bara hålla med, det man börjar undra är ju vilka starka sidor man egentligen har :lol:
Jag har fått mycket gatustryk när jag var liten och det måste väl räknas som stark sida :P. Dessutom kan jag koka turkiskt kaffe riktigt bra:D.

Postat: ons 16 maj 2007, 23:22
av mikkejohansson
Hehe, vad upprörda ni verkar!

Jag är ju långt från allvetande i alla frågor, men nånstans mellan mitt förra svar och Cryptos tror jag man hittar nån slags sanning...moll är grejen liksom :)

Sen VARFÖR det blev så...ja du....han Michael J Fox hade ju en schysst tidsmaskin. Eller nån riktig historienörd på akkis kanske kan säga.


Solmisation (do-re-mi osv) TROOOR jag kom senare, läs här för en enkel förklaring; http://sv.wikipedia.org/wiki/Solmisation , men hänvisning till indiska ragor vet jag inte om jag köper riktigt.


Kanske orkar lägga lite tid på det här i morrn....får återkomma :)

Postat: ons 16 maj 2007, 23:44
av criss
fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!

Postat: ons 16 maj 2007, 23:47
av calif de funk
criss skrev:fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!
Skalor i Fmaj, det är skiten för romans 8)

Postat: ons 16 maj 2007, 23:58
av criss
calif de funk skrev:
criss skrev:fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!
Skalor i Fmaj, det är skiten för romans 8)
hmm.
fmaj lydiskt om det är cdur
och joniskt om det är fdur...nej attan jonsikt - det blir ju bara fylla och kaos...när jag tänker på det - idealt för för sweet fysisk lööv!
ähh. testar med lydiskt... tror ni att jag spelat för sakta?.... kanske om man är mån om karaktärsonerna så att det aktuella moduset blir ordentligt etablerat...???...

Postat: tor 17 maj 2007, 00:02
av Svarte_Jack
Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.

Postat: tor 17 maj 2007, 00:07
av Gäst
mikkejohansson skrev: Solmisation (do-re-mi osv) TROOOR jag kom senare, läs här för en enkel förklaring; http://sv.wikipedia.org/wiki/Solmisation
Här fick man lära sig att skaparen av dagens tonsystem, Guido de Arezzo, fick en krater på Merkurius uppkallad efter sig. :D

Postat: tor 17 maj 2007, 00:15
av criss
Svarte_Jack skrev:Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.
jaja, men är det f-lydisk? nå? va? va?
inte förknippat med erotik...har du inte?
erkänn, kanalje!

nu förstår jag inte...jönsonligan inte sexigt???!!!
Unge man!(här reser jag ett tilllrättanviande pekfinger, nånå)
jönsonligan är förvisso allt en ung man/kvinna/intersexuell kan önska sig!!!
och mer därtill!!! :wink:

Postat: tor 17 maj 2007, 00:21
av Gäst
Svarte_Jack skrev:Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.
Nja, det är ju bara i takt 3 och 4 där de spelar B-dur med A i basen som det blir så om man väljer att se A som grundton. Men nog är väl Doris lite het ändå?

Postat: tor 17 maj 2007, 00:22
av Svarte_Jack
Jo för gubbar i din ålder kanske.

Postat: tor 17 maj 2007, 00:32
av Gäst
Svarte_Jack skrev:Jo för gubbar i din ålder kanske.
Tack snorvalp!

Postat: tor 17 maj 2007, 01:00
av Semborg
calif de funk skrev: Fast jag menar inte så, att den ena är utgångspunkten medans den andra nåt annat. Jag ser de som gämnlika i status politiskt uttryckt :wink:.
haha :D

Postat: tor 05 feb 2009, 19:08
av alsof
Gå in på http://www.akribi.org/musikteori och klicka på "Diatonik" som ligger längst till höger i den undre menyn så kan se varför man börjar och slutar på C istället för på A som den första frågeställaren i denna tråden undrar.

Svaret börjar med: Redan de gamla grekerna o.s.v.