Förklara för en musikteoretisk analfabet...

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Förklara för en musikteoretisk analfabet...

Inlägg av BBQV »

Jag kan läsa noter men där tar det slut... Att det svenska H i engelsktalande länder heter B har jag fått förklarat och förstått, men en sak begriper jag inte.

A borde vara utgångspunkten för våra skalor, dels p.g.a. den alfabetiska ordningen och dels eftersom det oftast är ett A man utgår från när man stämmer. Det känns som att A borde ha en särställning i vårt notsystem helt enkelt.

Varför är det då C-durskalan som är kliniskt befriad från förtecken? Borde inte A ha fått det privilegiet? Man kunde ju helt enkelt ha döpt tonen C till A och låtit skalan utgå därifrån och därigenom undvikit att förvirra mig!

Är det så att C-dur egentligen är A-moll och att det var den skalan man utgick ifrån? Eller har stämningen på olika instrument i symfoniorkestrarna ändrats genom åren och därför fått hela notsystemet att transkriberas?

Upplys mig, ni som har kunskaperna! Som musikintresserad historielärare vill man ju gärna ha koll på sån't här! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Oj då, aldrig tänkt på det förut. Nu går hjärnan på högvarv! :? Måste försöka titta lite på det där :)

Vet att det förekom andra stämningar på kontrabasen förr i tiden, men vet inget om de andra instrumenten :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant fråga. Dessutom heter det ju inte CDE et.c i alla länder/traditioner utan Do Re Mi et.c...

Mikkeee!!! ;)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Är inte A-moll en parallel till C-dur?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

calif de funk skrev:Är inte A-moll en parallel till C-dur?
Jo, det var så jag tänkte. Moll kanske är utgångspunkten. Jag har alltid trott att dur var det normala och moll kusinen från landet, men det kanske bara är vi glättiga västerlänningar som fått för oss det...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:
calif de funk skrev:Är inte A-moll en parallel till C-dur?
Jo, det var så jag tänkte. Moll kanske är utgångspunkten. Jag har alltid trott att dur var det normala och moll kusinen från landet, men det kanske bara är vi glättiga västerlänningar som fått för oss det...
Fast jag menar inte så, att den ena är utgångspunkten medans den andra nåt annat. Jag ser de som gämnlika i status politiskt uttryckt :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hmmm...låt mig återkomma i frågan :)

Har skickat frugan på konfirmationsläger (nej, hon går inte i åttan - hon är med som musikledare) så jag o grabben spelar solo/duett, tar lite mer tid i anspråk från mitt internetsurfande :D

Men jag tror att teorin om att moll är "utgångspunkt" är rätt trolig. Moll betraktas ju som "renare" i vissa avseenden...

Det tråkiga svaret är nog "för att nån bestämde det så" dock...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Om jag inte minns fel, så tyckte man länge att dur inte var snyggt utan föredrog andra kyrkotonarter än just jonisk (dur). Antagligen var den aeoliska (moll) dominerande och det var den man utgick ifrån då notationen fick den form den har idag. (Det har funnits andra sätt att notera innan vårt femlinjiga notsystem, allt från en linje till fyra).
Dessutom så, i medeltidens bokstavsnotskrifter var a första (lägsta) tonen. Ettstrukna a (440Hz) gäller fortfarande som sk normalton.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fan va´ kul med folk som kan sånt man alldrig hört talats om :wink: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men vilket kom först som notbenämningsstandard då? Alfabet eller do re mi?

Skicka grabben i säng och svara på våra frågor nu Mikke! ;)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Nefan, nu vågar jag inte ens gissa :?. Mikke för faaaaan :twisted: :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

calif de funk skrev: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...
Kan bara hålla med, det man börjar undra är ju vilka starka sidor man egentligen har :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svensson skrev:
calif de funk skrev: Å andra sidan är teori inte min starkaste sida heller...
Kan bara hålla med, det man börjar undra är ju vilka starka sidor man egentligen har :lol:
Jag har fått mycket gatustryk när jag var liten och det måste väl räknas som stark sida :P. Dessutom kan jag koka turkiskt kaffe riktigt bra:D.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hehe, vad upprörda ni verkar!

Jag är ju långt från allvetande i alla frågor, men nånstans mellan mitt förra svar och Cryptos tror jag man hittar nån slags sanning...moll är grejen liksom :)

Sen VARFÖR det blev så...ja du....han Michael J Fox hade ju en schysst tidsmaskin. Eller nån riktig historienörd på akkis kanske kan säga.


Solmisation (do-re-mi osv) TROOOR jag kom senare, läs här för en enkel förklaring; http://sv.wikipedia.org/wiki/Solmisation , men hänvisning till indiska ragor vet jag inte om jag köper riktigt.


Kanske orkar lägga lite tid på det här i morrn....får återkomma :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

criss skrev:fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!
Skalor i Fmaj, det är skiten för romans 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

calif de funk skrev:
criss skrev:fick någon stencil när jag gick på folkis om de olika skalorna om jag inte minns fel skrev Sokrates att den joniska skalan gav upphov till dryckenskap och kaos!

sen stod det om de andra skalornas effekt, någon var erotiskt eggande, någon lungnande osv.
undrar nu bara om det var samma skalor som de som vi spelar nuförtiden...(jag har ofta försökt förföra med skalövningar....
"bejby...vill du hänga med hem och lyssna på när jag spelar frygisk skalövning...ja, både upp och ner två oktaver ...."

har inte gått så bra. - tyvärr!
Skalor i Fmaj, det är skiten för romans 8)
hmm.
fmaj lydiskt om det är cdur
och joniskt om det är fdur...nej attan jonsikt - det blir ju bara fylla och kaos...när jag tänker på det - idealt för för sweet fysisk lööv!
ähh. testar med lydiskt... tror ni att jag spelat för sakta?.... kanske om man är mån om karaktärsonerna så att det aktuella moduset blir ordentligt etablerat...???...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev: Solmisation (do-re-mi osv) TROOOR jag kom senare, läs här för en enkel förklaring; http://sv.wikipedia.org/wiki/Solmisation
Här fick man lära sig att skaparen av dagens tonsystem, Guido de Arezzo, fick en krater på Merkurius uppkallad efter sig. :D
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Svarte_Jack skrev:Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.
jaja, men är det f-lydisk? nå? va? va?
inte förknippat med erotik...har du inte?
erkänn, kanalje!

nu förstår jag inte...jönsonligan inte sexigt???!!!
Unge man!(här reser jag ett tilllrättanviande pekfinger, nånå)
jönsonligan är förvisso allt en ung man/kvinna/intersexuell kan önska sig!!!
och mer därtill!!! :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jönsonligantemat går väl i lydisk? Jag har då aldrig förknippat dem med erotik.
Nja, det är ju bara i takt 3 och 4 där de spelar B-dur med A i basen som det blir så om man väljer att se A som grundton. Men nog är väl Doris lite het ändå?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jo för gubbar i din ålder kanske.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jo för gubbar i din ålder kanske.
Tack snorvalp!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

calif de funk skrev: Fast jag menar inte så, att den ena är utgångspunkten medans den andra nåt annat. Jag ser de som gämnlika i status politiskt uttryckt :wink:.
haha :D
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

Gå in på http://www.akribi.org/musikteori och klicka på "Diatonik" som ligger längst till höger i den undre menyn så kan se varför man börjar och slutar på C istället för på A som den första frågeställaren i denna tråden undrar.

Svaret börjar med: Redan de gamla grekerna o.s.v.
Skriv svar