Bb och A# - vad heter de...?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Bb och A# - vad heter de...?

Inlägg av Sir Realistic »

Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#. :?

Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.

Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?

En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?

Jo du, tjosan... :roll:
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Bb och A# - vad heter de...?

Inlägg av edvin »

Sir Realistic skrev:Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#. :?

Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.

Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?

En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?

Jo du, tjosan... :roll:
A# = Aiss
Bb = Bess
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Spot on. Beror ju på vilken tonart du är i, vilka fasta förtecken som finns.
Men att B skulle vara ett Bb? What? Han behöver nog bara läsa på lite.
Fender
Ampeg
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag har bara en sak att säga: BA#!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)
Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.

Man kan säga vad man vill tycker jag såvida man ALDRIG säger B när man menar Bb. Det är egentligen enda gången det kan gå rejält tokigt och det borgar för missförstånd. Personligen är det B och Bb som gäller.

Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.

Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.

Just begreppet enharmonisk förväxling var nog ett av dom mest dumma saker jag lyckades lära mig på musikskolan. Jag har lyckats glömma mycket annat under dom senaste 20 åren som gått efter att jag gick ut skolan men INTE just uttrycket enharmonisk förväxling......

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 17 feb 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kan tillägga att JAG inte säger B om Bess...

Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Kan tillägga att JAG inte säger B om Bess...

Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på... :D
Du är duktig. Nu slipper du att hamna i musikpolisens arrest. :)

//J
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Enharmoniska förväxlingar är livsfarligt som sagt. Det finns dock få notationer som använder sig av det, tex extrem konstmusik noteras ofta med både kors och b-förtecken huller om buller.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GurraG skrev:Fast det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
Jo det stämmer att man spelar/intonerar ett Bb och ett A# klingande olika beroende på tonart fast inte när man spelar med en pianist vanligvis. Men stråkkvartetter och liknande gör det och dom kan ju intonera så att det låter mer rent (om dom är duktiga nog) än på ett piano som ju är stämt tempererat. Men det skrivs nog likadant i noterna för det om man nu medvetet inte väljer att bryta mot reglerna. Intoneringen har med tonarten att göra och av vad jag förstår är det just därifrån begreppet enharmonisk förväxling faktiskt kommer ifrån initialt. Man vill påvisa exakt vilken ton som ska spelas på ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Och som, åter igen, Le Contrebasse påpekar så finns det musikarter/kompositörer som faktiskt utnyttjar detta genom att "felnotera" och t.ex. skriver ut A# i F dur för att medvetet påvisa att tonen ska intoneras lite högre i tonhöjd. Sen hur många i publiken som har förmågan att uppfatta skillnaden hör inte hit. Det är konst......

Vissa kompositörer som håller på med konstmusik väljer att inte använda sig av fasta tonarter alls utan skriver uteslutande ut förtecken framför varje not där det ska höjas eller sänkas. Framförallt i atonal musik. Min teorilärare ondgjorde sig över detta enorma övergrepp mer än en gång. Man riktigt såg på honom hur detta enorma brott borrade sig in i hans hjärta och sakta men säkert tog livet av honom.

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

I don't talk...I play...

Bild
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Roland skrev:I don't talk...I play...

Bild
Shut up...

Eller nej, jag menar quit playing, dude...

Eller jag menar, öh, snygg keps


Eller vänta, ful bas du har

Eller nej, stopp...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

GurraG skrev: Eller vänta, ful bas du har

Eller nej, stopp...

Inget nytt under solen :lol:

Men kolla vilken ton jag tar...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hellboy skrev:Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.
Jag är tilräckligt mycket av en folkisskadad teorinörd för att vid ett tillfälle ha skrivit ut ett cess i noter som jag gav till mina bandkamrater. De tyckte att jag var onödigt svår av mig: "kunde du inte skrivit ett b istället?", men jag tyckte att låten gick ju i ass, då finns det ju liksom inget b, det heter ju cess. Sån är jag.

Och Rix, sjukt kul med Bb-er-W#-er!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Rix skrev:
GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..
DÄR FICK DU TILL DET!!! :D Din lille rackare!! :D

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Bb-er-W#-er
Det där skall det ju stå på nästa T-shirt...lysande!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Thank you, thank you! I'll be here all week and don't forget to tip the waitress on your way out! :mrhappy:
Janne

Inlägg av Janne »

GurraG skrev:
Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
Det är det Phytagoreiska kommats "fel". Om du vill kan du kolla här http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_komma
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?
Låga R!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:
Klopper skrev:
Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?
Låga R!
Som i RFSU-R? :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Sjukt rolig tråd!! :lol:
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar