Bb och A# - vad heter de...?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

I en värld som krymper och där ljudfiler åker kors och tvärs över jorden för overdubs kanske det är vettigt att börja anamma den anglosaxiska varianten, åtminstone inom rock och jazz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton#B.2C_H_och_Bess
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bassplayer skrev:I en värld som krymper och där ljudfiler åker kors och tvärs över jorden för overdubs kanske det är vettigt att börja anamma den anglosaxiska varianten, åtminstone inom rock och jazz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton#B.2C_H_och_Bess
Man har börjat att anamma den anglosaxiska varianten för länge sedan. Det är faktiskt inte många som skriver H längre om man kollar musikskolorna. Förutom dom med klassisk inriktning. Om man läser wiki-sidan står det följande:

"Den högre av tonerna kallades hårt b eller det fyrkantiga b (B durum, 'cantus durus' eller B quadratum), och betecknades ungefär ♮ (dagens återställningstecken). Se även moll (mjuk) och dur (hård). Vid skrivandet och kopierandet kom det fyrkantiga b att med tiden förvandlas till bokstaven H i germanska länder".

Och vilka höll på med handkopierande av böcker och noter på den tiden? Munkarna i klostren. Dom kopierade och gjorde alkoholhaltiga drycker för att dra in pengar till klostret. Och vad skrev jag i mitt första inlägg??
Hellboy skrev:Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.
Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet. Bitter klassiskt skolad lärarinna med gikt i fingrarna. Jävla subba!! Bara så att ni vet. Den största orsaken till gikt är alkohol, framförallt portvin).

Och för er som inte vet graderade man betygen från 1 till 5 förr om åren där 5 var bäst. Kan nog lite torrt konstatera att både 1,6 och 2,3 skulle klassats som Icke Godkänd enligt dagens betygssystem..... :oops:

//J
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

Hellboy skrev:Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet.

//J
1,6 i snitt!!! :D :D . Det fodrar faktiskt talang att komma så lågt. Mycket skolk är naturligtvis en genväg.

Själv ville jag så gärna vara missanpassad och längtade till de trasiga miljöer som Motvind sjöng om. Men man var strandsatt i en trygg medelklassmiljö och lyckades aldrig komma under 4 i snittbetyg, vilket så klart inkluderade 5:a i musik. Hade i alla fall en cool musiklärare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Hellboy skrev: Vissa kompositörer som håller på med konstmusik väljer att inte använda sig av fasta tonarter alls utan skriver uteslutande ut förtecken framför varje not där det ska höjas eller sänkas. Framförallt i atonal musik. Min teorilärare ondgjorde sig över detta enorma övergrepp mer än en gång. Man riktigt såg på honom hur detta enorma brott borrade sig in i hans hjärta och sakta men säkert tog livet av honom.
Undrar vad din lärare skulle ha sagt/gjort om han träffat Morton Feldman, som t.ex. noterade sin (f.ö. allt som oftast fantastiska) musik såhär:

Bild
:lol:
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Inlägg av Sir Realistic »

Rix skrev:
GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..
Det tog ett tag innan jag lyckades läsa ovanstående uttryck rätt... :? Men när jag väl förstod... :D

Verkar som om jag har fått vatten på kvarn gällande mina teorier om hur de nämnda tonerna/tonarterna Bb och A# ska uttalas - tackar för insiktsfullheten.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bassplayer skrev:
Hellboy skrev:Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet.

//J
1,6 i snitt!!! :D :D . Det fodrar faktiskt talang att komma så lågt. Mycket skolk är naturligtvis en genväg.

Själv ville jag så gärna vara missanpassad och längtade till de trasiga miljöer som Motvind sjöng om. Men man var strandsatt i en trygg medelklassmiljö och lyckades aldrig komma under 4 i snittbetyg, vilket så klart inkluderade 5:a i musik. Hade i alla fall en cool musiklärare.
Det värsta var att jag var på nästintill varenda lektion. Inget skolk alls! Jag var bara väldigt, väldigt ointresserad och kan ärligt inte minnas att jag tog hem böcker och pluggade inför prov en enda gång mellan årskurs 5 och tills dess jag gick ut gymnasiet. Inte för att sätta mig på några höga hästar nu men jag tror faktiskt att jag är mer allmänbildad än dom flesta nu för tiden och är riktigt hyffsad på språk. Det blir lite så när man flängt runt som turnérande musiker lite för länge. Man lär sig. Jag är nog mer praktiskt än teoretiskt lagd. Även om jag nu kan ALLT om enharmonisk förväxling. Det BLIR nog inte mer teoretiskt än så...... ;)

//J
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Inlägg av Sir Realistic »

Kom på att jag har den här ganska coola klackringen som förbryllat mig lite i många år.
Den är efter min far och han har fått den här från några musikerkollegor i jazz-svängen men jag vet inte från vilka, om det är från svenska eller amerikanska musiker. 8)

Pappa kallades för "Abbe" av alla och här står alltså hans namn i notskrift - men ändå inte...???
Bild

Den kullkastar min teori om hur det bör vara...
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Abessbesse verkar han heta.. :mrhappy:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)
Nej men lugn i gatan nu, Bb kan aldrig vara samma sak som B!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Inlägg av Sir Realistic »

Hade det bara varit ett Bb på ringen så hade farsan hetat ABbe och då hade det blivit rätt. :D
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Inlägg av Sir Realistic »

Skakar liv i den här tråden igen.

Hittade nyligen det här i en bok.
Vad säger man om den här ackordsföljden?

Bild

Att blanda ihop H och B på det här viset kan knappast vara nyttigt.
Ganska förvirrande tycker jag.
Låten har ett #-förtecken, alltså G, om det kan vara till någon hjälp för någon vetande.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Sir Realistic skrev:Skakar liv i den här tråden igen.

Hittade nyligen det här i en bok.
Vad säger man om den här ackordsföljden?

Bild

Att blanda ihop H och B på det här viset kan knappast vara nyttigt.
Ganska förvirrande tycker jag.
Låten har ett #-förtecken, alltså G, om det kan vara till någon hjälp för någon vetande.
Inget konstigt alls. Det var faktiskt så det såg ut i notböckerna förr om åren. De har ju inte blandat ihop H och B, det står ju H och Bb. Det har aldrig funnits någonting som hetat Hb även om det vore det logiska i den annars ologiska ordningen...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Kan ju än en gång tipsa om den briljanta Facebookgruppen "Det heter B, inte H" som drogs igång av mig och min lillebror en mulen höstdag.. ;)

3653 medlemmar and counting ;)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Dramo skrev:Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?
Om det ändå vore så logiskt, men ack nej! Säger man H heter den sänkta tonen B, även om det skrivs Bb. Som du märker är denna förvirring ytterligare ett argument för terminologin B och Bess.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Musikteori är jobbiga saker...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

GurraG skrev:
Dramo skrev:Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?
Om det ändå vore så logiskt, men ack nej! Säger man H heter den sänkta tonen B, även om det skrivs Bb. Som du märker är denna förvirring ytterligare ett argument för terminologin B och Bess.
De gamla böcker jag har läst i musikteori är att det står H och be.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
RogerVatten
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
Ort: Oxie, avfart 13

Inlägg av RogerVatten »

Det heter H och B.

Det har dom hetat de senaste 500 åren och det är helt onödigt att ändra bara för att vi vill vara jänkare.

Men gå ni och käka på McDonalds eller titta på Doctors på TV4 (Doctor doctor, give me the news!)

Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.

Det största problemet om man frågar mig är att man inte kan trycka på H om skriver med tangentbordet i Sibelius
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"

Peter Gabriel, Genesis Live
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Bara för att gäng stenade tyska munkar hade trassel med att se skillnad på B och ß så skall vi dras med H?
AHCD osv är ju bra mycket mer logiskt än ABCD?
Det är min teori i alla fall.
Kommer även i fortsättningen att ge fanken i H!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

RogerVatten skrev:Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Fast, ett av mina kusinbarn har i kommunal svensk musikskola fått lära sig att "H" heter "B" och att "B" heter "bess"...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

peter_s skrev:
RogerVatten skrev:Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Fast, ett av mina kusinbarn har i kommunal svensk musikskola fått lära sig att "H" heter "B" och att "B" heter "bess"...
Det är tydligen skillnad på Oxie och Malmö? :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Klopper skrev:Det är tydligen skillnad på Oxie och Malmö? :D
:lol:

Det kan dock vara värt att nämna att jag, även om jag bor i Malmö, är uppvuxen i en helt annan del av landet. Och det är i den där andra delen det aktuella kusinbarnet bor och går i musikskola. Långt från Oxie.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

RogerVatten skrev: Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Vilken skola då? Inte i musikskolan där jag undervisar i alla fall.
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

Backlund skrev:Sjukt rolig tråd!! :lol:
Den här tråden är indeed proportionerligt rolig :paper:
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

Basjonas skrev:
RogerVatten skrev: Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Vilken skola då? Inte i musikskolan där jag undervisar i alla fall.
What!? Har hört att nuförtiden "måste" musiklärare lära ut B, och aldrig NÅGONSIN H :shock: :shock:
Skriv svar