Lära en grupp nybörjare att spela ihop

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Lära en grupp nybörjare att spela ihop

Inlägg av affe_kaffe »

på tordsdag ska jag va med ett gäng ungdomar som ska lära sig spela med varandra som en lite grupp. alla är nybörjare och jag ska då fungera som en lärare som ska hjälpa dem att komma igång.
Tänkte bara höra om ni har lite tips på 1. lätta låtar som funkar för nybörjare. 2. vad man ska tänka på som lärare när man lär ut till nybörjare. Tacksam för lite tips, idéer och egna erfarenheter! :D
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Re: Lära en grupp nybörjare att spela ihop

Inlägg av Dramo »

affe_kaffe skrev:på tordsdag ska jag va med ett gäng ungdomar som ska lära sig spela med varandra som en lite grupp. alla är nybörjare och jag ska då fungera som en lärare som ska hjälpa dem att komma igång.
Tänkte bara höra om ni har lite tips på 1. lätta låtar som funkar för nybörjare. 2. vad man ska tänka på som lärare när man lär ut till nybörjare. Tacksam för lite tips, idéer och egna erfarenheter! :D
Tja... :hmm:
Låter som att man kan köra ett vanligt musiklektion-upplägg på det.
Lätta och allmänt kända rocklåtar som Proud Mary, Should I Stay or Should I Go, eller någon Ramones-dänga är väl att föredra? Beatles funkar också.
Titta på School of Rock så kanske du får idéer. :wink: Kolla lita vad alla gillar för musik, om de har någon erfarenhet av något instrument, och om någon kan sjunga. Den som kan sjunga får sjunga, och den som fick pianolektioner när han/hon var fyra år får spela piano, till exempel. Sen får man titta på deras fysik också. Den med starkast underarmar kan bli trummis, långa fingrar kan spela bas, och den med längst hår kan spela gitarr. Det är väl så det funkar i verkligheten?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om de är ABSOLUTA nybörjare får man ju lägga ribban lågt, tycker det viktigaste är att "nå fram" till samspelet direkt! Men de borde ju ha haft musik i skolan (hur mycket beror ju på ålder?), så kanske de har grunderna?

Annars är Beatles "Get Back" en bra startlåt, två ackord som går runt runt. Spelar man den i A blir det A och D, alltså lösa strängar på bas. Lägger man sen till "power chords" på gitarr blir det ju bara ett finger att flytta (A=lös A-sträng + 2a bandet D-strängen, D=lös D-sträng + 2a bandet G-strängen". Får trummisen sen spela backbeat i form av varannan bas & virvel "låter" det i alla fall som en låt :)

Men som sagt, de borde ha nån slags grunder med sig från skolan. Hur gamla är de?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

de är ju runt 13-14 år gamla. jag vet inte så mycket om hur länge de spelat sina instrument, men de går och får lektioner på sina instrument tror jag. de jag ska lära dem är ju att komma igång o spela ihop.
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, men då finns ju alla förutsättningar. Kolla lokala musikaffären om de har inne nån av KG Johanssons "Real Rock Books", de har bra kompskisser på bra rocklåtar. Så slipper du planka dig blå :)

Välj ut nån halvny låt att starta med, rekommenderar t ex "The Reason" med Hoobastank eller "Chasing Cars" med Snow Patrol (få ackord, runt runt...).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Lär dem ackordföljden I V VIm IV så kan de spela 80% av allt som dyker upp på topplistorna.. ;)
Senast redigerad av Rix den tis 03 mar 2009, 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hade ett par såna grupper för tusen år sen.
Vi tillbringade första lektionerna med att LYSSNA på musik och komma fram till 2-3 låtar som alla kunde enas om, sen började vi kika på vem som skulle spela vad. Ena gänget gick det bra i, alla kunde stå ut med det dom fick, men i det andra tror jag det blev 4 gitarrer + trummor! Jag lät det dock vara så, hellre 4 glada gitarrister som spelar ihop än 3 sura gitarrister som tittar på ett annat instrument och inte vill vara med!

Edit: Skit i hur det låter, är DOM nöjda så är DU nöjd!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

ja, de känns som de viktigaste är att de tycker att de är kul att spela ihop. så man kanske skulle kunna lyssna på lite låtar, och komma överens över vilka man vill lära sig, och ha som mål att sätta låtarna om några veckor eller månader framåt. beroende på hur snabbt de lär sig dvs.
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

affe_kaffe skrev:på tordsdag ska jag va med ett gäng ungdomar som ska lära sig spela med varandra som en lite grupp. alla är nybörjare och jag ska då fungera som en lärare som ska hjälpa dem att komma igång.
Tänkte bara höra om ni har lite tips på 1. lätta låtar som funkar för nybörjare. 2. vad man ska tänka på som lärare när man lär ut till nybörjare. Tacksam för lite tips, idéer och egna erfarenheter! :D
fan va kul! när jag jobbade på kommunala musikskolan så hade jag och farsan (som är musiklärare där) ett "rockband" med några kids från högstadiet. det var hur kul som helst. de var hyfsade nybörjare... nått barreackord här och var, lite pekfingervals på bas och raka 4'or på trumman. det blev rätt mkt creedence och AC/DC... och smoke on the water, givetvis :wink:


och detta är dagens sanning:
TDHP skrev:Skit i hur det låter, är DOM nöjda så är DU nöjd!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Nirvana - Smells like Teen Spirit(2 Riff)
The Hives - Hate to say I told you so(1 Riff... typ)
Judas Priest - Breaking the Law(3 Riff)

Fråga kidsen om de har någon låt som de vill spela, planka och förenkla vid behov :)

Drop D är en oerhört bra uppfinning för att förenkla riff och ackord.. det är ju bara att lägga fingret över :)

Metallica är ju väldans bra att spela också.. Det enda kluriga är väll gitarrerna till viss del.. Men kan kidsen sina Powerchords så :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar