ackordanalys

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

ackordanalys

Inlägg av anli »

Antar att man kan lista ut basgångar med hjälp av det eller?
Hur funkar och hur/vart lär man sig det? Finns det lathundar?
Edit: har letat lite på nätet, men inte hittat nåt direkt basgångsspecifikt....
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ett enkelt sätt om man vill "utveckla" sina basgångar är ju att ta reda på vilka toner som ingår i ackordet (söck på "ackordteori" till exempel...) och testa med dem. Nästa steg är väl att använda de skalor och genomgångstoner som passar över ett visst ackord. Du har inte spelat gitarr nåt sådär, anli? Det brukar annars vara till hjälp eftersom man då "vet" fler toner som ingår i ett ackord.

Enklast kan man säga så här;

Ett vanligt ackord innehåller tre toner. Om ackordet är ett durackord är tonerna, grundton/stor ters/kvint, alltså t ex G/B/D i ett G-dur ackord. Är ackordet ett mollackord är tonerna grundton/liten ters/kvint, t ex G/Bb/D...

Om du letar rätt på de tonerna och memorerar "greppet" så kan du flytta dem till alla ackord, basen är ju så smart konstruerad. Sedan kan du ju testa dig fram med "genomgångstoner" mellan de olika ackordtonerna.

För att förvirra lite (det måste man ju) kan man säga att stilen/genren också kan påverka vad som låter "bra". I rock/blues kan lilla tersen låta helt rätt mot ett durackord...



Sedan har jag egentligen lite svårt med begreppet "basgångar"....men det får bli en annan tråd. :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack för svaret!
Ok, jag är med. Iofs nåt sånt jag redan gör omedvetet (de där tonerna)... dur å moll (riff snarare) i alla fall. Har ju fuska med gitarr för ytterst länge sedan. Jag ser dessutom tonerna på halsen ganska "bildmässigt", bildminnet mitt är bra så tex nedstämd E sträng sabbar allt!!
Förstår nu dessutom att det inte finns nån fiffig slapp genväg :D
Jag skall ta mig i kragen och läsa på om "ackord teori"!
Veckans Umeå-uppgift på kammaren ;)

Edit: Jag vet att jag låter dum i bland :) Men jag saknar all musikteoretisk utbildning, har aldrig haft en lektion i mitt liv. Det lilla jag vet har listade vi (jag, polarna på gura och hans lillbrorsa på trummor) ut när vi hamrade på i garagebandet som tonåring. Såg inte ens till tabulatur på den tiden. Förstår principen för noter, men de måste dechiffreras om jag skall begripa. Takt begriper jag inte teoretiskt utan måste höra.
Men... jag är trygg i min okunnighet och frågar gärna utan att skämmas. Är man kass så är det så lätt att bli lite bättre hela tiden... passar mig finemang!
Sen vill jag faktikst bli liite bättre så jag slipper skämmas för kidsen hemma :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Klart du ska fråga!

Hade du haft längre vistelse i Umestan hade vi kunnat ses för en snabb teorilektion :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

begreppet stor och liten ters var ny för mig! Brukar säga dur- och moll ters. Men jag jag säger å andra sidan H om B oxå... Har man koll på dur och moll skalan så grejar man ju basgångar (eller vad vi nu ska kalla som) rätt elegant.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det kan ju kanske vara bra att hålla isär begreppen dur och moll ters och stor och liten ters. Det är ju en liten ters mellan tersen och kvinten i ett durackord och vise versa. Eller så kanske det inte gör det.. :?

Det jag har märkt när jag har fått bättre koll på teorin är att jag har kommit på mig själv att strunta i det helt och bara lirat. Låter det bra så låter det bra.

Kan vara lättare att se på noterna hur ackorden hänger ihop. Då får man en mer logisk överblick. Samt att tänka bas och greppbrädan hela tiden. Är det bas. Då är det ju naturligt med basnoter..

sen är ju växelbas kanske den ultimata basgången..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Durters och mollters är vad du HÖR, liten och stor ters är INTERVALLET mellan toner, och i detta fallet var det precis det jag menade. Ett enkelt ackord är uppbyggt av tre toner med de intervallen utifrån grundtonen.


Det andra i ditt inlägg är lite förvirrande funky, skulle du kunna precisera det? Känns som du motsäger dig; "jag har bättre KOLL på teorin när jag bara lirar", "Det är lättare att se på noterna, OCH tänka bas och greppbrädan hela tiden..."...


Och frågan är hur många metalband/hendrixband/indieband/rnb-band osv du skulle få kicken ur om du envisas med att spela växelbas :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

mikkejohansson skrev:Durters och mollters är vad du HÖR, liten och stor ters är INTERVALLET mellan toner, och i detta fallet var det precis det jag menade. Ett enkelt ackord är uppbyggt av tre toner med de intervallen utifrån grundtonen.


Det andra i ditt inlägg är lite förvirrande funky, skulle du kunna precisera det? Känns som du motsäger dig; "jag har bättre KOLL på teorin när jag bara lirar", "Det är lättare att se på noterna, OCH tänka bas och greppbrädan hela tiden..."...


Och frågan är hur många metalband/hendrixband/indieband/rnb-band osv du skulle få kicken ur om du envisas med att spela växelbas :)
Hmm.. Det var väl inte riktigt så jag menade. Jag är nog lite för trött nu.. vad jag försöker säga är att ju mer jag har lärt mig om teorin desto mer har jag slutat analysera det jag spelar.

Vid studerande av ackord kan det vara lättare att få koll på hur det hänger ihop om man gör det genom att studera noter. Sedan menade jag att man översätter teorin till sitt eget spelande. Och att använda basnoter så att man sedan kan spela det på basen. Spela teorin.. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Då fattar jag.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

funkys**t skrev:vad jag försöker säga är att ju mer jag har lärt mig om teorin desto mer har jag slutat analysera det jag spelar.
Det var väldigt skönt att höra, har haft så många duster med teori-ignoranta som jag försökt övertyga om just vad du säger.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Go with the flow..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZ: Då kan jag glädja dig med att jag också går åt det hållet. Mitt nörderi börjar så sakta påverka min bassism.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

teori... usch å fy för sånt :?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Alltid bra att kunna. Greppbrädan blir mer sammanhängande med lite kännedom om vad det är som pågår.
Skriv svar