Didaktik/pedagogik eller Bambi på blankis

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, du har ju pedagogiska tankar redan :)

"Basboken" tycker jag är bra, bra proggression från supersimpelt till mer utvecklat...KG Johanssons nya är nog bra men kanske för lite högre nivå.

Tror inte du kommer sabba någon/något bara du försöker låta det kännas roligt första gångerna..."utforska, upptäcka och uppleva" typ.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Koolt. P65/Dennis förlag har bägge basböckerna.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Eftersom jag har en dotter, iofs knappt 13, så kan jag ge mina intryck. Färsk tonåring och nybörjare:
1. Avakta lite med noter, kör med tabulatur räkna takter och så. Dotterns lärere upptäckte att hon hade spelat blockflöjt och satsade lite väl mycket på det. Hon fick ägna tiden åt att översätta noter till basens band och det har hon inte tålamod för. Satsa på att få igång dom med en låt som de själva gillar. Stoltheten att fixa en låt triggar bra.
Bra att ta instrumentets delar i början.
2. Grepp och spelställning är ok, men inte föör mycket inledningsvis
3. Stämma kan vara bra efter ett antal lektioner
4. Skalor kommer mycket senare

Bästa är att få igång spelandet... kordination mellan händerna. Vill dom använda plektrum så låt dom det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Amen till det Anli sa.

Om det är en tonåring har hon/han antagligen redan spelat elbas i skolan (annars ska jag ta reda på vem kollegan är och ta han i örat), så du kan ju börja med att kolla om han/hon redan kan o minns nåt, t ex basens strängar (GrodanDansarAldrigEnsam)...alltid bra att "lyckas" på en gång.

Sen, för att upprepa Anlis andemening; det går ju alltid fylla på med kunskapen men det viktigaste i allra första början är ju att ha kul, spela ihop (du kanske lirar gitarr va?) och visa att du också tycker det är roligt!

Så skulle jag vilja jobba mer i vanliga skolan med, men det är ju det där med stora grupper o lite tid...grrr.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

daionsavage skrev: Mitt neurotiska jag undrar hur jag skall förklara för gubbarna på musikaffären hur det kommer sig att jag köper studiematerialet tio år efter basen :lol: :roll:
Äh.. kan man köpa kådisar över disk så kan man köpa studiematerial!
Nemas problemas.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Äh.. kan man köpa kådisar över disk så kan man köpa studiematerial!
Nemas problemas.
I och för sig. Men ingen ifrågasätter din teknik när du kåper kådisar... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Iofs... men de kanske tror man bara övar?
(mina något ekivoka inlägg beror på snaps, öl, whisky och champagne..
HURRA FÖR SVERIGE och mig själv)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det känns lite som olika världar för mig. Mitt första instrument var dragspel som jag började med när jag var 7-8. Det lärde jag mig "notvägen" vilket jag haft otroligt mycket nytta av som vuxen! När jag var 12 la jag dragarn mer eller mindre på hyllan och började spela elbas, hoppade med i första rockbandet samma år. Jag har aldrig någonsin spelat bas efter noter. Tagit ut basgångar och så det är en sak men noter passade liksom inte in i rockbandssvängen...

Det jag vill säga är att det är absolut inget fel med att lära sig noter men jag tror att det kan vara hämmande om man fokuserar för mycket på det!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tror i och för sig ALL ensidighet är hämmande.

Men noterna kan absolut vänta nån nån månad tills man bekantat sig med instrumentet och hur det LÅTER.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar