Jannes teori #1
Jannes teori #1
Inspirerad av Martins lysande idé att lägga upp teknikövningar på bas
så fick jag den kanske inte fullt lika lysande idén att lägga upp lite
basic musikteoriövningar. Kommer inte att använda mig av noter eftersom
många inte kan det.
#1 - Tonernas namn och placering på halsen upp till band 12.
Här nedanför visas tonerna på A-strängen. Det är bara "stamtonerna",
alltså inga höjda eller sänkta toner. Det motsvarar de vita tangenterna
på ett piano, de svarta tangenterna är ju höjda eller sänkta toner.
- Tonernas alfabet går alltså A - G, efter G börjar man om på A.
- Mellan tonerna B-C och E-F är det ett halvt tonsteg (1 band).
- Mellan alla andra toner är det ett helt tonsteg (2 band)
* Lär dig A-strängens toner utantill. Spela dom och sjung samtidigt
tonernas namn.
* Skriv ut en av bilderna nedan för 4- eller 5-strängad bas. Fyll i
tonernas namn på de andra strängarna. Följ bara alfabetet och tänk på
att det är bara ett band mellan B-C och E-F. När du kommit till 12:e
bandet ska det vara samma tonnamn som lös sträng, annars har det blivit
fel någonstans.
* Lär dig sedan tonerna utantill på de andra strängarna precis som
A-strängen..
så fick jag den kanske inte fullt lika lysande idén att lägga upp lite
basic musikteoriövningar. Kommer inte att använda mig av noter eftersom
många inte kan det.
#1 - Tonernas namn och placering på halsen upp till band 12.
Här nedanför visas tonerna på A-strängen. Det är bara "stamtonerna",
alltså inga höjda eller sänkta toner. Det motsvarar de vita tangenterna
på ett piano, de svarta tangenterna är ju höjda eller sänkta toner.
- Tonernas alfabet går alltså A - G, efter G börjar man om på A.
- Mellan tonerna B-C och E-F är det ett halvt tonsteg (1 band).
- Mellan alla andra toner är det ett helt tonsteg (2 band)
* Lär dig A-strängens toner utantill. Spela dom och sjung samtidigt
tonernas namn.
* Skriv ut en av bilderna nedan för 4- eller 5-strängad bas. Fyll i
tonernas namn på de andra strängarna. Följ bara alfabetet och tänk på
att det är bara ett band mellan B-C och E-F. När du kommit till 12:e
bandet ska det vara samma tonnamn som lös sträng, annars har det blivit
fel någonstans.
* Lär dig sedan tonerna utantill på de andra strängarna precis som
A-strängen..
- Jee
- Medlem
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor 04 dec 2008, 18:36
- Ort: Karlskrona
Kul med sånt här!
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
- archisland
- Medlem+
- Inlägg: 2029
- Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Yes! Sänkt B heter Bb! SÅ är detJee skrev:Kul med sånt här!
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18144
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.Jee skrev:Kul med sånt här!
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- archisland
- Medlem+
- Inlägg: 2029
- Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
För Fejsbookare: http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... 309&ref=tsbasmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.Jee skrev:Kul med sånt här!
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- RogerVatten
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
- Ort: Oxie, avfart 13
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin!
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"
Peter Gabriel, Genesis Live
Peter Gabriel, Genesis Live
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
Kan du belägga att det inte är en myt?RogerVatten skrev:Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18144
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Solmisation heter det t o m. Namnger skalstegen, inte tonhöjden, så det är inte riktigt samma, men visst, jag körde en liten rövare där, men min italienska baselev säger B och inte H, så någon utveckling har det iaf skett på senare tid..RogerVatten skrev:
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.
Klart att det är en myt om att det var en full munk, men någon gång så förväxlades tonnamnen. Det gamla tecknet för tonen B såg ut som ett återställningstecken, ♮, som ju är ganska likt bokstaven h, om man tänker den tidens typsnitt.Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin!
Det finns ingen som helst rimlig eller logisk anledning till att bokstaven H skulle finnas med i tonsystemet, såvida inte alfabetet ändrades under resans gång...
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bassface
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: fre 07 nov 2008, 21:57
Det finns belägg för att det är ett tolkningsfel i fråga om b/h, Myten är ju kul och det finns säkert en stor portion sanning i tolkningsfelet enligt Musikhistorikerna.RogerVatten skrev:Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin!
Lite kul läsning om detta finner man här.
http://www.scales.se/jammaren/jam_tonenB.htm och en bit ner på sidan här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
Här kan du hämta lite mer info om Solmisation/Solfeggio/Solfege
http://en.wikipedia.org/wiki/Solfege som precis som BasMartin skrev är ett system för att organisera tonerna (i notläsnings- och gehörssyfte) och inte för den klingande tonhöjden vilket b resp. h är.
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
- RogerVatten
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
- Ort: Oxie, avfart 13
Ni kan mycket väl ha rätt, men jag är helt säker på att det system man använder vid konservatorierna och musikuniversiteten i norra Italien ÄR en betäckning på tonhöjd, ibland, kanske oftast. Solfeggio, vilket jag är upplärd med. Tex Do maggiore, C-dur, Dodiesis minore, C#-moll osv.Bassface skrev:Det finns belägg för att det är ett tolkningsfel i fråga om b/h, Myten är ju kul och det finns säkert en stor portion sanning i tolkningsfelet enligt Musikhistorikerna.RogerVatten skrev:Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin!
Lite kul läsning om detta finner man här.
http://www.scales.se/jammaren/jam_tonenB.htm och en bit ner på sidan här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
Här kan du hämta lite mer info om Solmisation/Solfeggio/Solfege
http://en.wikipedia.org/wiki/Solfege som precis som BasMartin skrev är ett system för att organisera tonerna (i notläsnings- och gehörssyfte) och inte för den klingande tonhöjden vilket b resp. h är.
Så i tonartsnamnen använder man sig iaf av Solfeggio som betecknar tonhöjd
Tillägg: Även i rockmusik, använder man Solfeggiobeteckningarna som ackordnamn, ackordanalys
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"
Peter Gabriel, Genesis Live
Peter Gabriel, Genesis Live