Sida 1 av 1

Jannes teori #2

Postat: fre 29 maj 2009, 21:01
av Janne
#2 - Höjda och sänkta toner.

# = höjningstecken. Det tecknet framför en ton höjer den alltså ett band. Ett band högre är detsamma som ett band närmare stallet. Band 4 är en högre ton än band 3. Ändelsen på en höjd ton blir -iss. Ett höjt C heter alltså Ciss, ett höjt A blir Aiss.

b = sänkningstecken. Flytta tonen ett band närmre sadeln. Ändelsen på en sänkt ton blir ess. Här finns ett par undantag, Sänkt E heter helt enkelt Ess, sänkt A heter Ass.

De höjda och sänkta tonerna behöver man inte plugga in på basen tycker jag, om man kan stamtonerna så hittar man med lätthet de sänkta/höjda tonerna. En stunds mediterande över det med basen i knät skadar dock inte. Lägg märke till att ett höjt G och ett sänkt A är samma ton på en bandad elbas, detsamma gäller för alla toner.
(Ett höjt B blir alltså ett Biss vilket är samma ton som ett C. Lite onödigt kan tyckas men det är faktiskt både grammatiskt och fysikaliskt försvarbart)

Postat: sön 07 jun 2009, 01:11
av Will
Skriver man inte # och b efter tonen?

Postat: sön 07 jun 2009, 01:14
av basmartin
Will skrev:Skriver man inte # och b efter tonen?
Inte i notskrift, men när man skriver tonnamnen i skrift så kommer tecknen efter.

Postat: sön 07 jun 2009, 09:39
av Tellus
Bra initiativ.



:)

Postat: sön 07 jun 2009, 11:08
av kanifflesmannen
Blir inte ett höjt B Hiss? :roll:






:wink:

Postat: sön 07 jun 2009, 11:18
av Svensson
kanifflesmannen skrev:Blir inte ett höjt B Hiss? :roll:






:wink:
..och ett sänkt blir Hess, som i Rudolf...

Postat: sön 07 jun 2009, 11:19
av kanifflesmannen
Självklart, nu börjar det klarna det här med musikteori.