Jannes teori #2
Postat: fre 29 maj 2009, 21:01
#2 - Höjda och sänkta toner.
# = höjningstecken. Det tecknet framför en ton höjer den alltså ett band. Ett band högre är detsamma som ett band närmare stallet. Band 4 är en högre ton än band 3. Ändelsen på en höjd ton blir -iss. Ett höjt C heter alltså Ciss, ett höjt A blir Aiss.
b = sänkningstecken. Flytta tonen ett band närmre sadeln. Ändelsen på en sänkt ton blir ess. Här finns ett par undantag, Sänkt E heter helt enkelt Ess, sänkt A heter Ass.
De höjda och sänkta tonerna behöver man inte plugga in på basen tycker jag, om man kan stamtonerna så hittar man med lätthet de sänkta/höjda tonerna. En stunds mediterande över det med basen i knät skadar dock inte. Lägg märke till att ett höjt G och ett sänkt A är samma ton på en bandad elbas, detsamma gäller för alla toner.
(Ett höjt B blir alltså ett Biss vilket är samma ton som ett C. Lite onödigt kan tyckas men det är faktiskt både grammatiskt och fysikaliskt försvarbart)
# = höjningstecken. Det tecknet framför en ton höjer den alltså ett band. Ett band högre är detsamma som ett band närmare stallet. Band 4 är en högre ton än band 3. Ändelsen på en höjd ton blir -iss. Ett höjt C heter alltså Ciss, ett höjt A blir Aiss.
b = sänkningstecken. Flytta tonen ett band närmre sadeln. Ändelsen på en sänkt ton blir ess. Här finns ett par undantag, Sänkt E heter helt enkelt Ess, sänkt A heter Ass.
De höjda och sänkta tonerna behöver man inte plugga in på basen tycker jag, om man kan stamtonerna så hittar man med lätthet de sänkta/höjda tonerna. En stunds mediterande över det med basen i knät skadar dock inte. Lägg märke till att ett höjt G och ett sänkt A är samma ton på en bandad elbas, detsamma gäller för alla toner.
(Ett höjt B blir alltså ett Biss vilket är samma ton som ett C. Lite onödigt kan tyckas men det är faktiskt både grammatiskt och fysikaliskt försvarbart)